Hur mycket kan en shettis dra?

Saeta

Trådstartare
På ett ungefär. Självklart är det väl lite individuellt och så. Shettisen i fråga är strax under metern, 16 år och nätt i typen. Jag som inte har någon erfarenhet av att köra tar gärna emot lite bra tips om det finns några på lager. Tycker det ska bli såååå kul att få hem en shettis :love:

Tanken är väl körning och trickträning och så kommer en liten tjej i stallet rida henne.

4_51c353a9ddf2b342e8daaca1.jpg

1_51c353a7ddf2b343402007e5.jpg

Sv: Hur mycket kan en shettis dra?

Inom brukskörning är vikten ca 3 gånger sin egen vikt i full körkondition. så 2 gånger sin egen vikt om inte rundan bara är uppförsbackar och är kort är inget större problem. Börja lätt och korta rundor så hästen inte blir öm i bogarna och därför inte vill dra längre, är en bra start. Tänk på att shettisar är arbetshästar och gick i kolgruvorna, många ser bara storleken och behandlar dom som porslin när det kommer till körning.Obs igen, börja lätt och trappa upp vikten när styrka och kondition blir bättre och ta tid på dig.

Jag har fått höra att vältränade hästar kan dra dubbla sin vikt utan problem. Ta det bara försiktigt och trappa upp träningen så ser ni ju hur mycket den lille orkar. "Vardagskörning" med rätt utrustning (baksele, ingen fast brösta m.m.) så ska två vuxna inte vara något större problem när ni kommit igång.

Presto och kol:

Tack för era svar :) så iallafall dubbelt sin vikt. Hur mycket kan hon väga tror ni? Jag har verkligen ingen aning. Hon är ju som sagt väldigt nätt i typen. Kondition har hon och minns jag inte fel ska hon ha varit tränad för maraton, eller något liknande. Självklart kommer vi börja lätt ändå :)

cambodia:

Visst är hon :love:

Min lille på ca 90 cm drar lätt 200 kg i en uppförsbacke och ca 300 kg när det är hyfsat rakt. Han är nätt i kroppen, men med muskler, styrka, uthållighet och kondition så fungerar det och han klarar mer än många tror.

Tack för svar :) Så en välmusklad häst i god kondition i denna storlek skulle alltså i princip kunna dra iallafall 2 vuxna + tyngden av vagnen?

När jag gick på ponnytravskola fick jag lära mig att en shettis kan dra två vuxna i en rockard :)

gissar på vikten ut i det blå:)ca 170kg, hon va ca 1 meter va?

Mina drar utan problem 200 kg vid enbent. Vi har mycket backigt här.
Min parvagn är tung och då drar dom den på 150 kg plus två vuxna utan större problem.

Dock är det viktigt med en bra sele och framför allt en brösta som är bra.

Mina drar utan problem 200 kg vid enbent. Vi har mycket backigt här.
Min parvagn är tung och då drar dom den på 150 kg plus två vuxna utan större problem.

Dock är det viktigt med en bra sele och framför allt en brösta som är bra.

Ja dom orkar nog mer än man tror, dom små liven :) jag vet inte riktigt hur rockarden ser ut som följer med, men hon har blivit tränad flitigt den senaste tiden och har enligt ägarna bra sele :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 869
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Pilot
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar