Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara spånar vidare lite... Med ett behov på 45 MJ skulle jag behöva ett hösilage med energivärde 1,8 MJ för att hon skall kunna äta fritt. Hur hittar jag det fodret?
Bara spånar vidare lite... Med ett behov på 45 MJ skulle jag behöva ett hösilage med energivärde 1,8 MJ för att hon skall kunna äta fritt. Hur hittar jag det fodret?
Det var ju det jag sa till dig? Enkelt är det fan inte o ibland går det inte o då får man portionera ut höet istället. Jag sa ju till dig att jag tyckte ni hade löst det här med att portionera ut hö bra i erat stall!!!Det har jag också funderat på... Enkelt, eller hur ?
Det var ju det jag sa till dig? Enkelt är det fan inte o ibland går det inte o då får man portionera ut höet istället. Jag sa ju till dig att jag tyckte ni hade löst det här med att portionera ut hö bra i erat stall!!!
Jag tror knappt mina ögon när jag läser den här tråden. Är som att flyttas 10-15 år tillbaka i tiden
Kör på TS, är säker på att det kommer gå bra för dig. Du verkar ha ett bra grundtänk
Bettysmatte, jag tror att vi som redan för 15 år sedan visste att det är bra att ge hästen en så hög andel grovfoder i foderstaten som möjligt samt ge den lång tuggtid, och som efter att ha experimenterat med olika sätt att lösa det under dessa 15 år och kommit fram till att det är lättare sagt än gjort, helt enkelt är oupplysta. Fråga mig inte varför.
Det jag menade som tog tid och engagemang var att hitta ett hö som hade såpass låga värden så att en lättfödda häst kan ha fri tillgång. Inte sen när man väl börjat med fri tillgång då är det ju hur smidigt som helst!!
Min D-ponny äter nog ganska lite. De två äldre står med näsorna i balen ganska många timmar om dagen, hon gör det inte. Och håller sig relativt slimmad.
Man behöver testa sig fram i början. När min fortfarande växte så åt hon och kompisen lätt 30-40kg torrhö per dygn tillsammans.
Hur gör man för att fördela grovfodret "klokt över dygnet så hästen inte måste stå utan mat för länge och få magsår, börja krubbita osv osv." Det är just det som är frågan som ingen har något svar på.Det är ju det jag har sagt i de senaste 3 (?) svaren! Har du räknat ut att du inte kan hitta ett hö med tillräckligt låg MJ så portionera ut hö då!! J
ag ser inga problem med det sålänge du fördelar målen
Hejsan allihop, ska skaffa D-ponny och den ska SJÄLVKLART gå på fri tillgång till hösilage i slowfeedingnät (förstår helt ärligt inte människor som portionerar ut hö? Hästar är skapta för att äta lite men ofta! Nåväl, inte det tråden skulle handla om haha..) så jag undrar helt enkelt hur mycket ni skulle tippa på att en D-ponny på ca 400 kg stoppar i sig på ett dygn NÄR DET INTE FINNS GRÄS I HAGEN? Hästen kommer ridas 6 dagar i veckan och tränas och tävlas i hoppning. Ca 3 "hårda" pass på banan och 3 uteritter i veckan. Hösilaget har låga värden, kan inte de exakta siffrorna i huvudet men under "normalt" men samtidigt inte jättelåga, med bra kvoter. TS ligger på runt 60%.. Så hur mycket tror ni den kommer äta om ni får gissa? JAG VET ATT DET INTE GÅR ATT SÄGA EXAKT men ungefär..? Tror ni att jag har helt fel om jag räknar med att den äter 12 kg per dag (4 kg ute och 8 kg inne). Den kommer gå ute ca 9 h om dagen i en stor gräshage med 4 kompisar.
Supertacksam för svar
Hur gick det ??Tja vår dåvarande häst i storlek D-ponny (islänning) Tryckte i sig nästan 30 kg hösilage per dygn, han låg helt enkelt och sov i maten och när han vaknade så fortsatte han att äta.
Hur gick det ??