Sv: Hur mycket jobb är det med hund?
Jag skulle vilja påstå att hunden är mycket jobbigare än häst om man ska hårddra det.
En häst är du hos ca 3 timmar dag medan en hund inte bör vara ensam mer än 4-5 timmar dag ..
Men det ger också mycket att vara hundägare och det uppväger faktiskt all tid det tar .
Iaf för mig
För mig som aldrig haft egen häst känns det väldigt mycket större att skaffa egen häst än att skaffa en hund. Fast det beror iofs på vad man menar med jobbigt...
Hunden har man ju hemma och det känns som om det allra viktigaste är att den har sällskap så mycket som möjligt, även om den självklart måste aktiveras också. Det som känns jobbigare med hästen är att man måste åka dit och bara ägna sig åt hästen i 3-5 timmar om dagen beroende på om man rider eller ej. Hunden kan ju hänga med på det mesta.
En hund
kan ta mycket tid också, det beror ju till stor del på vad man har för typ av hund och vilka ambitioner man har med den, men oftast behöver man väl inte ägna sig enbart åt hunden ca 5 timmar om dagen?
Även om jag planerar att träna mer med min vovve när hon blir äldre så känns det just nu som att det räcker med 2 timmar utomhusvistelse/promenad om dagen samt åka och träna någon dag i veckan.
Det känns om om det är mer som kan "gå fel" med en häst, att man måste ha mycket mer kunskap innan man köper en häst än när man köper en hund. Det är skoning, träning, olika slags utrustning, täcken, benlindor, man måste ha stenkoll på foder, köra in hö etc etc. Fast de här grejerna har väl TS redan koll på eftersom hon har häst redan.
För mig känns det iallafall som om jag just nu inte har kunskap nog att köpa och äga en häst även om jag har många års erfarenhet. Medan mitt hundägande än så länge går helt ok trots att jag aldrig haft hund innan!