Hur mycket jäst?

T

tina_tiger

Hej!

Har börjat ge min häst 1/4 paket bakjäst (=12,5 g) för magens skull sedan jag läst tråden om fång här på buke. (Hon hade en släng av det förra sommaren.) Hur mycket jäst ger ni som också kör med jäst till era hästar?

//tina_tiger

Sv: Hur mycket jäst?

Jag ger min shettis 1/4 paket bakjäst ungefär, oxå.

Tycker du ska gå över till riktig foderjäst, billigare i längden + bra mycket bättre för naturen.
När jag gav min ponny på 350 kg så fick hon 1/2 torr jäst paket om dagen. Med foderjästen fick hon en halv deciliter foderjäst per dag å den finns på burk om 7 kg. Mycket billigare å som sagt naturen tjänar på det iochmed den mindre soppmängden och burken är återanvändningsbar till annat.

Både foderjästgivorna var uträknade efter hennes vikt.

Håller inte med dig riktigt. Bakjäst ska vara mycket bättre än foderjästen OM man vill förbättra hästens mage. Bakjästen innehåller ju Sacchomyces carravisie (kan ej stavningen). Foderjästen har en "avdödad" jäst vad jag har fattat.

HelenaHandberg kan mycket om sånt här, o det finns att läsa om andra trådar om bakjästen för fånghästar. Jag ger min shettis bakjästen tills han blir riktigt OK i magen. Sen får vi se om jag övergår till något annat då ska det antingen vara Diamond V eller något annat, som "förfriskar" hästens mage.

Bakjästen är BILLIGARE än foderjästen, men sen har du nog rätt i vad gällande sopmängden.

Hm, kan så vara. Har ju inte kvar burkarna längre och har tyvärr inte tid att rota innehållsförteckning på foderjäst just nu.

Blir verkligen bakjästen billigare i längden? Om man tänker ur naturens perspektiv. Självklart då om man ger den för andra anledningar en fång d.v.s. för b-vitaminens skull. Det är ju inte precis ekologiskt att ge bakjäst varje dag till sin häst. Om vi nu ska vara pedantiska på den punkten...

Hur är det med andra medel för magar funkar det inte lika bra? Vet att det finns något i pulver form som är till för magen, men det kanske inte är nå bra?

Citat från HelenaHandberg;
"Vad gäller häst så är det väldigt få mikroorganismer som hittills visat sig ha effekt. Dit hör dock Saccharomyces cerevisio -bakjäst- som i många studier visats skapa en gynnsam miljö i grovtarmen och bättra smältbarheten av fiber hos häst o ko. På vissa djurslag har man sett effekt mot antibiotikaorsakad diarrée och vissa clostridier.

De angivna bakterierna i Probimin saknar såvitt jag kan se dokumentation på häst. Därmed inte sagt att de inte kan fungera.

Vissa av preparaten i i denna grupp kan ha en gynnsam effekt som näringstillskott snarare än bakterietillskott. Det finns gott om aminosyror i dem.
Skulle jag ha behov av att förbättra tarmflora/funktion skulle jag välja vanlig bakjäst och betfiber/betfor och en skvätt linfröolja. Inte de dyra färdigblandningarna utan dokumentation. Men det är ju jag det!"

Jag ger min shettis bakjästen tills han tarmflora blir helt bra o att han inte har lika problem längre, men jag kommer att ge honom någon jästkultur med arten Saccharomyces cerevisio i någon av dom jästkulturerna t ex Diamond V eller Vimital Harmoni. För nån av dessa har jag tänkt ge min märr o hennes fölunge, märren får även bakjästen.
Diamond V innehåller även B-vitaminer. Och det gör ju även foderjästen, beroende på vilken sorts du tänkte på.
Jag fodrade dem med Hippo´s foderjäst, o det var väldigt smakligt o luktade gott, men det gör ju bakjästen, oxå! :D

Den som finns på grangården tänkte jag på. Den innehåller b-vitaminen som jag ville åt. Skulle gissa på att det är kraffts.

Bakjäst lukta gott, bra fråga använder aldrig bakjäst. När jag väll bakar sådand som behöver jäst har jag alltid använt torjästen.

Om jag vill ha nån jästkultur med B-vitaminets innehåll skulle nog jag välja Hippos foderjäst eller Diamond V o även Vimital Harmoni.
Men jag vet bara att Hippos foderjäst o Diamond V innehåller mycket B-vitaminer o så innehåller Diamond V jästkulturen av arten sacchomyces caravisie.

Jag vill använda bakjästen för att den innehåller de levande mikroorganismer som inte finns i foderjäst. Det är inte B-vitaminet jag vill åt. Vad gäller miljöpåverkan pga. användning av bakjäst tror jag den är försumbar: det går åt mindre än 2 "kuber" jäst i veckan om man ger ett fjärdedels paket om dagen. 1 paket jäst kostar 1 krona, räcker i 4 dagar. Alltså två små vaxade papperslappar i veckan. Hinkar har jag redan så det räcker! :D

Det pulver som Granngården säljer som jag tror du syftar på (MagTarm) kostar runt 250:- har jag för mig och räcker ca. 8 dagar. Har provat det men märkte ingen skillnad och hade inte råd att köra det en hel månad.:cool:

Men nu åter till det jag vill ha svar på:
Ni som använder vanlig bakjäst, hur mycket ger ni?

1/4 paket till en shettis, ska man öka till stor häst tycker ni?

Jag ger bakjästen av samma orsak som du. Min shettis har haft fång förra vårvinter, o det är då jag märker en stor skillnad på honom. Först då majmånaden kom tyckte jag att han verkade något "stel" gång.
Efter att gett honom bakjästen tyckte jag att han mått väldigt bra. Idag då jag varit uppe hos hästarna såg jag honom skutta o bralla loss runt i sin hage o verkade väldigt glad! Han blev även verkad av nye hovslagaren i måndags o även min andra häst.

Jag ger även min travmärr bakjäst 12gram eller om det var 13gram?
Shettisen får 10gram, men jag tror inte det har nån betydelse bara om hästen mår bra så är det nog ingen fara!
Snart ska jag sluta ge märren bakjästen, o ger henne någon av dom med arten sacchomyces caravisie (kan fortf. inte stava :D) men shettisen får nog bakjästen så länge hans mage mår bra av det.

Jag tror att den mängden av bakjästen som du ger din häst duger. Jag ger min märr 13gram ungefär, har inte vägt det, men jag "gissar"...... ;) Nej! Märren har inte fång, o har aldrig haft, men hon har haft lite problem med magen o har blivit bättre sedan jag börjat ge henne det.

Hej!

Tack för ditt svar! Jag kör på med 1/4 paket då, det är 12,5 gram! :bump:

Ingen anning, svårt att jämföra mängder när man inte har innehållsförteckning. + att granngården ligger bra till för mig, hippos försäljaren här har lite svåra öppetider och ligger längre bort.

Nä tror den kostar 1,90 faktiskt :p

Ne inte den jag menar, vet inte vilken jag menar. Det var stallägaren som hade den å det ingick när man flyttade ditt för att hålla magen i form men den räckte bra mycket längre än 8 dagar. Det var foderjästen som jag köpte från granngården.

Du ska nog öka mängden en del, du kan räkna på vikten :) Nu kommer jag inte ihåg behovet men min c-ponny när hon fick bakjäst gick på 1/2 paket om dagen å vägde 350 kg. Det var vad hon skulle ha enligt uträkningen som gjordes, så kolla av lite gran din häst vikt mot hennes vikt så får du en ganska bra summa på hur mycket jäst du ska ge :)

Ingen anning, svårt att jämföra mängder när man inte har innehållsförteckning. + att granngården ligger bra till för mig, hippos försäljaren här har lite svåra öppetider och ligger längre bort.

Förstår inte riktigt?...Menade du att DU har ingen innehållsförteckningen på bakjästen? Det finns att kolla på www.kronjast.se

Nej, inte det jag menar. Menar att jag inte har någon innehålsförteckning på fodeerjästen som säljs på granngården.

Bakjästen är ju lite lätare att kolla upp, mataffären ligger fem minuters gång promenad härifrån :)

Okej, trodde du menade bakjästen :o Jag brukade ge mina hästar Hippo´s foderjäst o på burken står innehållsförteckningen. Men jag kunde ej hitta om den hade just denna art sacchomyces caravisie. Men det finns hos Diamond V o Vimital Harmoni, bl a.

Nä tyvärr :p

Jo brukar ju vara svårt att hitta sådan information på foderjästens innehållsförteckning oavsett producent.

Har läst lite här nu och ska nog prova med bakjäst till min häst. Han är alltid smått lös i magen och förmodligen eftersom jag ger spannmål (havre och korn).
Har läst på rätt mycket nu och ska nog byta till Krafft-foderna eftersom dom har mer fibrer och då tänkte jag att bakjästen kanske ger honom dom "goda" tarmbakterierna tillbaka eller ialla fall hjälper hans tarmflora. :) Låter det rimligt?

När jag har haft diskussionerna med HH här på nätet har hon efter vad jag förstått aldrig sagt att foderjäst inte har de effekter som vanlig bakjäst ger vilket hon i ett inlägg klart uttalde. Bara att det inte finns någon annan undersökning som klart påvisar att jästen ger de här effekterna. Själv är jag osäker men har fått mycket goda effekter på min fånghäst som veterinären i början gav diagnosen Cushing. När han hade något lös avföring ökade jag dosen foderjäst och han blev omedelbart bra i magen igen.

Har själv varit osäker på om jag ska börja tillsätta bakjäst också, men så länge detta funkar så.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 019
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31