Hur mycket havre till häst som bantar?

Sv: Hur mycket havre till häst som bantar?

Det verkar som om din stallägare inte kan nått om foder. Jo, man kan byta ut havre mot lusern. Det kommer inte alls att hända nått med varken hovar eller att den får utslag. Dessutom är det din häst, o du bestämmer vad den ska ha för foder. Havre innehåller mer energi än protein så då blir overskottet på energi mer märkbar än om du ger proteintillskott.

Just nu behöver inte din häst mer energi, utan proteiner.

:bow: tack för svaret! nej just det! han behöver ju ingen havre!! men eftersom jag är 15 och hon är runt 40 så blir det här ännu lite mer invecklat :crazy: men det är ju ändå MIN häst..verkar inte som att hon fattar det :confused:

de vet inget om hästar.. jag vill inte blanda in de i det här.. dessutom tror jag att de skulle tor på henne..då jag "bara har fått hjälp via internet"...jag skall prata med henne imorgon.. o plocka ut vissa svar som jag fått här från den här tråden.. jag skriver igen imron om hur det gick ;)

Om du vill få upp magen är mitt tips att gallopera!
Länge i lagom tempo, bästa medicinen mot hängmage helt klart!

okeeej... nog brukar vi galoppera alltid nog, mest i lagom tempo.

hon säger dessutom att lucern kommer få hans fötter att vätskas och att hästen min kommer få utslag.. för det hände med hennes häst som fick öfr mycket klöver.. :confused: dessutom säger hon nu att havre innehåller proteiner.. visst kanske det.. men hur mycket? :confused:
såå.. hon ger honom alltså ännu havre.. dessutom har hon inte mycket erfarenhet av lucern..

Hur mycket lucern tänkte hon ge egentligen, 10 kilo? :crazy:
Man behöver ju inte börja med stora artilleriet, ett halvkilo lucernhack och lite mer hö per dag kan gott och väl räcka. Skulle hästen ändå inte muskla på sig så ökar man helt enkelt.
För litegrann stämmer det hon säger, för mycket kraftigt foder är inte bra, de är gjorda för att äta mycket foder men med lågt näringsinnehåll. Fast skulle hennes resonemang hålla så skulle hon INTE ge havre heller! :p Man bör alltid öka på högivan i första hand, men är det dåliga värden i höet så kan man ju inte pressa i en ponny 20kg hö per dag för att få i dom tillräckligt med näring.
För mycket protein är inte bra, därför ökar man med måtta, samtidigt så syns det ibland (som på din bild) ganska tydligt om hästen har proteinbrist och då ska det ganska mycket till innan de får problem pga för mycket protein.
Havre innehåller INTE mer protein.

Min ET (som ändå själv pysslat mycket med trav) är anti för mycket havre eller havre till hästar som inte behöver det. För att för mycket av den typen av energi nästan kan bli som ett "gift" för musklerna (vet inte hur man ska förklara det på ett mer vetenskapligt sätt :angel: ) för att hästen får energi som den inte kan göra av med. Och kan orsaka stelhet eller t o m korsförlamning. Det är inte så många hobbyhästar som behöver havre om de får bra grovfoder. Lucern kan också räknas till grovfoder, men som sagt så är bra hö ännu bättre :p

Ja, jag kan bara instämma! Jag som har erfarenhet av fånghästar (tack o lov inte mina egna!!!) har också fått höra från olika håll att grovfoderprotein är "ofarligt", medan för mycket kraftfoderprotein kan hjälpa till att framkalla bl a fång. Lusern är en vallväxt, alltså grovfoder.

Tinuri: kolla på fodersäckarna så ser du förhållandet mellan energi och protein. Tänk att du delar antalet g/SmbRp med MJ (protein dividerat med energi alltså). Välj ett foder där du får ett så högt värde som möjligt, alltså så mycket protein som möjligt i förhållande till energimängden. Titta runt på olika fodertillverkares sidor på nätet. Där kan du hitta näringstabeller för olika fodersorter.

Exempel taget från en känd fodertillverkares hemsida...:
"Lusern hackad strå": 105 g SmbRp/kg och 8,5 MJ/kg => kvot: 12,35
"Lusern Pellets": samma som ovan
"Lusern Mix": 65 g SmbRp/kg och 9,0 MJ/kg => kvot: 7,22
"Havre Röd": 80-90 g SmbRp/kg och 11-12 MJ/kg => kvot: ca 7,25-7,5
"Havre Blå": 70-80 g SmbRp/kg och 9-10 MJ/kg => kvot: ca 7,75-8,0
"Protein": 330 g SmbRp/kg och 12 MJ/kg => kvot: 27,5

Observera att de tre första fodersorterna i det här sammanhanget klassas som grovfoder, medan de tre nedre klassas som kraftfoder.

Till sist: Om stallägaren vägrar fodra hästen som man vill (förutsatt att man har en rimlig foderstat), så tycker jag att man starkt bör överväga om det inte är läge att byta stall!

tack för era svar!!
nej det är inte så att hon vä'grar.. jag måste prta med henne snart... men hon tycker det är helt onödvändigt.. och jag vill inte ringa till nån veterinär! nej stall byret jag inte.. vi funkar så bra ihop annars men i den här situationen är hon väl bara överbeskyddande.. :S

NU har hästen min börjat få lucern!! jag hade stallägaren att läsa heela tråden.. och nu är hon oxå med på det :D:)

så från och med nu så går han på lucern ;)

jag tävlade i hoppning med min travare, och han fick bara hösilage.
det klarade han sig alldeles perfa på!
stoppa inte i häste en massa konstiga grejer, det är inte deras magar gjorda för.

ang bukigheten- kan vara proteinbrist. Har du gjort prov på höet?

Vilken häst som helst kan klara sig på bara hösilage om det har rätt värden.

jo det var ju typ det jag sa...

ändå finns det många som fodrar sina skogsmullar eller sällskapshästar med en massa extra.

ändå finns det många som fodrar sina skogsmullar eller sällskapshästar med en massa extra.

Det beror väl på att det inte alltid är så lätt att hitta hö/hösilage med de perfekta värdena för just DEN hästen?
Ett proteinfattigt foder måste kompletteras upp med nåt proteinrikt, även sällskapshästar och skogsmullar är hästar och har ett visst behov som ska uppfyllas!!

Fast nu var det ju kraftfoder vi pratade om.. Extra protein kan man ju ge via lucern, som INTE är ett kraftfoder! ;)

Den hästen är ett typexempel på en häst med proteinbrist, tunnöverlinje o omusklad. Det du behöver göra är att tillsätta proteiner i form av Lusern, soja el liknande.

Nu vet inte jag vad det finns för fodersortiment där du bor (finland vill jag minnas?), men gå till en foderhandlare o hör vad de har för högproteinfoder.

Ursäkta om jag verkar okunnig, men är detta ETT TYPEXEMPEL på häst med proteinbrist???
Tycker alla det som sett bilden? :confused:

Ja detta är ett typexempel på proteinbrist. Tunn överlinje samt dåligt med muskler.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 880
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 355
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka