Sv: Hur mycket jäst?
Citat från HelenaHandberg;
"Vad gäller häst så är det väldigt få mikroorganismer som hittills visat sig ha effekt. Dit hör dock Saccharomyces cerevisio -bakjäst- som i många studier visats skapa en gynnsam miljö i grovtarmen och bättra smältbarheten av fiber hos häst o ko. På vissa djurslag har man sett effekt mot antibiotikaorsakad diarrée och vissa clostridier.
De angivna bakterierna i Probimin saknar såvitt jag kan se dokumentation på häst. Därmed inte sagt att de inte kan fungera.
Vissa av preparaten i i denna grupp kan ha en gynnsam effekt som näringstillskott snarare än bakterietillskott. Det finns gott om aminosyror i dem.
Skulle jag ha behov av att förbättra tarmflora/funktion skulle jag välja vanlig bakjäst och betfiber/betfor och en skvätt linfröolja. Inte de dyra färdigblandningarna utan dokumentation. Men det är ju jag det!"
Jag ger min shettis bakjästen tills han tarmflora blir helt bra o att han inte har lika problem längre, men jag kommer att ge honom någon jästkultur med arten Saccharomyces cerevisio i någon av dom jästkulturerna t ex Diamond V eller Vimital Harmoni. För nån av dessa har jag tänkt ge min märr o hennes fölunge, märren får även bakjästen.
Diamond V innehåller även B-vitaminer. Och det gör ju även foderjästen, beroende på vilken sorts du tänkte på.
Jag fodrade dem med Hippo´s foderjäst, o det var väldigt smakligt o luktade gott, men det gör ju bakjästen, oxå!