Hur mycket havre till häst som bantar?

Sv: Hur mycket havre till häst som bantar?

Det är riktigt, men visste vi att det rådde brist på protein?
Hästen får inte muskler av utfodring utan av arbete. Givetvis ska hästen ha tillräckligt med protein också, men så länge inte grovfodret är analyserat vet vi inte, eller hur?

Dina hästar var i jättefint hull. På sommaren funkar det ju fint, men det är fortfarande jätteliten mängd mat med 4,5 kilo hö, går fort att tugga i sig och hästen kommer känna sig hungrig resten av dygnet. Ger du det även på vintern eller har de halm att komplettera med?

Det är riktigt, men visste vi att det rådde brist på protein?
Hästen får inte muskler av utfodring utan av arbete. Givetvis ska hästen ha tillräckligt med protein också, men så länge inte grovfodret är analyserat vet vi inte, eller hur?

Nej vi visste inte att det rådde brist på proteiner, men det är det första man misstänker när man hör att en häst har "hömage". I de flesta fall där hästen bara har mage brukar det vara proteinbrist, i synnerhet om man har ett oanalyserat grovfoder, för då har man inte en aning om vad man stoppar i sin häst

Håller helt med om att vi inte vet vad vi stoppar i hästen utan grovfoderanalys. Men en häst som inte arbetar ordentligt får stor mage om den äter mycket grovfoder även om grovfodrets kvalitet är bra. Det blev många råd här med kompletteringar av ett grovfoder som vi inte visste något om, men grundrådet borde förstås som vanligt vara - skaffa analys! Har dock sett många exempel på välutfodrade hästar (med analyserat, näringsrikt hösilage)som är bukiga och istället för att rida ordentligt och ge hästen ett arbete börjar man dra in på grovfodret och tillsätta en massa mer eller underliga komplement. Därav rådet att "rida bort" magen.

Senast ändrad av en moderator:

Men då handlar det om slappa bukmuskler.

i detta fallet är ju hästen omusklad o har tappat överlinjen, det är en jäkla skillnad

jag håller med hh.inget havre

tack för svar!

okej, jag har fått en klar uppfattning nu om att han har proteinbrist.. så all havre skall bort och lucern skall börja ätas, bara lite bråk med stallägaren så har jag fått detta fixat :D

Hstarna200611001.jpg

Är hon oxå smal:confused:;)

Ser liite urfallen ut upptill (proteinbrist) men inget extremt. Svårt att se också i den vinkeln.

tack för svar!

okej, jag har fått en klar uppfattning nu om att han har proteinbrist.. så all havre skall bort och lucern skall börja ätas, bara lite bråk med stallägaren så har jag fått detta fixat :D

Och vi förväntar oss givetvis uppdaterade bilder om några veckor eller så! ;)

Jag tycker nog ändå att man ska ge rådet att analysera grovfodret innan man börjar mixtra med olika tillskottsfoder.

Jag tycker nog ändå att man ska ge rådet att analysera grovfodret innan man börjar mixtra med olika tillskottsfoder.

Lucern är ett grovfoder och kan väl knappast räknas som tillskottsfoder. Jag uppfattade det som att det är det ts häst ska få men orkar inte läsa allt en gång till. Även om jag kan hålla med om att det är bra att analysera.

ja, havren som jag tidigare gav är borta, och lucernet har tagits i bruk.. :smirk:

Här råkade jag halka in...:) Jag har ett fjordsto som blir rund som en tunna så fort hon tänker på ordet MAT. Jag har alltid fått tag i hö som enligt analys har haft medelhögt energivärde, men lågt proteinvärde. Innan jag började räkna på det så lät det ju toppen, men sedan insåg jag att det krävdes proteintillskott, så jag började fylla upp proteinkvoten med Krafft Protein. Det funkade jättebra. Hon fick då 5 kg hö, ett par dl protein, ett par dl betfor + mineraler/vitaminer. Halm hade hon i boxen. Förra vintern hade vi ett hö med mer protein i och då stod hon på 6 kg hö och mindre proteintillskott.

I år har jag däremot problem, för jag har ett oanalyserat hö, så nu gäller det att ha ögonen med sig. Jag har t ex nu sett att hon fallit ur en liten aning (det syns knappt, men jag tycker det känns), men magen är stooor, så det tyder nog på att det är dags för en skvätt proteintillskott igen, trots bukigheten. Och MYCKET skrittande...!:crazy: Men detta blir ju mest gissningar eftersom höet inte är analyserat... En analys är definitivt A och O om man ska kunna ge hästen en bra foderstat!!

Jag kan ju också säga att jag blev klassad som idiot när jag köpte proteintillskott till en fjording, men hon blev jättefin och var helt klart den mest musklade av de tre fjordingar som stod i stallet...;)

Vilken tråd.

Man kan fodra bort en hömage med mera och bättre foder.
Man kan fodra fram muskler med rätt foder.
Stor mage är oftast proteinbrist.

Det är bra att fodra upp muskler innan man börjar att träna hästen.

Man kan också banta en häst utan att träna den.
Om den t.ex. står skadad.
Det gäller då att se till att proteinintaget blir tillräckligt för det enda som man får dra ner på är energin, MJ.

okej nu är jag jävligt störd!!
kom till stallet idag.. hade be3stämt med stallägaren typ förra veckan att min häst skulle börja få lucern istället för havre.. okej idag då så kommer hon och säger åt mej att jag måste ringa till veterinärer innan hon börjar ge lucern.. hon tycket nu mitt i allt att det är helt onödigt att börja med nytt foder... :devil: störd.. hon säger att jag skall rida mera och att min häst inte har för stor mage.. men jag HINNER inte rida mera än vad jag gör nu.. jovisst till sommarlovet men inte innan det :crazy: hon säger dessutom att lucern kommer få hans fötter att vätskas och att hästen min kommer få utslag.. för det hände med hennes häst som fick öfr mycket klöver.. :confused: dessutom säger hon nu att havre innehåller proteiner.. visst kanske det.. men hur mycket? :confused:
såå.. hon ger honom alltså ännu havre.. dessutom har hon inte mycket erfarenhet av lucern..

vad skall jag göra nudå? :confused:

dessutom så saa hon att man kan inte ge lucern istället för havre nu då han har ätigt havre sen han var 6 år?? kan man inte det? :confused: :confused:
okej jag kan ju inte mkt jag heller.. men detta låter lite mystiskt..

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 880
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 355
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka