Som jämförelse klämmer min B-ponny, som inte tillhör de matgladaste och inte bor vid maten utan problem i sig 10 - 15 kilo silage med 56% TS. (den högre siffran vid sträng kyla eller riktigt dåligt väder).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En flock islänningar som min stod i klämde i snitt 22 kilo blött silage vardera :P (De flesta stora C-ponnier, nån stor B och ett par små D.)Vi snittade 24 kg häst/ponny,vilket resulterade i att två i flocken blev sjukligt feta,trots mycket motion. Hagen var på 4 hektar men dom bodde vid balen. Det fick lov att begränsas tillslut.
Min häst blir inte tjock,däremot har jag varken tid eller lust att lägga på att hämta hem sjuka mängder hö,och betala för det när det inte behövs. Min kan lätt klämma i sig 20-22 kg,men han klarar sig gott och väl på 12-15 (beroende på temp) . Blir nästan 10.000:- om året i onödiga höpengar,plus för resorna att hämta det. För att han bara ska stoppa in och skita ut. Halm finns dygnet runt dock.
Så därför kan/vill vi inte ha fri tillgång.