Hur mycket har ni i räkningar?

Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Ungefärliga siffror:

Hyra 2600 kr
Lån 1900 kr
Bredband 250 kr
El 300 kr
Hemförsäkring 150 kr
Parkering 150 kr
Spotify 99 kr
Netflix 79 kr
HBO 129 kr

= ca 5500 kr

Jag brukar räkna med ca 6000 kr på stående räkningar och det brukar stämma ganska bra. Ibland blir det mer då det ju är t.ex. radiotjänstavgift och säkert något annat som jag inte kommer på nu. Mobiltelefon och gymkort betalas av jobbet. Bensin går på minst 1000 kr i månaden, och mat på säkert 3000 kr. Brukar spara ungefär 5000 kr och resten går till nöjen. Jag skulle kunna spara betydligt mer om jag ville, men väljer att roa mig för de pengarna istället :D jag har grym koll på min ekonomi.

Jag får ut ca 18500 kr.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Mina månadskostnader är:

Värme, vatten mm: 2500:-
Lån: 4000:-
Bredband: 212
El: 285
Mobil: 130
Sopor: 160
Försäkringar: 379
Kattförsäkring: 235
Bilförsäkring: 376
Bilskatt: 181
Övr: 118
Bensin: 1000
Kattmat/sand: 650

Summa: 10.226:-

Matkostnaden ligger väl på ca 2000 kr, sen shoppar jag (mest nödvändigheter och det är nog så dyrt. :meh: ) då och då.

Får in ca 17000/månad.

Jag är oekonomisk och jättedålig på att spara. Har man hus och bil finns det ju alltid saker som kostar liksom.:grin:
Och eftersom jag förhoppningsvis kommer bli med häst igen nästa sommar så kan jag inte låta bli att köpa/göra sånt man INTE har råd att köpa/göra när man har häst nu. :D
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag får under sommaren in ca 6000 i månaden från jobbet. Under vår och höst tillkommer studiemedel på 8.900 också. Anser att jag har väldigt dålig koll på min ekonomi oftast och har svårt frö att tänka långsiktigt. Då jag har pengar lägger jag ut dem fort och sedan då de tuffare perioderna kommer är jag oförberedd. Använder upp det jag hunnit spara då de tuffare perioderna kommer.

Vad jag betalar regelbundet var månad just nu är:

Hyra: 2.800
Hyra förråd: 520
Mobilabonnemang: 450
Sparande: 100
Busskort: 500
Humanitära organisationer: 300
Tandläkarförsäkring: 50

Så ca 4.720 kr.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag kommer att hyra ut mitt hus igen (jag hoppas att allt går rätt till denna gången) men fram tills dess betalar jag för det huset med. Dessutom delar jag och sambon på driftskostnaderna av huset.

Grundlönen är som den är, ca 21500kr ut, och därutöver tillkommer övertid och 'utryckningar'.

Stuga: 2600kr
Driftskostnader: ca 500kr för närvarande
Annat lån: 1100kr
Bilförs.: 250kr¨
Bensin: 1500kr
Hästarna: 1200kr
Fonder: 525kr
Facket: 441kr
Mobil: 250kr
Sambo: 800kr
Totalt: 9342kr

Sen kommer olika försäkringarna på hus, hästar, hund. Skatten på bilen kommer, CSN lån kommer lite då och då. Så det skiftar från månad till månad. Men oftast brukar det väl vara mellan 5000-10000kr kvar att handla annat för. Oftast går det 3000kr till mat.

Jag brukar ha bra koll på utgifter/inkomster och planerar i förväg så att inkomsterna ska täcka utgifterna. Har ofta noja över att pengarna inte ska räcka eftersom det var knapert tidigare när jag jobbade på förra jobbet. Bensinräkningen på 4000kr, huslån på 3300kr, hästarna på 1000kr minst. Allt på en inkomst på ca 15500kr efter skatt.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Min lön 18000kr

Hyra: 6489.-
a kassa: 250.-
avbetalningar: 2000.-
el: 250.-
telefon: 500.-
internet/telefon: 300.-
mat:1500.-
försäkringar: 500.-
körkortslektioner: ca 800-1600.-/mån

Sen har ju sambon en lön så blir en hel del över ändå varav det går till nöjen och sparanden.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Får in 9500 kr/mån

Hyra 3499 kr
El ca 300 kr
Tv, telefon och bredband ca 400-450 kr
Tv-licens 173 kr
Kontantkort 169 kr
Mobil 364 kr
Objektiv 218 kr
Tvättmaskin 408 kr
Extern hårddisk 106 kr

Totalt runt 5600-5700 kr/mån.
Utöver det hemförsäkring på 287 kr/halvår, och så medicinerar jag med melatonin som går lös på 300 kr var 3e månad. Och så har jag lite djur, de kostar ju de också, men utgifterna diffar från månad till månad.

Inget sparande i nuläget. Har dock precis betalat klart på en kamera för 800 kr/mån, tänkte åtminstone använda det till att betala lite snabbare på övriga avbetalningar och spara till det kattköp som planeras som senast till våren.

Skriver budget i anteckningar. Inga komplicerade saker, bara så jag har koll på vad jag har att röra mig med :)
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag får ut knappa 10000:- från a-kassan.

Hyra: 3888:-
El: ca 300 kr per kvartal
Mobil: 200:-
Mobilt bredband: 250:-
TV-licens: 519:- per kvartal
Donation till Sjöräddningssällskapet: 300:-
Fack + a-kasseavgift: 300:-
Pensionssparande: 300:-
Mat och sånt: Max 1000:-
Kollektivtrafik: kanske 400:-
Kläder, smink osv: Max 1000:-, oftast betydligt mindre
Hemförsäkring: 150 tror jag
Friskis: 295:-
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Boende ink el och avbetalning brf: runt 8000/mån (avbetalning 5400 och hyra 2554 + el runt 350sek/kvartal, com hem 224sek, tvlic 519/kvartal,)
Mobil: 370
Bensin och bilförsäkring: minst 2000 /mån
Mat runt 2000/mån
Hästarna: mellan 2500 och 3500 beroende på om det är skoning eller ej...

Är ju framförallt mitt boende som skenar men amorterar också på lånen så ser det som mitt sparande.

Använder appen homebudget för att ha koll på utgifterna... :)
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag för ganska stenhård statistik på allting och har så gjort i flera år :) jobbar man med ekonomi så gör man :P

Om jag tittar tillbaka lite så brukar jag snitta en månad på 15-20000:- i utgifter varje månad. Då ingår allt.

Som förra månaden tex:

IN 21647
UT
stallet 0
mat 4240
räkningar 7604
billån 2439
vision 407
folksam pension 400
telefon 410
hästförsäkring 613
träning hästen 350
hovslagaren 900
tävling 500
summa 17623
över 4024

Sambon betalar lånen på gården och jag betalar all maten, det brukar ligga på samma ungefär (vi har inte så mkt lån än). I maten ingår också mycket till katterna och hunden.
Annars delar vi på allt, bensin, försäkringar, el, telefon, bredband, tv osv osv

Jag tjänar ganska bra, oftast lite mer än sambon. Vi bor på en gård med massa djur (4 hästar, 2+3 katter (dvs 2 katter och 3 kattungar just nu), 1 hund, 4 får, 2+5 ankor (2 ankor och 5 ellingar)) och så håller vi på och bygger och renoverar en massa så därför är "räknings-posten" alltid ganska hög, men det är så vi valt att leva. Brukar kunna spara allt mellan 0-5000:- per månad. Nu under sommaren går det mer pengar, på vintern kan man spara mer :)
Vi får även tillbaks alla momspengar vi lägger på gården, i år fick vi totalt 80,000:- (byggde paddock förra året bla). De pengarna går i år till att bygga garage, en början till ett iaf :)
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Fasta utgifter

Försäkring hund: 428
Mobiltelefon: 448
Hyra/mat 1000
Ska gå med i facket så det tillkommer också

Får ut runt 13500/månaden, jobbar ca 5,5 timmar. Sparar minst 8000 kr.

Jag har ett par frågor. Hur sjutton får du både hyra och mat för bara 1 000 kronor? :p Bor du hos dina föräldrar?
Och gällande din arbetstid, har du tappat en siffra eller vad menar du med 5,5 timmar?
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Vi har en budget i Exel och där skriver vi in alla kostnader och utgifter.

Tex Juli månad
In 35 000

Hyra+garageplats 7900 (trea i förort sthlm)
Spar 3800 (Barnen 100 kronor var, semsterspar och buffert
Mat 6000 (Coop och Ica kort)
Förskoleavgift 1628 (Maxtaxa fsk och två fritids)
Lån 3100 (Teodling på sri Lanka)
Telefoner 800 (Mobilabonnemang)
Kimono Pearl 900 (30 del i travhäst i träning hos Stig H)
Bilkostnad 3000 (Bensin, Försäkring, service)
TV/Bredband 400
Fackavgift 980
travronden 180
Utgifter ca 28688
Kvar att spendera på övrigt är 6312 Det ska räcka till kläder, nöjen, resor, barnens idrotter,
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Hur många kronor uppgår era månadsräkningar sammanlagt i?
Om ni vill, specificera gärna vilka olika poster kronorna delas ut på?

Mina räkningar per månad:
Hyra:3500 kr (ska nog dock ändra den lite med sambon)
Mobilräkning:449 kr
Mat:1500 kr
Gymmet: 450kr (ska försöka få ner)
Katternas försäkring som ligger på runt 200 kr.

Endast för de som vill- vad är er inkomst/månad?
Jobbar 50% så den ligger på 12.000-14.000.

Har ni sparande?
Jag har haft skulder nu ett tag då min ena katt blev påkörd(tyvärr dog) men annars brukar jag försöka spara 2000 kr per månad.

Hur håller ni ordning på privatekonomin?
Jag tycker att det går bra att klara sig på dem pengarna som jag får ut per månad men jag hoppas på att kunna få ett jobb med bättre lön i framtiden så man kommer att kunna köpa ett hus.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Hyra 4000
Ränta bostad 1500
Stallplats 2800
Hästförsäkning 1000
Hem, bil mm försäkringar 800
CSN 1500
El, telefon, TV-avgift m m 1000
Skatt bil mm 300
Tidning 200

= ca 13 000

Sedan ramlar det förstås in lite extra-räkningar ibland, träningar med hästen mm. Så det slutar i princip aldrig på under 15 000. Har 27 000 ut efter skatt, ska utöver räkningarna räcka till bil, bensin, mat, kläder, hovslagare, häst-träningar, häst-utrustning, veterinärräkningar, hemmet, resor mm.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Vi har fasta utgifter på ca 16.000 kr varje månad och då är huslån, el och värme, fackavgift, bilförsäkringar, stallhyra, CSN, tvavgifter, hemförsäkring, mobilräkningarna, barnomsorgsavgiften, hund-häst-hus-barn försäkringar inräknade.

Vi har rätt så höga fasta avgifter på vissa av sakerna. Mitt mobilabonnemang ligger tex på 799 kr men det är inget vi vill byta då jag får ringa, smsa, surfa hur mycket jag vill utan några som helst begränsningar. Det abonnemanget finns inte att få tag i längre så jag håller hårt i det. Minskar dock med 100 kr i februari då det är avbetalning på mobil och tab som vi fick med när vi band oss. Minsta totalkostnaden ligger på 900 kr i månaden för mobilerna med min mans kostnad för hans abonnemang.

Min mans fack och A-kassaavgift ligger på 960 kr varje månad och det är svinigt mycket pengar men det är bara att betala och se glad ut.

Huslånen är rätt så låga för tillfället, under 5000 kr med amortering på 2 lån.

Stallhyran är fast på strax över 1100 kr och utöver det en rörlig summa för elen i stallet. Låg på 8 kr denna månaden men blir ju lite mer under vintern. Stallhyran är kallhyra.

Bilförsäkringarna går på ca 600 kr för 2 bilar med helförsäkring på båda.

Hästens försäkring går på 200 kr i månaden och hundens strax över det. Vet inte exakt vad barnens ligger på. Den är inkluderad i hemförsäkringen som min man betalar tillsammans med fackavgiften på något vis så där har han koll.
Vi har drulleförsäkring men den kostar typ 40 kr i månaden.
Barnens sparande är fast.
Jag och min man har en fast "månadspeng" var så det blir rättvist med spenderade av egna nöjen varje månad.

Det vi har i rörliga kostnader är mat, hundmat, hästprylar, kläder, nöjen, sparande, hushållsartiklar, bensin, medicinkostnader (har alltid en minimumsumma på 4400 kr på ett år, 2 i familjen går alltid över högkostnadsskyddet).


Vi har koll på våran ekonomi för att vi varje månad gör en månadsbuffert och håller oss till den.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

*kl*
Ungefär så här ser det ut för mig:
Boende: jag avsätter 9 300 kr/mån. Jag och mannen sätter över pengar till ett konto där alla boenderelaterade utgifter dras ifrån. Eftersom min man är student betalar jag merparten. Våra månatliga utgifter/utlägg för boende: ca 3500 kr räntekostnader, 2000 kr amortering, 3 600 kr avgift till brf + garagehyra, el ca 200 kr (el + nät), stadsgas ca 270 kr (dyrt tycker jag med tanke på hur lite vi förbrukar) samt hemförsäkring, tevelicens och bredband. Vi sätter avsiktligt in ca 2000 kr mer per månad än vad vi har utlägg, vilket ger ett litet sparande som vi kan ha som buffert för boenderelaterade utgifter.

Övriga utgifter/utlägg:
Fack och a-kassa 350 kr (tack vare låg arbetslöshet i mitt yrke)
Mobil ca 500 kr (inkl Spotify)
Privat pensionsspar 500 kr
Avbetalning CSN ca 900 kr
Fadderbarn 200 kr
Olycksfallsförsäkring ca 60 kr (betalar en gång per år)
Månadsavgift bankkort 20 kr

Matkostnader: ingen som helst koll! Allt mellan 3000 och 6000 beroende på månad skulle jag gissa på. Juni var en himla dyr månad, vi renoverade köket så det blev väldigt mycket färdigmat och inga matlådor till jobbet som jag annars brukar ha.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Hyra - 3200
El - 150-200 tror jag
Mobil - 350
Bredband - 200
Spotify - 100
Försäkringar (mig+hästen) - 350
Fondsparande - 200
P-plåster - 100
Mat - 1500
~ 6200

Får ut ca 9000 (csn), ibland någon tusenlapp till beroende på hur mycket jag hinner jobba. Pengarna som blir över går till hästen, bensin och...eh ja, sen är det slut.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag pluggar, får ut ca 12,000 kr månad med lite extrajobb någon dag då & då. Sambo har högre inkomst då han jobbar heltid, så han brukar ta tv & radio avgift, hemförsäkring, träningstillskott osv.

Hyran delar vi på, även mat osv. Mamma och pappa är så nöjda över att jag valt att plugga så dom betalar hovslagaren som ett bidrag.

Behöver jag extra pengar så kan jag jobba extra dom månaderna, men detta är så som det vanligtvis ser ut.

Hyra = 2000 kr
Telefon = 500 kr
Försäkring Katter & hästar = 600 kr
Stallhyra = 3000 kr ( har tagit extra pass då jag pluggar distans)
Mat= 1000 kr
Träning m häst = 1200kr
Transport-lån= 600 kr
Bensin = 500 kr
Kattmat+ tillskott till hästen = 600kr
= 9,600 kr

Då har jag 1200 kr att lägga på övrigt & 1400 kr in på sparkontot.
Oftast så har jag pengar över av dom 1200 då jag lever rätt billigt, då åker dom in på sparkontot också. :)
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Min räkningar blir väl något sådant här:
Mobil 5-600 kr
El 300 kr
Hyra 1600 kr (sambo)
Dagstidning 100 kr
Gymkort 300 kr
Hundens försäkring 130 kr
Internet 150 kr

Möjligt att jag glömt något men tror inte det :)
Så sammanlagt 3130 cirka beroende på vad mobilen kostar.
Skulle jag haft lägenhet själv hade hyran legat på runt 3600-4500 kr
Så då hade jag MINST behövt betala 2000 kr mer i månaden. Så att ha räkningar på runt 5-7 000 är inget konstigt i min värld.
Min inkomst ligger på ungefär 11-12 000 i månaden. Denna månaden fick jag någon tusenlapp extra :)

Visste inte att man skulle räkna med hundmat mm. Det ser jag ju inte som en räkning? eller hur tänker ni andra?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 060
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 199
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp