Hur mycket hö ger en hektar vall..

Sv: Hur mycket hö ger en hektar vall..

Det är en fråga som nästan är omöjlig att svara på! Skörderesultat beror på en massa faktorer. Vallfröblandningen, vallens ålder, läge, jord, väder, antal skördetillfällen under året, gödning, skördemetod.
Numera finns till och med fröblandningar som gör att man inte får någon skörd att bry sig om (special för träda)!

Ca 3 ton, säger pappa :) bara som riktvärde typ, men som sagt beror det ju på en massa saker.

Tja..i våra trakter blev det ca 1 hösilageboll/hektar.Växte kanske inte så bra den sommaren.

Tja..i våra trakter blev det ca 1 hösilageboll/hektar.Växte kanske inte så bra den sommaren.

Och på bondens klöveråker som såddes om för 2 år sedan så står det ett 20 tal fina vita balar. Det kan verkligen skilja åt.

Frågan får ungefär lika bra svar som om man frågar ICA-handlaren: "Vad kostar mat?"

Det är ju nästan omöjligt att svara på.

Vi fick nog minst 5 ton TS per hektar i somras. Räknar man in andraskörden blev det ju ännu mer.

Men vi har ny vall och mycket bra jord här.

Frågan får ungefär lika bra svar som om man frågar ICA-handlaren: "Vad kostar mat?"

Jo, jag förstår att en massa faktorer spelar in - men spannet ger en liten fingervisning och det är det jag var ute efter. Typ att det kan ge allt mellan 0 och 6000 kg. Ungefär som prisspannet på ICA alltså.

Pratar vi om hö så kan skörderesultatet bli en fruktansvärd massa arbete och en massa mögligt hö som det kostar att bli av med...

Vi fick in ca 3,5 ton hö på ett hektar. Sen var det gödslat och mycket kraftigt.

Tack alla som svarat! :bow: Jag planerar inte att försöka bli självförsörjande på hö med ynka 1 ha, utan funderar på att göra om en gammal sliten vinterhage till betesmark genom att plöja upp och så in den. Fick tipset att i så fall ta en skörd hö innan den börjar användas, därav frågan. Men jag tror idén med höet faller på andra faktorer, markens beskaffenhet bl.a. Antar att jag får vara nöjd om jag lyckas få bukt med ogräset och får dit bete som ger lite sysselsättning till hästarna när de inte går på det riktiga betet.

En fråga till - kan man plöja upp och så in på våren också, eller är det hösten som gäller? Om det går på våren - hur lång tid innan man kan släppa hästarna där; hinner man till sensommaren eller får man vänta till nästa vår?

Måste ju vara bottenrekord:smirk:
Annars 1500 kg på gammal äng.
6000 kg vid intensiv vallodling

Mja , grannen hade nog rekord, hon fick 3 höbollar:D

Mén ja, det skiljer väldigt mkt, & sedan beror det väl på hur många skördar det blir..
Om man ska räkna sånt är det bäst att räkna i underkant så man sedan inte har förberett ngt extrahöinköp om skörden är dålig.

En fråga till - kan man plöja upp och så in på våren också, eller är det hösten som gäller? Om det går på våren - hur lång tid innan man kan släppa hästarna där; hinner man till sensommaren eller får man vänta till nästa vår?
Det går bra att plöja i vår också. Annars så är det många som föredrar att plöja när ytan frusit litet eftersom det då bär traktorn. Fördelen med höstplöjning är att speciellt lerjord ger kokor som behöver frysa sönder.

Du kan inte släppa hästar på vallen under första året, gräset håller inte för det och du får massor med ogräs där de trampar sönder. Du har två valmöjligheter:

Så in renbestånd (bara vallfrö) på samma sätt som en gräsmatta. Kräver oftast att man slår av minst en gång med en betesputs för att störa mållor och annat ettårigt ogräs.
Vanligare är att så i skyddsgröda (man sår havre eller korn och därefter också vallfrö).

Viktigt att tänka på är valet av vallfröblandning! Det ska passa din klimatzon, vara lämpligt för din jordart och passa för användningen. Det är skillnad på fröblandningen om det ska användas för höproduktion eller om det ska användas för bete!

Du får bäst effekt mot ogräset om du plöjer på hösten, på våren ska du ju då hinna med att gödsla (utmärkt tillfälle att bli av med dyngan), harva, så, välta... det är mycket som ska hinnas med innan sommaren, så det är ju enklare att plöja på hösten bara av den anledningen också.

Dock kan tilläggas att om du inte har egna maskiner utan måste leja bort allting så kan det kosta en hel del, framförallt plöjningen kan bli kostsamm om du ska betala för arbetet. Har du traktor kan man ofta få tag i nån gammal plog av mindre modell för nån tusing...

Tack igen! Höproduktionen lägger jag nog ned, och satsar på att få en OK liten beteshage istället..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama