Hur mycket hanterar ni fölen?

A

Annab79

Jag funderar hur mycket ni hanterar era föl?
Jag tänkte mer de första veckorna tills de ska avvänjas?

Sv: Hur mycket hanterar ni fölen?

Folen blir hanterade lika mkt som sina modrar. Nar du gar in boxen for att satta pa grimma, satter du ocksa pa en grimma pa folet, garna med kort snore sa du kan halla i folet ...
Ute, nar folet borjar lamna mamma for att leka, kan man prova att leda halla, binda upp (inte binda upp men latsas att man gor det) och leda trevligt, plocka upp fotter och vara van att bli "pillad" pa overallt. Glom inte insidan av oronen.. Att de lar sig att respektera DITT space och inte forsoker sitta i kna.

Behandla dem som en hast till, som tva vuxna hastar alltsa. Men ta hansyn till att det ar en baby som inte vet ngt annu.. Det ar vad du skall lara den. Och forsta gangen kan vara lite scary, sa ta det lugnt med folet.. lycka till

Själv säger jag, så lite som möjligt.

Dona med mamman men låt bli fölet. Våra blir i regel inte ledtama förrän de blir avvanda, innan så går de alltid lösa bredvid mammorna. Om fölen skall visas så ledtränas de precis så lite som behövs för att kunna gå i grimma.

Så mycket som möjligt men utan att göra kramdjur av det.
Sätt och följ gränser redan från början och ställ krav etc när fölet förstår sådant.

LIA

Fölet är inte speciellt rädd av sig. Kommer gärna fram och hälsar. Försöker klias sig mot en. Men då puttar jag bort honom. Eller ska jag göra på något annat vis?
Han slickar också mycket på ben och kläder när jag håller på med stoet.
Även då puttar jag bort honom.
Det är mitt första föl så man är lite osäker på vad som är rätt och fel.
Jag måste nog vara riktigt hård med denna för det verkar bli en tuff häst.
När jag ropar på stoet kommer fölet springandes med mamma efter. Känns lite galet....

Inte särskilt mycket, han kan redan allt ändå (sjukt bra psyke) Det enda som behövs är att vi lär oss av hästarna sen går allt av sig självt.

Fölet är inte speciellt rädd av sig. Kommer gärna fram och hälsar. Försöker klias sig mot en. Men då puttar jag bort honom. Eller ska jag göra på något annat vis?
När jag ropar på stoet kommer fölet springandes med mamma efter. Känns lite galet....

Hoppas du skämtar....:eek:
Varför puttar du bort fölet???
Här gullar vi med fölen massor. Och vad menar du första veckorna före man skiljer dem?? Fölet måste ju gå med sin mamma minst 6 månader, det blir många veckor!

Om du är så osäker undrar jag varför du inte har hjälp av någon van och kunnig, om du nu ändå skaffat föl...?

Att putta bort fölet i början tycker jag är fel, det är ju bara nyfiket. Och att fölet springer med sin mamma är knappast galet...tror du det skulle stå kvar ensamt när mamman springer till dig?

Jag har varit med och uppfostrat 3 föl och de har alla varit olika, både gällande hur sociala de är och hur man ska uppfostra dem. Vi har tagit på dem grimma tidigt, borstat dem ibland och börjat leda dem i god tid till fölvisning. Sen tycker jag inte man behöver göra så mycket mer tills de blir avvanda, men av min erfarenhet är det bra att som sagt börja leda dem till och från hage innan avvänjning så de kan det, samt vänja dem vid borstning och normal hantering...ingen överhantering m.a.o.

kl
Vi gör så här:
På med grimma första dagen. In och ut i grimskaft med mamma, men de leds egentligen inte. Lyfter benen när de är lösa, binder upp dem (ej fast, utan genom en ring med löpande grimskaft som jag håller i), tar under mage, mellan benen och öron, allt två gånger om dagen fram till de är två veckor då jag släpper dem ute dygnet runt. Då tas de in ca 1 gång per vecka för samma procedurer som de två första levnadsveckorna för lite påminnelse.
Jag gullar väldigt lite med fölen, de ska inte upp i famnen, nafsa och dra i mig eller mina kläder eller på annat sätt buffla runt. Nosa och känna är okej, jag drar gränsen vid tänder. Då piper jag och hötter bort dem som något av stona förmodligen hade gjort likadant. :)
Det brukar fungera utmärkt att sedan hantera dem ganska lite, grunderna sitter i. Precis efter avvänjning blir vissa ju lite traumatiserade, så då brukar jag låta bli hanteringen ca två veckor, tills de lugnat ner sig igen. Sen är det bara att köra vidare och ge goda erfarenheter!

Jag funderar hur mycket ni hanterar era föl?
Jag tänkte mer de första veckorna tills de ska avvänjas?

Fölen ska redan från dag ett acceptera människans närvaro och beröring på hela kroppen.
Fölet ska sedan efter nån vecka kunna gå framåt för tryck bakom rumpan när man "leder" tillsammans med mamma och flytta för tryck. Det ska kunna ha grimma och acceptera att grimman tas på och av och kunna stå (någotsånär) stilla om mamma gör det.
Fölet ska respektera människan och veta att det inte är ok att bita och sparka, i något läge.
Fölet ska veta att människan inte är en likvärdig lekkamrat.

Klappa, klia pussa och krama är väl självklart okej, det är ju det underbaraste med föl, men det ska göras på ens egna villkor, inte fölets.

Det här kanske låter ganska mycket, men det är väldigt enkla saker som snabbt blir självklart för ungen om man är enkel, varm och konsekvent.

De flesta föl föds ju inne, och är bara i hage ett färre antal timmar/dag dom första dagarna och då är det ju perfekt att redan första dagen vänja med beröring och närvaro och grimma efter nån dag. Då leds ju mamma till och från hagen med så man får lite inlärning (för det är det det handlar om, inte träning!) där. På fölbrunsten brukar ju de flesta föl få diarre och då måste man ju hantera lite när man tvättar (stå stilla, bli berörd, bli blöt, bli smörjd). Plus att fölets hovar ska ju ses över med jämna mellanrum, mer inlärning där.

Detta handlar om sekunder/minuter om dan de första veckorna. Om fölet följer mamma till seminstation är det ju perfekt, då får den åka släp och se att det finns en värld utanför hemma.

Man ska inte överhantera föl! Gör så lite som det bara är möjligt. Ovanstående tycker jag är väldigt bra att göra direkt från början, det är lättast att lära då! Och det är som sagt ingen som helst träning i den bemärkelsen, bara vardagshantering och ungarna fattar ganska snabbt.

Men givetvis, klappa, pussa och klia på ungen, då lär den sig att det är mysigt, ofarligt och trevligt med människor med, inte bara massa krav :)

Ja, verkligen, på med grimman och led till och från hagen. Det vinner man på i längden. Ibland straffar det sig då man vill vara effektiv och fösa ut sina unga hästar med för den delen. Den dagliga hanteringen till och från hagen kan också vara betydande :laugh:

Folen blir hanterade lika mkt som sina modrar. Nar du gar in boxen for att satta pa grimma, satter du ocksa pa en grimma pa folet, garna med kort snore sa du kan halla i folet ...
Ute, nar folet borjar lamna mamma for att leka, kan man prova att leda halla, binda upp (inte binda upp men latsas att man gor det) och leda trevligt, plocka upp fotter och vara van att bli "pillad" pa overallt. Glom inte insidan av oronen.. Att de lar sig att respektera DITT space och inte forsoker sitta i kna.

Behandla dem som en hast till, som tva vuxna hastar alltsa. Men ta hansyn till att det ar en baby som inte vet ngt annu.. Det ar vad du skall lara den. Och forsta gangen kan vara lite scary, sa ta det lugnt med folet.. lycka till

+1 på detta!

Ja, verkligen, på med grimman och led till och från hagen. Det vinner man på i längden. Ibland straffar det sig då man vill vara effektiv och fösa ut sina unga hästar med för den delen. Den dagliga hanteringen till och från hagen kan också vara betydande :laugh:

Jag brukar leda dem med grimskaft runt halsen första tiden för att inte riskera skador.

Hoppas du skämtar....:eek:
Varför puttar du bort fölet???
Här gullar vi med fölen massor. Och vad menar du första veckorna före man skiljer dem?? Fölet måste ju gå med sin mamma minst 6 månader, det blir många veckor!

Jag sa inte att jag skulle skilja fölet åt redan efter några veckor Min fråga är vad ni gör med fölen från de första veckorna tills de ska avvänjas?

Min kommer inte att avvänjas förens han är tidigast 6 månader och tror det kommer att bli 7 kanske 8 månader också.

Jag är rätt så insatt med vad det innebär att ha föl. Allt jag har kunnat läst har jag läst. Frågat kunniga människor i min omgivning. Men allting ska någongång vara den första för alla. Så jag har gjort allt jag kan.

Men just frågan hur mycket hantering av föl råder det många delade meningar om. Roligt att höra vad andra säger.

Jag puttar bort mitt föl när han använder mig som slickepinne eller klipinne. Han är väldigt på och det gäller att hålla han lite kort. Det kommer att bli en tuffing till hingst det här.

Sen klappar jag honom och tar på honom. Men lite på bådas villkor.

Han har en helt underbar stam och ser redan jättelovande ut. Han kommer att satsas på som hingst.

Fölen ska redan från dag ett acceptera människans närvaro och beröring på hela kroppen.
Fölet ska sedan efter nån vecka kunna gå framåt för tryck bakom rumpan när man "leder" tillsammans med mamma och flytta för tryck. Det ska kunna ha grimma och acceptera att grimman tas på och av och kunna stå (någotsånär) stilla om mamma gör det.
Fölet ska respektera människan och veta att det inte är ok att bita och sparka, i något läge.
Fölet ska veta att människan inte är en likvärdig lekkamrat.

Klappa, klia pussa och krama är väl självklart okej, det är ju det underbaraste med föl, men det ska göras på ens egna villkor, inte fölets.

Det här kanske låter ganska mycket, men det är väldigt enkla saker som snabbt blir självklart för ungen om man är enkel, varm och konsekvent.

De flesta föl föds ju inne, och är bara i hage ett färre antal timmar/dag dom första dagarna och då är det ju perfekt att redan första dagen vänja med beröring och närvaro och grimma efter nån dag. Då leds ju mamma till och från hagen med så man får lite inlärning (för det är det det handlar om, inte träning!) där. På fölbrunsten brukar ju de flesta föl få diarre och då måste man ju hantera lite när man tvättar (stå stilla, bli berörd, bli blöt, bli smörjd). Plus att fölets hovar ska ju ses över med jämna mellanrum, mer inlärning där.

Detta handlar om sekunder/minuter om dan de första veckorna. Om fölet följer mamma till seminstation är det ju perfekt, då får den åka släp och se att det finns en värld utanför hemma.

Man ska inte överhantera föl! Gör så lite som det bara är möjligt. Ovanstående tycker jag är väldigt bra att göra direkt från början, det är lättast att lära då! Och det är som sagt ingen som helst träning i den bemärkelsen, bara vardagshantering och ungarna fattar ganska snabbt.

Men givetvis, klappa, pussa och klia på ungen, då lär den sig att det är mysigt, ofarligt och trevligt med människor med, inte bara massa krav :)

Tack för ditt svar! Ett bra svar.
Samma tänk som jag har, så det känns bra.
Ta det lungt med fölet och på mina villkor. Åter igen TACK!

Och tack alla andra svarat!

Alla mina ungar, oavsett om de är hingstar eller ston, har fått slicka på mig men inte bita eller knuffas. Hingstarna som är 2 respektive 4 år idag och valacker är mycket enkla att hantera. Min uppfattning är att det absolut viktigaste är att vara tydlig och konsekvent i sin hantering så att inte ett beteende är tillåtet ena dagen men inte nästa.

Om du är så osäker undrar jag varför du inte har hjälp av någon van och kunnig, om du nu ändå skaffat föl...?

Att putta bort fölet i början tycker jag är fel, det är ju bara nyfiket. Och att fölet springer med sin mamma är knappast galet...tror du det skulle stå kvar ensamt när mamman springer till dig?

Jag har varit med och uppfostrat 3 föl och de har alla varit olika, både gällande hur sociala de är och hur man ska uppfostra dem. Vi har tagit på dem grimma tidigt, borstat dem ibland och börjat leda dem i god tid till fölvisning. Sen tycker jag inte man behöver göra så mycket mer tills de blir avvanda, men av min erfarenhet är det bra att som sagt börja leda dem till och från hage innan avvänjning så de kan det, samt vänja dem vid borstning och normal hantering...ingen överhantering m.a.o.

Måste svara även här.
Jag skrev att när jag ropar på mamman kommer fölet springandes i full galopp. Alltså det är inte mamman som tar första steget för att komma utan fölet.
Mamma springer ju efter, men trodde självklart mamma skulle komma när man ropar in henne med fölet efter och inte tvärt om.
Hon har fullt upp med annan så hon kommer inte springande längre.
Men tur fölet kommer när man ropar och visslar för det är en rejäl hage de går i.
Han kan inte vara så bra uppfostrad redan att komma när man ropar på dom ;)

Mitt sto brukar humma när jag kommer och årets föl började gnägga åt mig när jag kom när hon var 2,5 vecka gammal. Efter några dagar gnäggade lillan innan mamma hummade. Tänk på att de är oerhört läraktiga när de är så små, ditt föl är vaken nog för att förstå att när du ropar/visslar ska man komma oavsett om mamma sagt till först eller inte. Låter som ett snabbtänkt föl som man kan få mycket roligt med när han blir stor!

Har alldeles nyss haft ute en mycket kunnig herre som hade vägarna förbi och kollade på hingsten.
Det känns lite roligt då han var mäktad imponerad. Han var bara positiv. Årets finaste föl.
Ja jag tror också på en oehört lyhörd individ. Gäller att förvalta på bästa sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar