Hur mycket kan en islandshäst dra?

fia0

Trådstartare
Har blivit tillfrågad av en av mina allra bästa kompisar om inte vår isis kan dra henne och hennes blivande man från kyrkan till festlokalen.
Han är inte inkörd, men det är relativt lång tid kvar och han är en mycket lugn och snäll häst. Jag har länge varit sugen på att köra in honom så nu skulle vara ett bra tillfälle. Men orkar han? Vår minishettis drar två vuxna så nog borde väl han klara det eller?:confused:
Undrar också om någon vet var man kan hitta bra vagnar....

Sv: Hur mycket kan en islandshäst dra?

Det är nog inget problem med att dra en vagn med två vuxna! och det var ett tag kvar eller hur, så du hinner träna upp hästen lite också!

/Malin

Ungefär som jag trodde. Är det någon som känner till om det finns någon straxt söder om stockholm som kan hjälpa till med inkörning?

Fråga på "körning"
Se till att du får hjälp av någon som är duktig och van!
Du kanske kan byta ut din egen kropp som hjälp vid inkörning av andra hästar mot att få ett bra pris på inkörningen! Det krävs många händer vid inkörning!
Lycka till!!!

Fia, har skickat ett PM till dig.

Har kört brudpar i Smålandstrilla, vi var 3 i trillan och det var inga problem. Samma häst drog en rissla med 5 personer i utan problem. Stoet var under 130 men ordentligt inkört och van att dra vilket syntes då hon tog i. Hon blev liksom en 1dm lägre och ryggen blev som ett köksbord, med sänkt huvud ryckte hon igång och det gick hur lätt som helst.
Travarnordisen som mest var van att dra lättare saker hade större problem med rissla och 5 pers!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 510
Senast: ameo
·
Gnägg Hej på er! Någon som har falabella eller minishettis, eller som helst har erfarenhet av de båda? Jag har bara storponny/häst erfarenhet...
2
Svar
34
· Visningar
4 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka