Hur mycket hö äter ett 4,5 mån föl?

jennyjenny

Trådstartare
Mitt halvvlodsföl har behandlats för en uppdriven kota och jag har fått göra en sträng foderstat för hennes mamma för att stoppa fölets snabba tillväxt. Så fölet diar alltså fortfarande och står på boxvila.

Eftersom fölet är glupsk så äter hon gärna av mammans hö så jag behöver se till att mamman i alla fall får den högivan som hon ska ha.

Så hur mycket tror ni fölisen får i sig ungefär? 2 kg per dygn?

Sv: Hur mycket hö äter ett 4,5 mån föl?

hej har ett föl som är 6 månader och då hon står själv i sin box sen i fredags har vi givit henne 5 kg hö och den är slut på morgonen ,dom kommer in vid 19-20 tiden och kommer ut 06 på morgonen sen har hon 1kg lusern pellet i krubban pluss mineraler och lite havre dom går tillsammans i hagen och har fri tillgång på hö så där vet jag inte hur mycket hon petar i sig :)

Tack snälla för ditt svar!
Då ligger jag nog alldeles får lågt med mina 2 kg! Hon verkar mumsa i sig med god aptit så jag får helt enkelt öka på rejält med höet.

Mina två får ungefär 20 kg om dagen. Stoet skall få i sig runt 14-15 kg för att gå ner i vikt och det gör hon.

Jag har ett litet ponnyföl på fem månader. Men hon står oftare vid hönätet än vad hennes mor gör. :devil:

Jättetack för ditt svar!
Ja, du har ju också ett föl som står inne på boxvila. Så om din lilla tjej lyckas få i sig runt 5-6 kg så är det nog där jag ska ligga också.
Vad har du satt upp för nät - småmaskigt?
Låter som våra fölungar har samma inställning till mat :)

Jag har småmaskiga hönät till mina, mitt sto får ju inte äta från marken och jag vill inte att fölungen ska fastna
i nätet och då är småmaskigt det bästa. Fölet får i sig tillräckligt ändå, hon är fet som en boll!

Hon slutar aldrig äta om hon får chansen, hon är en hungrig liten häst. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 943
Senast: Gimlan
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama