A
Annab79
Jag funderar hur mycket ni hanterar era föl?
Jag tänkte mer de första veckorna tills de ska avvänjas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fölet är inte speciellt rädd av sig. Kommer gärna fram och hälsar. Försöker klias sig mot en. Men då puttar jag bort honom. Eller ska jag göra på något annat vis?
Han slickar också mycket på ben och kläder när jag håller på med stoet.
Även då puttar jag bort honom.
Det är mitt första föl så man är lite osäker på vad som är rätt och fel.
Jag måste nog vara riktigt hård med denna för det verkar bli en tuff häst.
När jag ropar på stoet kommer fölet springandes med mamma efter. Känns lite galet....
Fölet är inte speciellt rädd av sig. Kommer gärna fram och hälsar. Försöker klias sig mot en. Men då puttar jag bort honom. Eller ska jag göra på något annat vis?
Han slickar också mycket på ben och kläder när jag håller på med stoet.
Även då puttar jag bort honom.
Det är mitt första föl så man är lite osäker på vad som är rätt och fel.
Jag måste nog vara riktigt hård med denna för det verkar bli en tuff häst.
När jag ropar på stoet kommer fölet springandes med mamma efter. Känns lite galet....
Jag funderar hur mycket ni hanterar era föl?
Folen blir hanterade lika mkt som sina modrar. Nar du gar in boxen for att satta pa grimma, satter du ocksa pa en grimma pa folet, garna med kort snore sa du kan halla i folet ...
Ute, nar folet borjar lamna mamma for att leka, kan man prova att leda halla, binda upp (inte binda upp men latsas att man gor det) och leda trevligt, plocka upp fotter och vara van att bli "pillad" pa overallt. Glom inte insidan av oronen.. Att de lar sig att respektera DITT space och inte forsoker sitta i kna.
Behandla dem som en hast till, som tva vuxna hastar alltsa. Men ta hansyn till att det ar en baby som inte vet ngt annu.. Det ar vad du skall lara den. Och forsta gangen kan vara lite scary, sa ta det lugnt med folet.. lycka till
Ja, verkligen, på med grimman och led till och från hagen. Det vinner man på i längden. Ibland straffar det sig då man vill vara effektiv och fösa ut sina unga hästar med för den delen. Den dagliga hanteringen till och från hagen kan också vara betydande
Hoppas du skämtar....
Varför puttar du bort fölet???
Här gullar vi med fölen massor. Och vad menar du första veckorna före man skiljer dem?? Fölet måste ju gå med sin mamma minst 6 månader, det blir många veckor!
Fölen ska redan från dag ett acceptera människans närvaro och beröring på hela kroppen.
Fölet ska sedan efter nån vecka kunna gå framåt för tryck bakom rumpan när man "leder" tillsammans med mamma och flytta för tryck. Det ska kunna ha grimma och acceptera att grimman tas på och av och kunna stå (någotsånär) stilla om mamma gör det.
Fölet ska respektera människan och veta att det inte är ok att bita och sparka, i något läge.
Fölet ska veta att människan inte är en likvärdig lekkamrat.
Klappa, klia pussa och krama är väl självklart okej, det är ju det underbaraste med föl, men det ska göras på ens egna villkor, inte fölets.
Det här kanske låter ganska mycket, men det är väldigt enkla saker som snabbt blir självklart för ungen om man är enkel, varm och konsekvent.
De flesta föl föds ju inne, och är bara i hage ett färre antal timmar/dag dom första dagarna och då är det ju perfekt att redan första dagen vänja med beröring och närvaro och grimma efter nån dag. Då leds ju mamma till och från hagen med så man får lite inlärning (för det är det det handlar om, inte träning!) där. På fölbrunsten brukar ju de flesta föl få diarre och då måste man ju hantera lite när man tvättar (stå stilla, bli berörd, bli blöt, bli smörjd). Plus att fölets hovar ska ju ses över med jämna mellanrum, mer inlärning där.
Detta handlar om sekunder/minuter om dan de första veckorna. Om fölet följer mamma till seminstation är det ju perfekt, då får den åka släp och se att det finns en värld utanför hemma.
Man ska inte överhantera föl! Gör så lite som det bara är möjligt. Ovanstående tycker jag är väldigt bra att göra direkt från början, det är lättast att lära då! Och det är som sagt ingen som helst träning i den bemärkelsen, bara vardagshantering och ungarna fattar ganska snabbt.
Men givetvis, klappa, pussa och klia på ungen, då lär den sig att det är mysigt, ofarligt och trevligt med människor med, inte bara massa krav
Om du är så osäker undrar jag varför du inte har hjälp av någon van och kunnig, om du nu ändå skaffat föl...?
Att putta bort fölet i början tycker jag är fel, det är ju bara nyfiket. Och att fölet springer med sin mamma är knappast galet...tror du det skulle stå kvar ensamt när mamman springer till dig?
Jag har varit med och uppfostrat 3 föl och de har alla varit olika, både gällande hur sociala de är och hur man ska uppfostra dem. Vi har tagit på dem grimma tidigt, borstat dem ibland och börjat leda dem i god tid till fölvisning. Sen tycker jag inte man behöver göra så mycket mer tills de blir avvanda, men av min erfarenhet är det bra att som sagt börja leda dem till och från hage innan avvänjning så de kan det, samt vänja dem vid borstning och normal hantering...ingen överhantering m.a.o.
Du skrev så här, det tyder jag som att du ska vänja av efter de första veckorna.Jag funderar hur mycket ni hanterar era föl?