Hur mycket havre till häst som bantar?

Sv: Hur mycket havre till häst som bantar?

Jag har tittat i galleriet här på Buke. Jag tycker hästen ser helt normal ut. Typ islänning om jag jämför bilder där.
Min häst då:
http://www.bukefalos.com/r/attachment.php?do=fullview&attachmentid=3896
(Målat en gul linje för att markera ryggens böjning då bilden ligger på annons för sadel köpes.) Ser han ut att ha proteinbrist?

Och så tycker jag inte att TS ponny är överviktig. Rubriken låter "bantar". Fin hårrem, fina hovar etc
Eller e jag helt blind :crazy:

Svårare att se på din tycker jag :p (är iofs inget proffs på området heller). Lite mer protein skulle knappast skada, men från vad man ser på bilden så ser den inte ut att ha brist.

Svårare att se på din tycker jag :p (är iofs inget proffs på området heller). Lite mer protein skulle knappast skada, men från vad man ser på bilden så ser den inte ut att ha brist.

Lite mer protein på TS häst eller min?
Min har analyserad foderstat. Ligger på plus 50% mer protein än underhållsbehov, via hö o lucern (fri tillgång pgr av känslig mage).

*puttar upp*
Någon annan som kollat på TS bild på sin häst? Tycker ni att den ser ut att ha proteinbrist.

Senast ändrad:

Om du läser hela tråden så ser du att flera har skrivit att ts häst har proteinbrist

Om du läser hela tråden så ser du att flera har skrivit att ts häst har proteinbrist

Jag har läst hela tråden och började mitt första inlägg med att ursäkta mig om jag verkar okunnig! :angel:
Jag verkar vara den enda som tycker hästen ser ok ut.

Jmf bilden på min häst med analyserad foderstat som får proteiner "med råge". SAMMA buklinje som TS häst i viloposition.

TS verkar inte vara med i tråden längre, men om: Kan du inte lägga in en bild när hästen rör sig?

En häst med proteinbrist har tappat överlinjen, musklerna samt blivit bukig, precis så som ts häst, det är ett typexempel.

Din häst, av bilden at döma, har ingen proteinbrist men däremot något slappa bukmuskler, vilket gör att den ser något bukig ut, överlinjen är ju bra o hästan har bra hull över ryggen

Lite mer protein på TS häst eller min?
Min har analyserad foderstat. Ligger på plus 50% mer protein än underhållsbehov, via hö o lucern (fri tillgång pgr av känslig mage).

*puttar upp*
Någon annan som kollat på TS bild på sin häst? Tycker ni att den ser ut att ha proteinbrist.

På din tänkte jag. Men det var svårt att se från bara den vinkeln, kan mycket väl ha varit något annat - lite spänningar/liite för lite fläsk o dylikt.

Har också en sån som är lite svårtolkad. Som skulle kunna fylla i mycket mer på överlinjen ffa bakom och på sidan av manken där sadeln brukar ligga mao. Men där det inte beror på proteinet eftersom den får nästan dubbelt så mycket mot vad den behöver, får snarare för mycket (tror den kliar svansen pga det, men svårt skära ner när man *måste* ha fri tillgång). I den hästens fall är det snarare att musklerna är spända/lite outvecklade och därför fyller inte hästen ut ordentligt.

En häst med proteinbrist har tappat överlinjen, musklerna samt blivit bukig, precis så som ts häst, det är ett typexempel.

Din häst, av bilden at döma, har ingen proteinbrist men däremot något slappa bukmuskler, vilket gör att den ser något bukig ut, överlinjen är ju bra o hästan har bra hull över ryggen

Jag får bättra på magmuskler med galopp. Trist väder att rid i i skåne just nu, men det är ingen ursäkt! Lovar bot o bättring! Tack för ditt svar.

Jag verkar vara den enda som tycker hästen ser ok ut.

Jmf bilden på min häst med analyserad foderstat som får proteiner "med råge". SAMMA buklinje som TS häst i viloposition.

TS verkar inte vara med i tråden längre, men om: Kan du inte lägga in en bild när hästen rör sig?

nu e jag här igen :D
angående det du skrev om att det står bantar i rubriken var ju att jag inte visste att han hade proteinbrist.. trodde bara han var rund..

jag tror oxå själv att han har proteinbrist.. just innan jag började ge lucern hade han tappar ganska mycket bakon manken.. jag tror att det kan bero på att höet på förra stället innehöll mera proteiner än vad vårat hö gör??

har inte så mycket bilder på honom.. men här är väl någon helt ok
(jag tycker inte att han ser så fet ut när han är i rörelse.. men så har jag ett par bilder på honom där han står helt i still och då är magen hängande!)

http://s241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/?action=view&current=P1040082.jpg
http://s241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/?action=view&current=P1040450.jpg
inte jag som rider på bilden ovan

okej jag mår jättedåligt över allt det här, att min häst inte mått bra över ddet här tack vare att jag e så jävla dålig på saker som det här.. han såg bättre ut när han kom än vad han ser ut nu.. buhu det skulle ju vara tvärt om! :(:cry: jag tror att det här kan bero lite på att sadeln som jag lånade var för smal? använde den i 1-2 månader.. men jag har lärt mej en stor läxa och jag hoppas att jag kan visa upp honom som en mycket obukigare häst om ett år! tack för alla er som orkar hjälpa mej med det här..:bow: och jag skall skärpa mej..
här är en bild på honom hur han såg ut då han kom:

http://i241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/st.jpg

Jag tycker inte att du ska må jättedåligt. Du har tagit tag i det och kommer att hjälpa din häst. Jag tycker att du är stark som gör det.
Lycka till med din häst!

Du ska verkligen inte ta illa vid dig för att hästen fått proteinbrist, du är villig att göra något åt det, värre är det med sånna som inte vill göra nått åt saken

Det finns ingen som kan detta med foder innan de lärt sig, många har gjort samma fel o många kommer även i framtiden göra dessa felen

Jag instämmer också med föregående talare. Det finns många hästar här i världen som mår dåligt, men de hästar som har någon som verkligen bryr sig om dem har ju bara bättre tider att se fram emot!

Håll lite koll på sadeln också, för ryggar kan ändra sig fort och sadelproblem har jag själv haft alldeles för ofta med min tunna till fjording. Det har blivit låååånga perioder med barabackaridning då jag inte hittat någon passande sadel...

Ju längre man har haft sin häst, desto mer lär man ju också känna den. Det gäller ju vilket foder den funkar bäst på, hur ryggen ska se ut, likaväl som hur sadeln ska ligga och hur ben, päls, humör och allt annat ska vara när hästen mår bra. Jag tror din häst har det väldigt bra, så du behöver nog inte alls ha så dåligt samvete!:)

:love::love:
Nu fick du mej på lite bättre humör!
jag har ridit barbacka nu en en månad :cool:
jag skall satsa på en bomlös sadel

Han börjar ta sig:)
Nu får du oxå tänka på o rida honom i form o bygga muskler på honom, se till att han jobbar ordentligt inte bara fuskar sig fram. Fortsätt med Lusern så kommer han bli hur snygg som helst

tack för era svar!! :love:

joo jag rider honom i form.. men han går bara i riktigt fin form i skritt.. men vi rider mycket i rask fin skritt :D traven är sådär halvt ännu.. men vi tränar på :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 880
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 355
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka