Hur mycket hanterar ni fölen?

Sv: Hur mycket hanterar ni fölen?

Jag puttar bort mitt föl när han använder mig som slickepinne eller klipinne. Han är väldigt på och det gäller att hålla han lite kort. Det kommer att bli en tuffing till hingst det här.

Sen klappar jag honom och tar på honom. Men lite på bådas villkor.

Det skrev du inte riktigt i ditt första inlägg, jag tolkade det att när fölet kom till dig å buffade så putta du bort den. Självklart ska man redan tidigt tala om vad som är rätt och fel. Och absolut med en hingst.
hantera den som en vanlig häst helt enkelt. Det den inte får göra som stor, får den inte göra som liten heller.
Vet många som gjort det felet att fölet får hoppa upp med frambenen på axlarna... Inte lika roligt när den väger en 5-600kg sen :crazy:

Du skrev så här, det tyder jag som att du ska vänja av efter de första veckorna.

Och jag tolkar det som hur jag ska hantera han från att han är några veckor tills det att han ska avvänjas.
Men det spelar ingen roll. Jag ska ju självklart låta han gå med mamma i MINST 6 månader :)
Det är det viktigaste.
Tack åter igen för svaren!

Två saker är bra att börja med medans de är små och det är att lyfta hovarna, både bak och fram, och att lära dem att när en människa håller i dem så kan de inte komma loss. Det är det enda vi gjort, övrig föluppfostran har stona fått stå för och också gjort med den äran. Sen är det nog bra att också lära fölet att bli ledd, men det går att vänta med det om man inte har den tiden.

Klappa och kela med fölen har vi alltid gjort precis så mycket vi och fölen själva velat.

Hoppas du skämtar....:eek:
Varför puttar du bort fölet???
Här gullar vi med fölen massor. Och vad menar du första veckorna före man skiljer dem?? Fölet måste ju gå med sin mamma minst 6 månader, det blir många veckor!

Njah jag håller med henne om att ett föl som kliar sig på människan ska, tillfälligt, avvisas. Putta behöver inte vara så våldsamt, det innebär bara att fölet blir bortföst från att klia sig på TS. Vilket är helt rätt, TS är inte en klibräda. Det betyder inte att fölet inte får umgås eller mysa.

Beteenden sätter sig redan i tidig ålder och är det ok att klia sig på matte när man är liten, är det ok när man väger 500 kg med. Vilket inte är lika sött längre.
Ett föl kan vara social utan att den ska bryta mot reglerna.
När ska man annars börja dra gränsen? När de är 4 månader? 5? 10? 11? Eller 2 år?

TS:

Det finns många sätt att uppfostra föl på.

Mitt råd är "antingen eller". Antingen håller du på med fölet, och då är det medvetet, och du ska vara medveten om vilka regler som gäller mot människor, så du kan lära fölet det.

Eller så håller du inte på med fölet övht. Det funkar bäst åp föl som går i flock, så man fortfarande får uppfostran fast då naturligt, och helst på lösdrift.
På detta sätt får de inga olater gentemot människan utan är ett oskrivet blad. Däremot brukar vissa bli aningens skygga, men ändå lätta att uppfostra när det väl är dags.

Det allra viktigaste är att se till att de regler som ska gälla, följs. Fölet må vara en liten söt krabat nu, men den växer och det som är en "söt grej" idag är inte lika sött när den väger 500 kg.
Såsom att putta med mulen i magen på matte, eller tugga lite försiktigt på kläder/skor... :crazy:

Senast ändrad:

Då känns det som jag gjort och gör rätt.
Puttar bort fölet när han blir för mycket. Men fortsätter klappa och ta på honom.
Borstade lite på honom fram och tillbaka. Det tyckte han om. Men kanske är för mycket hantering med att borsta.
Det räcker kanske med att leda honom och lyfta lite hovar. Samt beröring.

Jag tycker inte det är fel att borsta (så länge fölet inte lär sig olater under borstningen).
Det är socialt, precis som att klia och beröra.

Jag har mot min vilja varit tvungen att hantera mitt föl mer än jag vill men eftersom jag ändå har varit tvungen att tvätta och smörja rumpa och ge medicin 2 ggr per dag så har jag passat på att lyfta fötterna på henne dom gångerna. Jag har provat grimma på henne men inte lett henne utan haft mammans grimma som "sele" på henne när det behövts och sedan har hon blivit transporterad 4 ggr redan trots att hon idag bara är 22 dgr gammal.

Hon får dock inte nafsa, bita eller klia sig mot mig då vänder jag rumpan mot henne och lyfter ena benet för det är inte roligt när dom väger 400 kg.

Nu står hon dock med ett annat sto + föl och kommer att stå där tills fölet är runt 8 månader gammal och får då gå utan att bli hanterad mer än vid verkning och vaccinering eller vid behov.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 473
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar