Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

T

Tjalfe

Kan man ha en rädsla för ridning och bråkiga hästar men ändå vara hästägare och få det att fungera?
Som många vet har jag inte haft det så lätt med min fjording(och han har defenitivt inte haft det lätt med mej). Bestämde mej för att sälja men det har inte alls funkat. Jag letade och hittade fel på varenda spekulant vilket visade att jag innerst inne ville ha honom kvar. Vårat största problem är ju uteritterna. Han tvärvänder och sticker hem med mej och jag vågar inte längre rida ut.
Till hösten har jag möjligthet att både börja träna NH och rida för instruktör. Men kan jag överhuvudtaget få det att fungera med min rädsla? Att ändå klara av att vara hästägare. Jag mår ju väldigt dåligt psykist och går mest bara hemma hela dagarna, om jag lägger av med ridningen också så kommer jag troligen gå under helt. Jag är alltid orolig för att hästen ska bråka, att jag ska trilla av eller tappa kontrollen. Hästen är i sej är en väldigt bra häst förutom att han helt enkelt inte klarar av att vara utan hästkompisar(där behövs ett bättre ledarskap, jag vet). Han har aldrig bockat, bitit eller sparkat och är väldigt "cool", hoppar inte i luften för små saker. Ändå är jag rädd för honom, han är så stor och stark och jag är liten. Jag känner mej väldigt underlägsen brevid honom. En gång i tiden hade vi det jätte bra, jag var inte alls lika rädd och uteritterna fungerade bra, jag kände mej alltid trygg på honom. Men efter att det hänt en del saker så är jag nervös väldigt ofta. Är det bara NH träning och ridning för instruktör som krävs? Eller är det omöjligt för mej att kunna få det att fungera igen?

Sv: Hur mycket kan man göra med sin rädsla?

Med lite träning så blir det säkert bättre.
Steg för steg får du bygga upp både ditt och hästens förtroende! :idea:
Att ta hjälp av tränare är alltid en bra början.
Ge inte upp, det går att komma över sina rädslor.
Försök ha en positiv inställning till era problem så går det nog lättare.

Du låter precis som mig, har världens snällaste häst och ändå är jag livrädd för att rida! Men det går att komma över. Jag har tagit hjälp av en NH tränare för att känna att det är jag som bestämmer och sen rider jag lektion en gång i veckan! Igår tvingade jag mig själv att rida ut SJÄLV, det gick jättebra :banana: trots att dom andra hästarna sprang och skrek efter oss!! Det är bara att ge sig :devil: på att man ska våga, nån gång måste man sluta vara rädd!!!

om du ska fortsätta med ridningen så tycker jag att det är helt rätt att inte ge upp den här hästen. tar du dig igenom det här med hjälp av duktiga hästmänniskor, tränare, envishet, då kommer både du och hästen ha vunnit på det.
jag hade själv problem med min new forest år efter år, men sakta vände situationen till min fördel och de sista åren var jag aldrig rädd för honom. han var en illbatting som bockhoppade, stegrade, vände, backade... och jag var ingen modig ryttare! de sista åren jag red hon var det sällan några problem, då hade jag hållt på lite med "amatör-NH" också...
stå på dig. det är jobbigt att orka, ibland lipar man kväll efter kväll, men sedan när framgångarna kommer så är de obetalbara.

Dumt nog är oftast den bästa lösningen att byta häst. Till en uterittsklippa till häst.

När man väl har blivit "rädd" för en häst och en situation är det såklart tekniskt möjligt att arbeta bort det, men det är mycket lättare för en ny ryttare som hästen inte har förutfattade meningar om och känner för väl. Jag blev själv uterittsrädd med min förra häst och det fungerade om jag red ut med andra, men det blev mest att man harvade runt på ridbanan. Nya ägaren har det fungerat bra med och hästen jag skaffade efter det hade jag inga problem med (men gillar fortfarande inte att rida ut själv av säkerhetsskäl).

Jag har haft lite problem med min rädsla när jag rider, har varit helnervig när jag ska rida (både i paddock och vid uteritter) och var hela tiden förberedd på att hästen ska sticka eller göra något annat dumt. Hittade gärna på ursäkter för att inte behöva rida men jobbade gärna med hästen i från marken. Jag har blivit mycket bättre nuförtiden och jag vågar göra mer och mer (hoppade så sent som idag) och rider ut utan större problem. Så nog tror jag att det går att förbättra situationen så att du känner dig säker:)

Det viktigaste som jag har gjort är att jag arbetat mycket med min sits och med min kropp. Genom att jag har tränat (har tränat styrketräning och kondition blandat med övningar för att stärka mage och rygg) har jag fått mycket bättre stabilitet och balans i kroppen och kroppskontroll vilket gör att jag känner mig säkrare på att jag inte flyger av om hästen skulle hitta på något (inte flyger av lika lätt i alla fall...). Tidigare när jag red så vågade jag inte heller inverka så mycket för tänk om hästen skulle protestera! Men på senare tid har jag upptäckt att hästen blir mycket lugnare om jag verkligen inverkar och är fokuserad på vart jag ska. Men bara för att jag inverkar och vill att hästen ska göra något/gå någonstans så behöver det inte gå fort, blir hästen rädd för en (jätteläskig) vattenpöl eller inte vill gå framåt utan bara vända hem igen så är jag inte på hästen hela tiden med spö och skänklar för att få den att gå framåt utan jag låter den hellre ta ett steg i taget och stå och fundera ett tag, för eftersom det inte går så fort framåt så kommer inte heller reaktionen att vända eller sticka att komma så fort heller utan det blir en långsammare reaktion som jag kan hinna häva. Det enda krav som jag har på hästen är att den ska vara vänd åt det håll jag vill gå åt.

Sedan tror jag att det är viktigt att man inte pressar sig själv för hårt, det är just på grund av detta som jag blivit så rädd i ridningen. För om man pressar sig för hårt när man redan är nervös är risken att det går åt skogen är i princip 100%. Ta det lugnt och gör det du känner att du klarar av och se till att göra det riktigt bra! Bygg upp ditt självförtoende genom att göra saker som du inte "kan" misslyckas med, i början kan det vara en så simpel sak som att gå och klappa hästen och se till att hästen inte kliver över dig och är bufflig. Att träna från marken med att få hästen att flytta sig är också bra att öva på för när man känner att hästen går undan och har respekt för ens eget personliga område ökar även självförtroendet. Så om du har möjlighet så är någon NH-tränare en bra idé, annars så finns det bra böcker med beskrivningar av lite enklare grundövningar.

Hoppas att dessa råd kan vara till hjälp och ge dig lite hopp!

/sara

Delvis KL*

Tack för allt stöd och alla bra tips:bow: Känner mej verkligen sugen på att göra ett försök nu!

Han är en underbar häst som aldrig skulle göra nått för att skada mej. han tar bara över ledarskapsrollen då han känner att jag inte klarar av den. För vem kan se ett darrande löv som en bra ledare?;)

men jag känner att jag måste göra ett ordentligt försök. ger jag upp nu och säljer honom så kommer jag gå och tänka "tänk om det hade funkat om jag gjort så och så" resten av livet. Och jag skulle aldrig våga skaffa en ny häst om jag inte löser det här nu, för tänk om det blir likadant med nästa häst då?

HEJ, jag tror att jag svarat tidigare och frågat dig hur du mår psykiskt? Hästen känner det direkt om du har en dålig dag, tro mig, jag vet.....Du säger att du bara går hemma, är du arbetslös eller sjuk? Har du ngn att prata med? någon som stöttar dig? Detta är jätte viktiga frågor för att du ska må bättre, känna dig säkrare, tycka det är kul att rida- först då kan du visa hästen att du är ledaren! Men jag tycker absolut du ska börja träna till hösten, det är alltid peppande och roligt!!
Lycka till, o hör av dig hur det går!

Jag mår väldigt dåligt psykist och har fått hoppa av skolan och går hemma hela dagarna.. Går hos en psykolog som jag inte har nått förtroende för, så det går inte direkt framåt.:( Ja jag längtar efter att få börja träna med hästen till hösten, bara den värsta rädslan lägger sej..

tråkigt:( ... kan du inte be att få byta psykolog då? Till nån du känner förtroende för?

Vad jag har förstått så är du inte ridrädd i största allmänhet utan det är ett bestämt problem med en bestämd häst.
Vill du ha hästen kvar så är jobba, jobba jobba med det bestämda problemet det enda du kan göra, och du gör alldeles rätt som ska börja köra NH samt rida för tränare.

Hoppas det går bra för dig. :banana:

Kan man ha en rädsla för ridning och bråkiga hästar men ändå vara hästägare och få det att fungera?
Ja, genom att jobba med sig själv. Det går att lära sig att känslorna är en del av oss och dom behöver inte stryra hela livet. Vi är mycket mer än våra känslor.

Jag mår ju väldigt dåligt psykist och går mest bara hemma hela dagarna, om jag lägger av med ridningen också så kommer jag troligen gå under helt.
Hästen förmedlar harmoni. Det behöver du. Varför inte tömköra och köra din häst? Då får den gå först, du sitter bakom, och hästen blir din front mot omgivningen, så att du kan känna dig trygg.

Jag är alltid orolig för att hästen ska bråka, att jag ska trilla av eller tappa kontrollen.
Känner du samma sak om du går en promenad med hästen?

Ändå är jag rädd för honom, han är så stor och stark och jag är liten. Jag känner mej väldigt underlägsen brevid honom.
Är det fler i din omgivning som du känner så inför?

En gång i tiden hade vi det jätte bra, jag var inte alls lika rädd och uteritterna fungerade bra, jag kände mej alltid trygg på honom. Men efter att det hänt en del saker så är jag nervös väldigt ofta.
Var är det som förändrat dig? Tänker du något på din egen hälsa, att ditt sätt att må speglar dina känslor och påverkar dina tankar?

Är det bara NH träning och ridning för instruktör som krävs? Eller är det omöjligt för mej att kunna få det att fungera igen?
Du kan lika gärna jobba med dig själv. Hästen vet redan var som krävs för att få saker att fungera. Den dagen du är glad och lycklig och känner självförtroende så känner din häst det och kommer att förhålla sig till dig på ett annat sätt.

Personligutveckling kan göras på många olika sätt. Att umgås med hästen är ett sätt. Hästen visar dig vad du behöver lära dig för att bli en starkare och mer harmoisk männiksa. Det handlar om din inre utveckling så att du får fred med dina känslor, inte om hur du ska förskansa dig kontroll och makt över din häst, tror jag.

Ja, genom att jobba med sig själv. Det går att lära sig att känslorna är en del av oss och dom behöver inte stryra hela livet. Vi är mycket mer än våra känslor.

Hästen förmedlar harmoni. Det behöver du. Varför inte tömköra och köra din häst? Då får den gå först, du sitter bakom, och hästen blir din front mot omgivningen, så att du kan känna dig trygg.

Känner du samma sak om du går en promenad med hästen?

Är det fler i din omgivning som du känner så inför?

Var är det som förändrat dig? Tänker du något på din egen hälsa, att ditt sätt att må speglar dina känslor och påverkar dina tankar?

Du kan lika gärna jobba med dig själv. Hästen vet redan var som krävs för att få saker att fungera. Den dagen du är glad och lycklig och känner självförtroende så känner din häst det och kommer att förhålla sig till dig på ett annat sätt.

Personligutveckling kan göras på många olika sätt. Att umgås med hästen är ett sätt. Hästen visar dig vad du behöver lära dig för att bli en starkare och mer harmoisk männiksa. Det handlar om din inre utveckling så att du får fred med dina känslor, inte om hur du ska förskansa dig kontroll och makt över din häst, tror jag.

Tack för ditt svar.

Tömköra har jag börjat göra i mellan åt men bara i paddock, och det fungerar jätte bra, precis som med ridningen, den fungerar ju också alltid bra på inhägnat område. Han är inkörd men där blir det samma problem som med ridningen- han vänder och sticker hem.

Ja det finns en liten nervositet hos mej även när jag leder honom. Då finns det ju ingen rädsla för att skada sej, för då är jag ju redan på backen. Utan det är just känslan att tappa kontrollen över honom, att förlora. Då har han taget ännu ett steg "förbi" mej.

Jag känner mej underlägsen inför dom flesta. Självförtroendet är ju inte på topp när man inte klarat av att göra något på 1 år, bara suttit hemma. Då känner man sej som världens fegaste, klenaste och värdelösaste människa och det känns som att vad man än tar sej för så kommer det gå åt :devil: .

Visst kan mina problem med hästen bero på min psykiska hälsa. Det var ju ungefär i samma veva som jag började må dåligt som jag började tappa kontrollen över hästen.

Kommer ju slå 2 flugor i en smäll och både träna upp förtroendet för hästen med hjälp utav duktiga tränare och samtidigt så tar jag mej ju då hemifrån och umgås med människor, vilket jag behöver!

Har inte läst alla svar, och är inte rädd heller. Men med tanke på alla man hör som får hjälp (antingen NH eller annat) och som får en jättebra relation, så tyckeer jag att det kan vara värt att prova. Jobba med dig själv, det gör man ju ofta inom NH (inte hästen som gör fel, utan ryttaren som inte vet riktigt hur h*n ska bete sig, oftast). Det kan ju hända att det inte fungerar också, men då har du försökt iaf :)

Tror jag vet lite den där känslan av att vara värdelös och klen och aldrig göra något/bidra med något...
bara jag nu får det där körkortet så kan jag jobba så går jag inte bara och skräpar... tänks titt som tätt.

