Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hvete vad det är dyrt med frukt o grönt o för att inte talar om vad nötter kostar....
Det blev väldigt dyrt att äta nyttigt och ekologiskt!
Så det är dyrt, oavsett vad det kostar, för att du inte behöver det?
Herregud, jag kommer ju upp i 4000-6000 kr. SJÄLV.
Jaa...typ. I alla fall den frukt som är fin och god (inte trista Jona Gold-äpplen) och om man ser den som en stor del av kosten. Det blir i alla fall ofta att jag prioriterar bort det. Vi köper ju frukt till sonen men sambon äter inte så mycket frukt och vi har fruktkorg på jobbet så jag äter där.
Fast du sa ju att frukt är dyrt oavsett vad det kostar, alltså borde ju inte priset spela någon roll? Jordgubbar är dyra oavsett vad de kostar, för att det är frukt och då är dyrt per definition, även om priset skulle vara 10 kr/l. Det blir lite märkligt tycker jag, att priset inte skulle påverka om något är dyrt. Att man sen inte baserar kosten på frukt är väl något annat, och kan ju bero på annat än att frukt är dyrt. Frukt i säsong skulle jag vilja påstå oftast är rätt billig, iaf om den odlas i Sverige, typ jordgubbar och äpplen.
Min mathållning har (ekologiska) grönsaker och frukt som bas sedan decennier tillbaka. Det är som jag ser det den billiga delen av maten.
Nötter är så klart dyrt, det är ju inte att förvånas över, men det äter väl de flesta inte i några större mängder.
Vad jämför du med om du tycker att frukt och grönsaker är dyrt?
Mitt inlägg var ett svar till Petruska och kvandi som baserar en stor del av sin kost på frukt. För mig skulle inte det kännas värt pengarna, det skulle kännas som en lyxgrej som jag egentligen inte behöver. På samma sätt som att vi inte så ofta köper juice och när vi gör det så köper vi inte Brämhults utan Bravo .
Jag jämför givetvis med all annan mat man normalt sett lever på? Istället för att äta pasta, ris och potatis så äter man en sallad -o då menar jag inte en vanlig tråkig svensk isbergssallad-tomat-gurka utan med kanske sockerärter, ärtskott, solrosskott, minimajs, squash, mango, avocado m.m.
Att det blir dyrt är ju knappast ett påhitt? O än värre när man köper så ekologiskt man kan... Ekologiska äpplen t.ex. 32kr medan de billiga kostar 17-18kr.