Hur mycket framåt-nedåt?

mumrikan

Trådstartare
Har fått en ny tränare som jag är både positiv och lite skeptisk till. Det är lite svårt eftersom han är en barsk överste som är chef för hela stallet och därigenom ägare till min foderhäst och nu har han sett ut mig och syrran till sina små projekt så jag kan inte byta.:eek:
Men han är kunnig så det är ingen katastrof egentligen, men han är inte någon man kan diskutera med vilket jag gjort med alla tidigare tränare här på militärridskolan i Bolivia.
Jag har bara tränat för honom tre gånger så han ville att vi skulle börja från början och rida framåt-nedåt innan vi samlar ihop. Så långt är allt väl eftersom det ju är vettigt att han vill veta att jag inte bara dragit ihop hästen. :angel:
Men Porthos är en lite knepig häst som egentligen inte är korrekt byggt för att vara ridhäst och därför har jag under det året jag ridit honom alltid fått ha alternativa lösningar. Innan jag började rida honom hade han aldrig gått någon dressyr. Hans hals är byggd "rakt fram" vilket tex innebär att han aldrig lyfter huvudet rakt upp när han ska hoppa som de flesta hästar kan. Den höjd som brukar räknas som "normal" när man spänner en martingal är max vad han kan lyfta, men är inte så bekvämt för honom. När han betar måste han böja båda frambenen på ett konstigt sätt så det ser ut som han ska ramla framlänges, helst äter han högt ogräs.:rofl:
När jag har ridit framåt-nedåt har jag därför inte fokuserat så mycket på huvudet utan jag har låtit honom få lite friare tyglar, drivit fram så att jag känt ryggen höjas och bakbenen arbeta. Men han har inte mer än väldigt kort haft huvudet lägre än att mulen varit i höjd med bogspetsen.
Problemet är att så länge han inte går riktigt mycket framåt-nedåt får jag inte börja samla ihop.
Jag är väldigt envis av mig så nu har jag i två dagar kämpat för att få honom dit inför lektionen imorgon, men jag lyckas inte få ned huvudet mer än någon centimeter till. Jag rider med låga mjuka händer, ett lätt stöd i tygeln och mycket volter och tempoväxlingar. Efter ett tag känner jag att han släpper, att han vilar mer på steget, lyfter ryggen och trampar. Men han har inte huvudet närmare marken ändå.
Jag vet inte vad mer jag ska göra. Det känns som ett konstigt problem för av alla hästar jag tidigare ridit så har detta aldrig varit svårt så länge hästen inte är spänd.
Jag antar att jag måste fortsätta jobba honom för att få ned huvudet, även om det nog tar några veckor eller månader.
Men kan en häst vara byggd så att det är omöljigt eller extremt svårt för dem att sänka huvudet eller tror ni att jag helt kan ha missat att han är lösgjord och att han därför aldrig har huvudet långt ned?
Jag kan tillägga att när jag skrittar på långa tyglar har han alltid halsen rakt fram och aldrig mer ned förutom om han frustar eller nosar på marken.

Sv: Hur mycket framåt-nedåt?

Hästen kan ju faktsikt ha spänningar i halsen som stör även om den kan jobba upp ryggen och kännas bra att sitta på.
Jag funderar, hur känns kontakten i tyglarna, söker han bettet eller blir det mer att du har en kontakt som hans tyr lixom?
Om du jobbar från marken, vad händer om du ber honom sänka och välva halsen då?
Jag provade lite på en vbl-märr som var extremt rakhalsad, som du beskrev det. Hon betade som ett reumatiskt föl (knäade stelt)och gick konstant med hals o huvud rätt ut som en fasadflagga.
Den hästen stannade helt enkelt då jag bad om välvning och sänkning av halsen. (från backen) Hon klarade inte att röra sig framåt då jag inverkade på hennes halsställning.
och det satt i problem muskulärt förutom en raklinjerad exteriör.
Säger inte att din har det men jag bara spånar! Hon hade tydligt "lansmärke" och låsta splenius, rhomboideus mm mm...

Min egen häst kom nyligen hem med väldigt låst framparti. (riden ur form ute ca ett halvår)
Hon kändes fin i rygg och bakdel, kunde flytta ledigt och var lättstyrd, men kom inte fram till handen. Halsen var så styv att det inte fanns något att jobba med.. jag fick nöja mig med den huvudposition hon kunde erbjuda och så nöjde jag mig och jobbade med massage o stretch o tidens inverkan på saken.
Nu har halsen kommit ner och ut och det finns mycket häst att jobba med framför sadeln. Hon har börjat be om mer tygel och sänker sig ibland till backen på eget initiativ för att det är skönt.

Känner du igen något av mitt svammel annars får du ignorera historierna!
Tänker bara att om de är helt ok muskulärt o i övrigt borde de iaf kunna välva sig något och ha en tydlig sökning, även om de bildmässigt inte ser ut som en GP-häst i formen!

Hästen kan ju faktsikt ha spänningar i halsen som stör även om den kan jobba upp ryggen och kännas bra att sitta på.
Jag funderar, hur känns kontakten i tyglarna, söker han bettet eller blir det mer att du har en kontakt som hans tyr lixom?
Om du jobbar från marken, vad händer om du ber honom sänka och välva halsen då?
Han söker sig nedåt med ett sug och välver halsen, men oavsett om jag jobbar för hand, i longerlina eller från ryggen, så är huvudet aldrig lägre än att mungipan är i höjd med bogspetsen. Huvudet är heller aldrig högre än att ögonen är i höjd med manken.
Jag provade lite på en vbl-märr som var extremt rakhalsad, som du beskrev det. Hon betade som ett reumatiskt föl (knäade stelt)och gick konstant med hals o huvud rätt ut som en fasadflagga.
Den hästen stannade helt enkelt då jag bad om välvning och sänkning av halsen. (från backen) Hon klarade inte att röra sig framåt då jag inverkade på hennes halsställning.
och det satt i problem muskulärt förutom en raklinjerad exteriör.
Säger inte att din har det men jag bara spånar! Hon hade tydligt "lansmärke" och låsta splenius, rhomboideus mm mm...

Min egen häst kom nyligen hem med väldigt låst framparti. (riden ur form ute ca ett halvår)
Hon kändes fin i rygg och bakdel, kunde flytta ledigt och var lättstyrd, men kom inte fram till handen. Halsen var så styv att det inte fanns något att jobba med.. jag fick nöja mig med den huvudposition hon kunde erbjuda och så nöjde jag mig och jobbade med massage o stretch o tidens inverkan på saken.
Nu har halsen kommit ner och ut och det finns mycket häst att jobba med framför sadeln. Hon har börjat be om mer tygel och sänker sig ibland till backen på eget initiativ för att det är skönt.

Känner du igen något av mitt svammel annars får du ignorera historierna!
Tänker bara att om de är helt ok muskulärt o i övrigt borde de iaf kunna välva sig något och ha en tydlig sökning, även om de bildmässigt inte ser ut som en GP-häst i formen!
Nej han ser verkligen inte ut som en GP-häst, men under det året jag ridit han han lärt sig att böja på halsen, något han aldrig gjort förr. Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara möjligt, men sakta sakta blev han bättre. Nu går han bra i form, men välvd hals oavsett om det är en mer öppen eller en mer samlad form. Han har verkligen satt muskler på ovansidan av halsen även om den fortfarande är tanig jämfört med andra hästar. Men förutom problemen med att han inte kan sänka huvudet, har vi också haft problem med att få upp huvudet när jag vill samla mer. Jag har i perioder då allt funkat bra, kunnat få honom att trampa in under sig bra, men jag får inte upp huvudet lika mycket som jag borde då.
porthosc.jpg

Det kan alltså vara så att han har låsningar och begränsningar rent fysiskt, så jag får jobba vidare utifrån hans förutsättningar. För det är en enormt bussig och trevlig häst, som dessutom har en fantastisk ökad trav, så jag ger inte upp honom alltför lätt.:love:

Så här är min definition på hur jag rider Djup och rund i arbetsgalopp här går min gräns för hur mkt nedåt det får bli då, det kanske är mer framåt- nedåt med rund nacke, eller ja det är ju inte extrem djup och rund iallafall.

18568444.jpg

För mig låter det som hästen är spänd i sin överlinje och behöver strecha ut ryggen.
Det låter som det är viktigt att du jobbar på att få honom att ta stöd lite längre fram och ner, just för att det är något han inte vill.
Och behöver han böja på frambenen när han betar så tror jag du gör honom en björntjänst om du hjälper honom med detta.

Jag jobbar med en liknande häst just nu, fast inte riktigt likadant kanske, han har inga fysiska problem utan han är gramaninriden och släpper gärna bettet och lever i sin egen bubbla där man som ryttare inte kan påverka honom.
Det har tagit tre månader att kunna få ett stöd längre fram, fast fortfarande är han motvillig för det betyder att han kommer mellan hjälperna och då måste han börja jobba....

På din häst skulle jag börja med strechövningar och sen i ridningen skulle jag försöka lirka med honom så att man får ner honom någon centimeter åt gången (obs - som en streching från marken fast man sitter på - alltså inte något tvång). För varje dag detta görs kommer det att bli lättare och lättare.

Det är ju en mycket trevlig häst för övrigt, och vad jag läst tidigare så är den ju väl värd arbetet!:banana:

Fio: att din häst inte går rundare och djupare beror ju på att du inte vill det, om du hade velat hade du ju kunnat...det är lite skillnad. (och hade hästen inte kunnat hade du sett till att göra det..;)

Senast ändrad av en moderator:

Du har för lång tygel för att rida djup och rund :angel:

Jag säger att du rider rund

Hm, nu blir jag lite misstänksam.
Menar du RK när du skriver djup och rund? Det finns nämligen ett stort spann mellan djup och rund och RK i mitt sätt att se det.
Man kan (och bör) rida djup och rund med näsan framme enligt mitt sätt att se det.

Det är ganska lång tygel i rund o djup:cool: Det ingår liksom.
Men jag ser det kanske mer som gräns till framåt neråt, på bilden.

Tack, det vore toppen så vi vet att vi pratar om samma sak.:idea:

jag redigerade inlägget.

Uppdatera så hittar du bilder

Hm, då menar vi inte riktigt samma.
WarmUpWelt är för mig låg form. Det är en framjoggningsbild för mig i låg form.
RK är ju RK så det kanske man inte kan missta sig på.
Du som är google-mästare kan du inte hitta en häst som är låg (i ditt sätt att se det) så jag vet skillnaden?
Ursäkta om jag "beordrar" dig - men jag är kass på att leta...:o

All terminologi "finns" ju inte i alla tränares begreppsvärld. Alla har ju inte samma väg.

säger du låg - så säger min hjärna Lång och låg?

Då skall ju näsan vara (beroende på exteriör) vid bogspetsen, och i eller framför lodplan. Det är min uppvärmning - då jag letar kvaliteter och då skall ju hästen också söka sig framåt nedåt så rätt kontakt med bettet uppstår - där framme. I min värld handlar det om att räta ut halsen. Ridan fram halsen kallar andra det. Finns tydligen ett begrepp på franska

Sedan kan man ju lägga ned ( självstretch) och då väljer ju hästen själv och hamnar då så lågt den orkar.

Låg ser jag i samband med näsan framme

djup när man gör överlinjen - i all fall den främre - rund

Jag har svårt att se hur näsan kan vara framme i en rundad överlinje - då måste ju hästen öppna ganschvinkeln?

Som när man "lägger ned den"....

Jag kom av mig lite ... pga det jag hittade när jag googlade

Så är det inte i min värld. Det finns så många olika varianter på djup, rund och låg så var man lägger näsan är för mig inget problem så länge jag just KAN lägga den var jag vill.

Att hästen inte får komma djupare än bogspetsen eller att näsan inte får vara bakom lodlinjen är bara teori, funkar inte så i praktiken.
Däremot måste hästens kropp ligga rätt på vippbrädan om du förstår det uttrycket (eftersom du undrade vad jag egentligen menar med manken uppe), hästen får alltså aldrig vara framtung.

Men diskussioner är intressanta:bump:

Minns inte var jag hämtade denna bild men den illustrerar väl långolåg?
lngolg-1.gif
Det där tycker jag precis är det jag tänker mig långolåg!
Frågan är ju då hur ryggen jobbar på den här bilden i förhållande till den bild fio bidrog med eller så som min flaggstångshäst går.

Minns inte var jag hämtade denna bild men den illustrerar väl långolåg?
lngolg-1.gif
Det var väl ungefär sådär som Hohenstein travades fram på lång tygel.

Håller med Malinigbg om att ingen form är absolut lika för alla hästar i alla lägen- flexibilitet.

En avspänd o lösgjord häst kan man ju jobba därnere utan att hästen har ngt som helst obehag av det- den tycker att det är angenämt o lätt, men det är väl det läget som Kyra hänvisar till valpen i underläge- får ej missbrukas

Det där tycker jag precis är det jag tänker mig långolåg!
Frågan är ju då hur ryggen jobbar på den här bilden i förhållande till den bild fio bidrog med eller så som min flaggstångshäst går.

Så som jag har lärt mig stretchas ryggen ut här så detta är en form där man absolut inte får sitta ner på hästen då den inte kan bära med ryggmusklerna eftersom att de är i sitt yttersta läge.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10