Oh ja, det går. Jag till exempel, varit skiträdd och knappt vågat trava. Trillade av som 8 åring och sedan dess har jag kämpat. Bara de senaste två åren som allt har släppt (är 21 år gammal nu så..).
Nu har jag snart två hästar (ja fast den ena ska ju mamma ta hand om förståss :D ) och jag är inte ett dugg rädd längre. Det är så underbart :love:
Jag har dock aldrig varit rädd på marken men ridrädd har jag varit, mycket.

Vad jag gjorde var att jag red ENDAST de hästar som var absolut helcoola. Orädda, lugna och hellre lata än för pigga. Träna upp mig på de först innan jag tog tag i att våga rida hästen hemma. Hjälp av instruktörer och världens bästa mamma och syster fick jag också.

Min nuvarande häst, nordis på 22 år, har inte alltid varit rolig för mig att rida. Som tur var hade jag mamma och syster som hjälpt mig och ridit henne innan dess. Hon stack med mig ett antal gånger, och jag var lovligt skraj vill jag minnas. Det som jag gjorde var dock att ta tag i min egen rädsla, själv på egen hand. Jag SKULLE rida ut på hästen, och gjorde det också. Hon har ju alrig varit tittig, aldrig bockat eller tvärvänt etc, utan "bara" stuckit eller vägrat gå pga envishet och hon tar över väldigt lätt om man är för snäll.
Med lite peppning tog jag på mig järnskänklarna och kämpa kämpa kämpa. Det gick men det tog tid. Även om hästen innerst inne är gudasnäll så var hon hemskt jobbig för mig pga sitt gigantiska ego.

SÅ, var BESTÄMD mot både dig själv och hästen, ta tag i rädslan och RID :banana: DU kan klara det!

Jag tror det är bra i din situation att gå på markträning/NH för instruktör.

MEN samditigt ta inte ut dig för mycket. Känns det totalt helfel så ska du ju inte fortsätta. Men försöka lönar sig!

Senast ändrad av en moderator:

Jag längtar efter att min kompis ska köpa häst(hon håller på och letar efter den rätta) så att jag kan få ridsällskap. Har inget sånt nu:( Hade jag bara haft det så hade ju säkert uteritterna inte varit något problem. Min häst har gått på turridning så bara han har hästkompis med sej så är han så otroligt trygg att rida på!

Med utgångspunkt i det du skrivit:

Jag tycker att du skall avvakta med uteritter tills din kompis köpt sin häst OCH den hästen vant sig vid omgivningarna och blivit trygg. Annars är risken stor att din häst lär den andra hästen att busa i stället för tvärtom...

Jag tror att det är jättebra att ta hjälp av en tränare! Det kan medföra att du jobbar bort din rädsla.

Ridrädsla liknar i mångt och mycket en fobi. Fobier kan man träna bort genom att försiktigt och succesivt träna. Rid en halvtimme i inhängnat område så att hästen fått springa av sig. Skritta av hästen på inhägnat område MEN med grinden öppen till exempel. Efter några gånger kanske du kan skritta runt på gårdsplanen. Sedan efter någon vecka kanske ni kan gå 50 meter från gårdsplanen och vända hemåt. Men aldrig så långt att du blir rädd om du förstår hur jag menar? Rädsla är smittsamt, blir du rädd så blir hästen också uppspelt/rädd.

Tack för tipsen. Det där med att börja med att ha grinden öppen kan nog vara smart.

Ett till problem som förstör mycket och höjjer min rädsla är att vi bor precis brevid E20:eek: (Den stora vägen mellan sthlm och gbg). har dock satt upp en lina som jag kan ha uppe när jag tränar med hästen som hindrar lite.

Något som hjälpt mig mycket när hästen stuckit (stoigt sto...:angel: aka pissmärr) är att hon fortfarande är STYRBAR även om hon inte är stoppbar. Så har du tänkt på om du kan styra honom när han sticker eller om han är helt okontaktbar?

Jag har också oroat mig över väg - dock inte lika stor som din men mycket trafikerad med långtradare etc. men känt en förtröstan i att det gått att STYRA henne även om jag inte kunnat STOPPA.

Nepp han går inte att styra. Red på pelham en gång när han stack och drog allt jag kunde med båda händerna i en tygel- han böjde inte ens på nacken.:eek:

Missuppfatta inte det här nu som att jag alltid drar och sliter i hästen... vanligtvis rider jag honom på ett vanligt tredelat bett.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 605
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar