Hur mycket hö går det per häst på ett år ungefär?

LinnK

Trådstartare
Var ju ett tag sen jag hade häst nu..

har fått ett fint erbjudande om en två-årig nordisdam och jag misstänker att jag kanske faller för henne och köper henne.

Hur mycket hö kan det tänkas behövas för henne över hösten/vintern/våren..?

På ett ungefär bara, självklart varierar ju mängden efter kropppsbyggnad och arbete m.m. men ändå, skulle vara trevligt att veta på ett ungefär.. :)

Min totta stoppar i sig ca 4,5 ton (17kg/dygn, Engelskt Fullblod), hon har fri tillgång. Och då har jag räknat bort betesmånaderna,3 månader :)

precis som prince77 säger.. man brukar räkna på att hästen är uppstallad 10 månader per år..

Min får ca 4 ton/år...äter ca 11-12kg/dag, rids hårt och kräver mkt käk för att hålla hull!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 385
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar

Hästrelaterat