Hur mycket hö i sjukhage

Suzette

Trådstartare
Min häst har blivit halt och ska gå i sjukhage i två veckor. Hur mycket hö bör jag ge henne om dagen? Behöver inga exakta siffror, tänkte om ni som haft häst i sjukhage vill berätta hur ni gjorde med fodret så jag kan få lite råd :) Hon är förresten en liten häst, 7 år gammal och ett riktigt matvrak.

Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket hö i sjukhage

"Liten häst" som i ett russ eller en liten häst som ett nätt litet halvblod?

Hur mycket du ska ge beror så klart på hur mycket hon behöver. Om du vill ge henne för att hon ska ha nåt att sysselsätta sig med hade jag nog gett henne en stor hög halm att pilla med, och kompletterat med ett antal högivor under dagen beroende på hur mycket hon behöver.

Om hon ska stå där i två veckor bara och sedan gå ut på bete igen hade jag nog inte analyserat enbart för det - om du nu inte kommer att använda samma foder efter betessäsongen så klart, men tänk på att vänja in höt som vanligt och gärna underhålla magen med gräs om hon ska ut på bete igen (så magen är van vid gräs alltså - inte roa den ;)).

Mín var iofs lite åt det större hållet och bara 4 år (dvs växer fortfarande), men han fick 11kg/dag + foderhalm (och några nävar krafft sensitive som tröst när de andra fick mat), hade nog kunnat klara oss på något kilo mindre, hade ngt kg överhull efter 4mån konvalescens, men vet tyckte att han var väldigt fin och att han behållit sin överlinje bra, trots den långvariga konvalescensen. De överflödiga kilona försvann fort när han fick börja röra på sig i stor hage och vi började rida honom (många timmars skritt på vägarna).

Blandade upp höt med halm så det skulle ta lite längre tid att äta.

Trist med konvalescenter, jag hoppas verkligen slippa det de närmaste åren.

Lycka till!

Hade jag haft häst i sjukhage/boxvila hade jag gett fri tillgång, ev drygat ut m halm om risken finns att den blir fet. Kanske lite kvistar även, men allt för att förhindra att den blir uttråkad och kanske gör något som förvärrar skadan.

Jag hade gett fri tillgång av hö (eller hösilage) med lagom mycket energi och protein i, placerat i någon form av låda så att det inte blir nertrampat i lera när det regnar.
Äter hästen alldeles för mycket då kanske jag hde bytt ut något kilo mot halm. Och sen reglerat totala fodermängden inne i boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar