Hur mycket har ni i räkningar?

Icehorses

Trådstartare
Själv tycker jag att jag lyckas få så höga räkningar varje månad och jag började fundera på hur andra har det.

Hur många kronor uppgår era månadsräkningar sammanlagt i?
Om ni vill, specificera gärna vilka olika poster kronorna delas ut på?

Endast för de som vill- vad är er inkomst/månad?

Vill ni inte svara på detta kan ni annars om ni vill strunta i att skriva summa för räkningar och skriva procent av inkomst som går till räkningar.

Har ni sparande?

Hur håller ni ordning på privatekonomin?
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag har (vissa summor är delade då jag är sambo):

Mobilräkning (150-200 kr)
Bredband (200 kr)
Tv-licens (ca 70 kr)
Facket, handels och psykologförbundet (150 kr)
Hemförsäkring (ca 50 kr)
Hyra (2000 kr)
El (ingen aning tyvärr, ca 50 kr kanske)
= ca 2700 kr

Jag får ut mellan 5000-9000 i månaden, beror på om jag tar studielån eller inte (hoppar det varannan termin). Jag har sparade pengar och anser mig ha god koll och ordning på ekonomin ! :)
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Mobilräkning - 200
Bredband - 500
Hyra - 3700
Försäkringar - 250
Lån för laptop på 26 000 - 1100/månad, ca 10 betalningar kvar

Jag får normalt in 10-14' på en månad, saknar dock helt fast inkomst för stunden så det varierar friskt.

Jag sparar inte och har heller ingen planering, ser bara till att ta räkningar först och nöjen sedan och det har fungerat så långt.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag försöker ha så lite fasta räkningar som möjligt, och just nu betalar jag mer än vanligt (frivilligt, har bett om att betala mer själv) på mitt lilla lån för jag vill gärna bli av med det. Försöker spara, men är helt ärligt rätt slarvig med min ekonomi tror jag. Jag klarar mig, går runt, mår bra, har råd med mina djur etc så såååå jäkla slarvig kan jag ju inte vara, men jag känner egentligen kanske att jag skulle kunna strukturera och budgetera, typ. Fast eftersom att jag alltid har pengar kvar i slutet av månaderna så känns det inte så motiverande att greja med det. :o

Jag & sambon har någon slags gemensam ekonomi. En vanlig månad betalar väl typ han sina räkningar + hyra och jag mina + mat/hygienartiklar etc (hyra och mat är ungefär samma siffra hos oss). Resten av grejerna betalar den som råkar ha kortet i närheten; det gäller hundmat, diesel, öl, krog, utekäk, minigolf, hotell eller vad det nu kan vara.

Det som står "på mig" är iaf:
Telefon - 500 kr.
Lån - 1500 kr just nu.
Hundförsäkringar - 500 kr.
Spotify - 100 kr.
Hundmat - ca 300/månad.

När jag studerat har jag fått ut ca 11 000 kr/månad och nu när jag jobbar kanske jag kommer att snitta på 14 000. Vissa månader blir det mer.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Sammanfattning från förra månaden (jag för statistik för skojs skull).

Hur många kronor uppgår era månadsräkningar sammanlagt i?
Om ni vill, specificera gärna vilka olika poster kronorna delas ut på?

Boende: 2500kr
Mat: 1596,79kr
Bilen: 1762,34kr
Nöje/resor: 3786kr
Kläder/hår: 599kr
Hästarna: 195kr
Telefon/internet: 458kr
Uttag: 500kr
Försäkringar: 440kr
Donerar: 300kr
Övrigt: 1420kr
Automatiskt sparande: 1000kr (500kr hästar, 100kr mig själv, 400kr till en annan grej)
= 14 557,13kr

Endast för de som vill- vad är er inkomst/månad? Förra månaden var det 14 917,93kr efter skatt. Min grundlön är 21 575, men har aldrig fått ut en "normal" lön efter skatt (kan diffa efter skatt med 13'-35')

Har ni sparande?
Ja, hade 60' men efter diverse utgifter ligger det på 55' nu.

Hur håller ni ordning på privatekonomin?
Det gör jag inte :D Betalar räkningar löpande, köper det jag vill. När månaden är slut så lägger jag det som är över (om det är nått) på ett sparkonto. Men jag har enda sen min första lön gjort en kalkyl när månaden är slut vad alla pengar gått till. Inte för det hjälper mig nått, men det är skoj att ha.

Så, nu har jag blottat hela min ekonomi :p
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Hyra, el, bredband, mobil, försäkringar, bensin, csn osv brukar gå upp till knappt eller runt 10' per månad tror jag. Sedan kostar hästarna ca 5000 kr per månad i fasta avgifter. Hovslagare och träningar kommer utöver det. Brukar få några 1000 över att roa mig för eller handla mat.
Får ut runt 18-20 per månad, ibland lite mer.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Denna månade har/ska jag betala dessa räkningar:

El för 44 dygn (nyligen inflyttade): 431 kr (delas med sambo)
Telefon: 305 kr
A-kassa: 96 kr
Facket: 147 kr
TV-licens: 519 kr (delas med sambo)
Internet: 239 kr
Hyra inkl. bilplats: 4749 kr (delas med sambo)
Stallplats: 1 652 kr
Matkontot: 1 500 kr
Tankkort 1 715 kr

Summa: 8 502 kr

Vi har ganska nyligen flyttat ihop till en ny gemensam bostad, så vi har dubbla internetabonnemang (därför jag betalar min själv) och inte riktigt hunnit med att se över vårat elavtal som i dagsläget är lite dyrt. Mitt telefonabonnemang kommer jag byta i oktober, ska byta ner mig till något billigare. Stallhyran blev även lite högre än vanligt då hyrereducering för eget arbete utgår under juli.

Försäkringar betalar jag helårsvis under jan, jun och okt.

Min ena lön blev fel denna månad, så jag vet inte exakt vad jag får ut. Men kring 13 000 kr tror jag det blir.

Sparande görs när jag ids och kan. Ibland slänger jag iväg en femhundring till mitt IPS-konto, och när jag har ca 10 000 på mitt "sparkonto" flyttar jag över resterande till ett avanzakonto där jag leker loss. Sen är det ju inte så att jag "har över" 4 500 kr varje månad. Mina årliga kostnader måste räknas in i månadskostnaderna också, men du efterfrågade bara räkningar så.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Brukar ha utgifter för runt 11000 i månaden. Får ut 16-17000 en vanlig månad (vilket det sällan blir, brukar alltid få jobba en massa extra :(). Det som blir över sparas.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Kan tillägga att A-kassa och fackavgift regleras direkt på lönen av jobbet. Så dom pengarna ser jag har aldrig, eller vad man ska säga.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag satt just och betalade räkningarna så:

Hyra 4800:-
El ~400:-
Mobil 339:-
Bredband 149:-
Hemförsäkring 70:-
Olycksfallsförsäkring 65:-
Tandvårdsavtal 215:-
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag ska få ut ca 15' och har en sambo som tjänar mer, och därmed får betala mer ibland.
Hyra, mat, försäkring bil, samt bensin är kostnader vi delar på ganska jämt upp. men, den som har kortet och pengar betalar, brukar gå ganska jämt ut och vi räknar matkostnaden per person varje månad, så har jag betalat dåligt där en månad, får jag betala mer nästa :)

Men iaf, min "vanliga" månad:
Hyra: 2600 (halva hyran betalar jag, el o bredband står sambo för)
Mobil: ca 150 kr
Försäkring katt: ca 80 kr
Actic: 269 kr
CSN-lån: ca 600 kr (ca 1700 i kvartalet)
A-kassan (fastighets): 275 kr
Mat: ca 1800 kr
Hästen: 2800 kr (hyra, skor och bensin ToR stallet, 1,5mil enkel resa)
Försäkring bil: ca 260 kr
Bensin: ca 2500
Privatlån: ca 1000 kr

Summa: 12.334 kr

Sparar det som blir över, ibland mer ibland mindre. Bensinen är ju en sån grej som jag tycker är svårt att beräkna, vissa veckor kör jag 10 mil ToR till jobbet 3 dagar, 2 dagar, eller 1 dag beroende på samåkningen...

Unnat oss lite för mycket under semestern, så det sparkontot som hade några tusenlappar ekar nu tomt... Att åka till spanien 1 vecka, Göteborg/liseberg 2 nätter, och sen ett besök på ikea och Falsterbo på samma månad va ingen höjdare! :cautious:
Sambon har mer räkningar, men han kan också spara mer. Vi försöker spara oss till husköp, men det går sisådär :crazy:
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag och sambon delar de fasta avgifterna 60/40 (han betalar mer). Jag skjutsar in ca 5 500 kr per månad på ett gemensamt konto och det täcker hyra, försäkringar, mat, hygienprylar, mediciner, internet, tv, bil och bensin. Även kattens mat, försäkring och eventuella veterinärbesök räknas in där.

Vid sidan av betalar jag fack- och a-kasseavgift på 190 kr och telefon 249 kr.

Har ett mindre CSN-lån men det betalar jag inte på nu då jag studerar och tar studiemedel, har alltså in 9 024 kr per månad. Utöver det får jag ungefär 1 200 kr per månad från försäkringar som min mamma och pappa tecknade.

Har inga lån utöver CSN.

Sparar inget på löpande basis men har sparande/arv på ca 200 000 kr på banken och ca 1,8 miljoner i skogen.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Mina små räkningar:

Lägenhet (brf samt banken): ca 5200
Mobil: 289
Unionen: 365
Folksam: 178
CSN: 700

I min avgift till brf ingår el (brukar landa på 60 kr/mån) samt supersnabbt och asbra bredband för 85 spänn/månad :D).

Landar på typ 6700. Tycker jag har väldigt få räkningar och känner alltid att jag missat att betala något. Av det som blir över efter att allt är pröjsat brukar jag satsa på att spara ca 5000-6000 och resten äter, reser, festar och shoppar jag upp.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Mobilt bredband: 300:-
Mobil abonnemang: 200:-
Hyra (inkl allt): 2000:-
Hemförsäkring: 100:-
Hästförsäkringar: 400:-
Kattmat + sand: 500:-
Hästbös: 600:-
Mat: 2000:-
Bensin: 2500:-

Totalt 8600:-

Inkomst mellan 14-18'
Sparar inget just nu, haft mycket oförberedda utgifter.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Har csn (förutom nu under sommaren då) på ca 9000 kr i månaden, betalar hyra+diverse räkningar för omkring 6000 kr, köper mat och andra artiklar man hittar på mataffärer för typ 1000-1500 och resten har en tendens att spårlöst försvinna.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag betalar ca 45% av min inkomst i räkningar.
Jag köper mat, hygien och städartiklar, hund och kattmat för ca 15%.
Hästarna kostar ca 22,5%.
Jag långtidssparar ca 17,5%.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Räkningar på i snitt 10000 inkl hästens löpande kostnader exl hovslagare och träningar, växlar mellan 6-12 tusen ungefär beroende på csn/försäkringsbetalningar. Får ut 20000.
Sparar när jag kan men har just nu mitt sparande i min lägenhet som jag valde att lägga in en större kontaninsats i för att slippa topplån, jag kan låna upp den ca 300000 vid behov.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Jag bor hemma så har inte så mycket fasta utgifter

Gymkort 200kronor
bilförsäkring 210kronor
bensin 1300kronor
mobil 195kronor
hästförsäkring 163kronor
stallhyra 2100kronor
spotify 99kronor
sen tillkommer hovslagare osv
betalar det jag kan hemma (men med tanke på att min bror bodde hemma gratis till att han var 33 så har jag inte så stora krav på det)

vad jag får ut är ju väldigt olika. är timanställd för en jävla skitlön. Fick nyss reda på att jag får ut 9906 kronor för 155 timmars arbete den här månaden. (något måste dock ha blivit fel, har inte ens fått min lönespec grr). förlåt, fick nyss reda på vad jag ska få ut imorgon och jag blev lite besviken.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Min budget ser ut ungefär såhär:
hyra 2000
lån pappa 1200
försäkringar 242
mobil 249
internet 349
csn 1000
radiotjänst 171
lunch 1400
övrig mat 2000
spara mamma 2000
övrigt 2000
lån mamma 1500
aea 90
spotify 99
facket 250
eget sparande 500


summa 15050

Jag har minst 16500 ut i månaden (oftast mer då jag aldrig har en månad utan kvällar/helger/beredskap). det som är över dagen innan löning läggs över på mitt sparkonto jag har tillgång till via min internetbank.
 
Sv: Hur mycket har ni i räkningar?

Fasta utgifter

Försäkring hund: 428
Mobiltelefon: 448
Hyra/mat 1000
Ska gå med i facket så det tillkommer också

Får ut runt 13500/månaden, jobbar ca 5,5 timmar. Sparar minst 8000 kr.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 060
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 199
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp