Hur mycket havre till häst som bantar?

Sv: Hur mycket havre till häst som bantar?

tack!!

jag försöker bara göra det som ärbäst för hästen, bättre att han är lite fet då än att han har proteinbrist. tack för att ni bara försöker hjälpa och inte klandrar mej för att jag inte vet så mycket! :bow: alla ni är värda guld!!! ja, havren skall snabbt bort nu och lucern kommer in istället :)

Ingen kan allt, men alla kan något. ;)

Man lär sig ju nåt nytt varje dag, säger de ju.

Det värsta är inte att inte kunna, det värsta är att inte våga fråga när man är osäker.
Man lär sig alltid något nytt, blir lilksom aldrig fullärd

Det värsta är inte att inte kunna, det värsta är att inte våga fråga när man är osäker.
Man lär sig alltid något nytt, blir lilksom aldrig fullärd

Håller helt med. Jag tänker ibland på ordspråket:

Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar.

Till td . jag har ställt massor av frågor på dessa sidor och lärt mig mkt av svaren.

jo, nu när man tänker efter har jag ju lärtmej en hel del från dessa sidor :idea: tack för svaren!

tack!!

jag försöker bara göra det som ärbäst för hästen, bättre att han är lite fet då än att han har proteinbrist. tack för att ni bara försöker hjälpa och inte klandrar mej för att jag inte vet så mycket! :bow: alla ni är värda guld!!! ja, havren skall snabbt bort nu och lucern kommer in istället :)

Hästen är inte fet. Han har proteinbrist, det är skillnad. Årets skörd av hö gav ganska lite protein i allmänhet. Bort med havre, på med mer hö och lite lucern så blir pållen pigg och fin igen.

Hästen är inte fet. Han har proteinbrist, det är skillnad. Årets skörd av hö gav ganska lite protein i allmänhet. Bort med havre, på med mer hö och lite lucern så blir pållen pigg och fin igen.

Hur kan du vara säker på att den har proteinbrist? Det är möjligt, jag vet inte. Men när det gäller årets höskörd var det många här som tog det tidigt innan regnet och fick ett jättefint hö.

så hans hömage beror på proteinbrist?

jag kan tillägga att vårat hö är av bra kvalité, det vet jag för jag var med och höbärgade :smirk: men han har ju förstås bara stått här vid "mitt" stall i tre månader..

Ja, proteinbrist yttrar sig som "hömage", tunn överlinje samt omusklad. Även om höt är av bra kvallitet så kan man aldrig veta vad det innehåller utan analys.

okej.. men jag besvarade vad Forest Autumn skrev:Men när det gäller årets höskörd var det många här som tog det tidigt innan regnet och fick ett jättefint hö. :bump: jag kanske förklarade dåligt ^^

Ett hö kan dessvärre se väääääääääääääldigt fint ut, men inte innehålla mkt proteiner ändå

Vad jag har lärt mig, när jag gick på en amatör-tränarkurs så kan man inte banta en häst genom att dra ner/ta bort foder utan rida hästen mer..

Vad jag har lärt mig, när jag gick på en amatör-tränarkurs så kan man inte banta en häst genom att dra ner/ta bort foder utan rida hästen mer..

Får hästen mer energi än vad den gör sig av med så blir den tjock även om du rider o tränar.

Magen får man oftast bort genom att låta hästen arbeta.

De flesta av våra hästar klarar sig bra på bara hö/ensilage och ser aldrig något annat foder.

Så sant så, vi vräker till dem bra mkt onödigt många gånger. Vårt 3-åriga C-ponnysto får endast hö av bra kvalite, ca 4,5 kilo/dag är ändå ngt överviktig, rids 3 dagar i veckan. D-ponnyn tränas 5 dagar/veck och tävlas får ca 5 kg/hö per/dag knappt 1kg kraftfoder lagom i hull. Liten häst med föl 6 kg hö 1kg kraftfoder + mineraler oxå ngt överviktig. Min gamla stora häst åt 12 kg hö/dag 3 kg kraftfoder så det kan variera väldigt mkt beroende ponny/häst;)

Tinuri: Det låter som om din få lite mkt grovfoder oxå, ta förgivet att den är avmaskad. Många hästar som får förmkt av det goda blir även slöa:crazy::D;)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 880
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 355
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut