Hur mycket jäst?

Sv: Hur mycket jäst?

Det jag hört om foderjäst är att bakterierna är "döda" och därför bara hjälper så länge man ger foderjästen. Detta skiljer sig nog mellan olika märken men jag snackade med en foderrådgivare och han sa att bakjäst är jättebra! Det innehåller precis dom bakterierna som ska finnas i hästens tarmar. Och om man ger Kronjäst så överlever bakterierna i hästens tarmar och stannar där och lever. Dom är "levande" och aktiveras av hästens värme.

Jag fick dessutom rådet att ge 2-4 paket bakjäst om dagen till en storhäst. Rådgivaren sa att man kunde ge så mycket per dag, det gjorde bara att magen kom i ordning snabbare. :)

Sv: Hur mycket jäst?

Kan nog stämma. Märker ju en klar skillnad när jag slutar ge jästen. Nu tänker jag inte sluta eftersom jag är ute efter vitaminerna och mineralerna men ska tänka på det. Givetvis kan inte avdödade bakterier föröka sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 019
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31