Hur mycket jobb är det med hund?

Sv: Hur mycket jobb är det med hund?

En hund ( iaf dom jag haft ) har alla krävt iaf 2 timmar motion av varierande slag ( mer på helgern om man lagt spår, sök m.m )

Kan du ge något enkelt tips om detta till en valp? Kan man börja inne?
Har anmält mig till kurs men vet inte riktigt när den börjar, så...

Fast jag måste nog säga att jag tycker hund är "lättare" men det kan ju bero på att mina hundar är välkomna hos alla jag känner och så slipper man transport om man vill ta med dem. du kan träan i din egna trädgård eller liknande. Jag har även bra dagmatte åt mina när de behövs och jag tycker det är smidigare över lag. :)

/Maria, singel med två hundar och häst.

men kan man jämföra hund och häst ägande? ekonomiskt ligger detnog på samma nivå. men man blir väl lite mindre bunden med hund än häst. Ett stort plus är ju att man kan ha hunden nära sig även om man flyttar till stan.

det är mycket billigare med hund, så länge den är frisk. hundsjukvård är märkligt nog dyrare än hästens. jag lägger ner betydligt mycket mer tid på hundarna än på hästen, men jag har två stora och aktiva hundar. en liten sällskapshund tar inte så mycket tid (förutom att du måste vara närvarande nästan 20 timmar/dygn, och ännu mer när den är valp).

Hejsan!
Har dock en Cavalier Kind Charles Spaniel.
En tik på 11månader.
Just min tös älskar att kela och vill mer än gärna ALLTID ligga i knät och mysa! :love:
Hon har en bra näsa, så gör gärna sök och älskar att träna på nya kommando.

Cavalieren är som redan skrivet sällskaplig och alla hundarna är olika beroende av motion och stimulering.
Just min måste stimuleras varje dag, rätt mkt, för annars klättrar hon på väggarna. :D
Men de är ju vad man gör dem till.
Vi hemma hos mig har ju format henne till den hon är idag.

Jag är mycket nöjd med rasen, och jag tror nog att king charles spaniel är lik, eller har jag helt fel? :)

Lycka till!

Helt OT. Har du häst oxå :)? Vad kul, vad har du för pålle?

Det är mycket jobb med båda o man blir bunden, men på olika sätt. Hunden kan ju följa med mycket mer så man blir rörlig på det sättet, men hästen klarar sig ensam i hagen med sina polare över dagen.

Själv är jag "hästmänniska med hundar", o har således båda sorterna (o några katter dessutom), så jag är bunden på alla sätt :) men gillar mitt liv med 100 % djur dygnet runt (jajamen, jag jobbar med djur oxå - är ridlärare)...

En hund är dock betydligt billigare på alla sätt än en häst...

Grejen är ju det att när man flytta (för exempel plugg) så vill man inte vara bunden till en hund. Iaf inte i början. Mkt fester mm,

men kan man jämföra hund och häst ägande? ekonomiskt ligger detnog på samma nivå. men man blir väl lite mindre bunden med hund än häst. Ett stort plus är ju att man kan ha hunden nära sig även om man flyttar till stan.

Jag tycker inte det alls är ekonomiskt jämförbart, mina två stora hundar kostar kanske 500-700 i månaden när de är friska. Har man inte tur att ha eget stall är det nog svårt att få så billig stallhyra för det första, sen kommer ju mat och dyrare "tillbehör" och man kanske måste ha bil för att ta sig till sin häst.

Kan du ge något enkelt tips om detta till en valp? Kan man börja inne?
Har anmält mig till kurs men vet inte riktigt när den börjar, så...

Absolut, man kan träna både inne och ute.

Men jag kan rekomendera dig att köpa en bok om valpar, alltså hur man kan träna sin valp att sitta, ligga, gå fint i kopplet & komma när man ropar m.m.

Fast jag måste nog säga att jag tycker hund är "lättare" men det kan ju bero på att mina hundar är välkomna hos alla jag känner och så slipper man transport om man vill ta med dem. du kan träan i din egna trädgård eller liknande. Jag har även bra dagmatte åt mina när de behövs och jag tycker det är smidigare över lag. :)
/Maria, singel med två hundar och häst.

Jo det är smidigare på så sätt att hunden är mer "flyttbar" men som jag ser det så kräver hunden generellt mer tid per dag än hästen gör.

För MIG som hade allt inkluderat i stallhyran så var det lättare med häst en hund, men jag kan tänka mig att det är helt annorlunda för dom som måste fodra, ta in och ut häst från hage m.m

nej inte nu längre, hade ett sto e stanford-ganesco (gick under namnet "svarta maran" ;)), men hon såldes i samband med att jag skaffade första hunden.

jisses, mina fettohundar äter inte särskilt mycket, men med försäkringar är vi uppe i över 1000 per månad. lägger man till resor och kostnader för träning och tävling blir det ännu dyrare. men hästen kostade 2-3000 i månaden i grundkostnader. att tävla med häst är snuskigt dyrt, avgifterna är lägre men det kostar desto mer att ta sig dit och normalt startar man väl i mer än en klass.

Det är illafall mycket dyrare att ha tre hästar än en hund!;)

Ska du ha hund så ska du ha ett jobb där du kan ta med den, eller kunna vara hemma med den / alt. ha en sambo som kan göra ngt av detta. Och det är garanterat svårare än att hitta en bra stallplats åt din/dina hästar som du väl dessutom ju skulle kunna ha kvar på föräldrarnas gård?

Kräver eftertänksamhet. I övrigt tar hundar inte lika mycket tid som hästar. Ofta räcker det för den att få vara med hela dagarna och sen behöver en del hundar aktiveras vid sidan av det, men sällan 3-4 timmar/dag så som en häst.

Har du ett liv som fungerar med hund så är det nästan inget jobb alls tycker jag. :) Vår hund är med gubben min på jobbet dagligen och sen i stallet och överallt annars där vi är. Han behöver inte mer än så, så för oss är han inget jobba lls mer än de gånger han behöver få en långtur eller en kvällspromenad för att man varit hemma mycket eller så.

Jo det är smidigare på så sätt att hunden är mer "flyttbar" men som jag ser det så kräver hunden generellt mer tid per dag än hästen gör.

då tycker vi lolika helt enkelt. För MIG så tar hästen mer tid, är dyrare, och han är svårt att transportera. ( förstå mig rätt, skulle aldrig byta bort honom, men mitt svar på vilket som är "enklast" är då hundarna) :)

Ja men det är helt ok att du inte håller med mig.

O.b.s att jag aldrig har vägt in saker som ekonomi och svårighet att transportera, som skrivet har jag enbart räknat på den tiden man lägger i snitt per dag .

Mina hundar kräver alla gånger 2 timmars varierad motion ( dvs ungefär lika mycket tid som hästen ). Men sedan lämnar man hästen för dagen, medan ( om man redan lämnat hunden under flera timmar ) man är bunden till hunden och visst är den enklare att ta med hunden men på vissa ställen får man inte: Mataffär, bibliotek, allergisk vänner och vissa ställen som iag jag inte vill ta med mig hunden på.

Senast ändrad:

Även räknat i bara tid, står jag fast vid min ståndpunkt. :) (Även om jag naturligtvis respekterar din åsikt i frågan)Min ena hund kräver MYCKET medans den andra är ganska nöjd med vad som ;)

ÄVen om hundarna ibland tar mer tid, så behöver jag inte transportera mig någonstans för att lägga spår/viltspår eller vad det nu kan vara. Sen är mina hundar med mig i stort sett överallt, och då kan man klämma in lite lydnadsträning med miljöträning på stan osv. Det är lite därför jag tycker det är lättare med hund. (hoppas du förstår vad jag menar)

Absolut..

Men då har du ju rätt skönt med dina hundar ( i och med att du kan ta med dom överallt ) alla kanske inte har det så heller ;)

Liksom inte att inte alla har så ordnat med häst som jag hade det.

Så det beror helt på från fall till fall vad som är "jobbigast" ( ogillar det ordet eftersom det för mig är lite negativ )

KL
Jag har alltid hävdat att en hund, om man ska ta hand om den rätt, tar mycket tid. Nu vet jag att jag hela tiden haft rätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka