Hur mycket för en schäfer?

tess91a

Trådstartare
Hej!

Går i hundköpar planer, blir antagligen en schäfer då, alt med lite rottis i (halshugg inte för att det ev/kanske blir en blandras).

Undrar, hur kostar ca en schäfer/månad?(Foder, försäkring,sparkonto för hund för ev vet besök osv(oförutsägbara utgifter, nytt halsband koppel osv), vaccinationer, avmaskning, foder osv allt som kan räknas in)
Hur mycket mat behöver de ungfär/dag? (Vuxen tik) kan köpa stor säck utan att det blir gammalt?

Ca vad kan man räkna med? Kr/månad.
Allt inräknat, inköp av foder osv.

Alla tips/råd välkommna, vill inte räkna med för lite. Vill verkligen se om vi har råd innan vi köper! Inköpet är inga problem, men en hund är ju inte gratis att ha:)

Mvh

Sv: Hur mycket för en schäfer?

Köp en redig schäfer från en bra kennel så att du vet vad du får, inget hemkört buskavlat.

Min schäfer drar en 15 kgs säck på en månad ganska exakt, om hon bara får av den. I hennes fall blir det då 449:- i månaden.

Räkna med att hunden kostar 9000-12000 i inköp. Våran försäkring ligger på 2800 om året, första året var den rabatterad, då betalade jag 1700.

Efter första året när jag räknade ihop vad vi hade lagt ut på hunden var det ca 100.000 ink inköpspriset, men så mycket behöver man ju inte lägga ut. Dock kostar ju en bra bilbur en del, hundens ka ha ett litet apotek hemma, vaccinationer, man kanske måste gå till veterinären. Hundar blir oftast sjuka kl 19.00 på fredagar så att man får betala jouravgift osv...

Mina två äter för ca 700 i månaden, bensin till träningar vill jag inte ens veta men det blir ca 10 mil i veckan:o
Grindar eller bur, det är ju en smaksak och en engångskostnad:)
Vill du ha en brukshund så antar jag att du vill jobba med den? Då är renras att föredra, alla dagar i veckan!
Gabbi sumerar bra!

Vill du ha en brukshund så antar jag att du vill jobba med den? Då är renras att föredra, alla dagar i veckan!

+ en på den!

TS
Köper man en hund av bruksras så SKA man vara intresserad av att träna ordentligt. Och eftersom du är det (eftersom du tänker dig att köpa en brukshund) så kanske du även blir intresserad av att tävla. Har du då inte en renras så blir du ju begränsad :laugh:.

Och som Ambra skrev, resten har Gabbi summerat bra.

Jag har en vuxen tik på 32 kg. Nu ger jag henne bara rå mat, men dessförinnan fick hon torrfoder standart och det gick på 449:- i månaden ganska exakt. Nu ska vi se..

Mat: 449:-
Försäkring/mån: Ca 240:-
Sparkonto till ev vet.: 500:-
Bensin (om man åker och tränar)

Tillfälliga utgifter:

"Startpaket" Matskålar, bädd, koppel,halsband,leksaker,tuggben mm ca 1000:-

(Helt beroende på vad man köper)

Litet apotek: Alsolprit, jodopax, väteperoxid, sårsalva, gasbinda, co-flex linda, bomull, sax, klotång, koksaltlösning (men det kan man göra själv) Ca 500:-

Bilbur (om du har bil) ca 2-4000 om du inte får tag i en begagnad billigt.

Medlemskap brukshundklubben: ca 500:-/år
Rasklubbsmedlemskap (inget måste) : ca 500 kr/år
Kurser: Kanske 2000 för x antal tillfällen

Det var det jag kunde komma på nu!

Hej!

Går i hundköpar planer, blir antagligen en schäfer då, alt med lite rottis i (halshugg inte för att det ev/kanske blir en blandras).

Undrar, hur kostar ca en schäfer/månad?(Foder, försäkring,sparkonto för hund för ev vet besök osv(oförutsägbara utgifter, nytt halsband koppel osv), vaccinationer, avmaskning, foder osv allt som kan räknas in)
Hur mycket mat behöver de ungfär/dag? (Vuxen tik) kan köpa stor säck utan att det blir gammalt?

Ca vad kan man räkna med? Kr/månad.
Allt inräknat, inköp av foder osv.

Alla tips/råd välkommna, vill inte räkna med för lite. Vill verkligen se om vi har råd innan vi köper! Inköpet är inga problem, men en hund är ju inte gratis att ha:)

Mvh

Våra schäfrar kostar:
Tik 30kg, foder ca 415kr/mån (800-850gr/dag), försäkring ca 300kr/mån
Hane 48kg, foder ca 580kr/mån (ca 1000gr/dag), försäkring ca 200 kr/mån
Bägge äter färskfoder. Men utöver maten så får de godis, märgben mm och kostar ?.

Sedan klubbar osv så betalar jag en hel del men det är för att jag är medlem i många, Skk, schäferhundklubben, brukshundklubben, fler lokala klubbar.

Tycker det är kul att gå kurser så där har jag lagt ner en hel del, har nyss gått färdig ett brukslydnadskurs och det kostade 1500 och det var ca 6-7 tillfällen. Ska gå samma kurs med tiken i höst. Om två veckor ska jag på skyddskurs med tiken men den är billig för den kommer att vara på vår lokala schäferklubb och dagtid, ingen övernattning.

Har inget sparkonto, ett litet "apotek", hundgaller mm kostade ca 3000-4000 kr. Vaccinationer ca 350kr/ gång, vaccinerar varannat år tror jag.
Halsband o dyl. är svårt att säga, det finns billigare och sen finns märkesgrejor och jag har väl köpt på mig en hel del både dyrt och billigt. Skulle inte vilja räkna ut vad jag lagt ut i prylar för det är mycket. (Selar, linor, spårprylar, rapportprylar, borstar, saxar, kloklippare, lydnadsprylar, fästingplockare!, varma hundtäcken, SBK-tecken mm)

Bensin blir också en hel del då jag åker på många träningar/kurser.
Avmaskning är en ringa summa hos mig då de inte avmaskats så ofta men jag använder Frontline mot fästingar, det kostar ca 300-350kr för en hund och ett paket räcker i ca 3-4 månader.

Senast ändrad:

tack för svar
Sa att det kanske skulle bli lite rottweiler inblandat då det finns ett par sådana intressanta valpar till salu, men det är inget säkert än på vad det exat blir. Finns en till i familjen som ska vara med sin åsikt, så det kanske inte alls blir en schäfer överhuvudtaget :)

Tänk så här, du ska inte komma till valpen, den ska komma till dig. Fundera ut exakt vad du vill ha ut av hunden och hur du vill använda den, vänd dig sedan till kennlar som du tror kan uppfylla de kraven och berätta ärligt vad du vill ha. Då svarar de förhoppningsvis ärligt om de har den kombinationen planerad.
Titta inte på redan födda kullar och hoppas att de kanske ska passa dig.

tack för svar
Sa att det kanske skulle bli lite rottweiler inblandat då det finns ett par sådana intressanta valpar till salu, men det är inget säkert än på vad det exat blir. Finns en till i familjen som ska vara med sin åsikt, så det kanske inte alls blir en schäfer överhuvudtaget :)

Vad är det i din mening som gör att just dessa valpar är intressanta?

Tänk så här, du ska inte komma till valpen, den ska komma till dig. Fundera ut exakt vad du vill ha ut av hunden och hur du vill använda den, vänd dig sedan till kennlar som du tror kan uppfylla de kraven och berätta ärligt vad du vill ha. Då svarar de förhoppningsvis ärligt om de har den kombinationen planerad.

:bow:

(10)

Exakt! Och åk för G-ds skull inte och titta på några valpar "bara för att", för då åker du hem med en. Så fungerar valpar, nämligen.

tack för svar

Tänk som så. Om rottweilern i kombon var så bra, och om schäfern i kombon var så bra. Varför parades de då inte med "sin" ras? Oftast ligger det väldigt tveksamma individer bakom blandrasaveln på ffa brukshundar, och man ska alltid vara extra kritisk när man tittar på en sådan kull. Att föräldrardjuren är snälla är inte gott nog.

Tänk på att både rottis och schäfer har väldigt hög disposition för HD och AD så är dessa föräldrar (och syskon + deras föräldrar) inte friröntgade så är det hög risk för att du får en hund med grava ledfel.

Jag har en schäferhane men hade nästan hellre haft en blandis, även om det väcker protester så tkr jag att de generellt är betydligt friskare och sundare än andra hundar. De jag känner som har blandraser har haft betydligt mindre problem med dessa än vad de med renrasiga har haft men det kan kanske vara en slump med, vad vet jag.
Men iaf min äter ungefär för 600 i månaden, försäkringen 150 kr, bilburen kostade 2500 beg sen är det ju vaccinering, träningar osv. Min hundträning idag gick på 1050 tex men då kör jag privat då jag inte är ett fan av bruks här hemma. Så visst kostar det, min kostade 6000 i inköp när förra ägaren köpte honom. Jag fick honom gratis!

Jag har en schäferhane men hade nästan hellre haft en blandis, även om det väcker protester så tkr jag att de generellt är betydligt friskare och sundare än andra hundar. !

Ja, absolut. För åratal av att inte kolla upp hundarna måste ju generera friskare avkomma?

Varför gav den första ägaren bort sin hund gratis?
Om du är noga vid inköpet av valpen, kan du gallra bort massor av problem och åkommor redan där. Ingen valp är idiotsäker, varesej en Blandis eller en Renrasig, men med en renrasig har du möjligheten att kolla upp föräldradjuren OCH framförallt släkten, och gallra bort både åkommor och dåliga mentalaiteter. Det kan du inte med en Blandis, där köpet är ett rejält lotteri! Kan bli vinst ibland, men chanserna är mindre.
Tyvärr köper folk även renras UTAN att kolla upp bakgrunden på valpen, och då kan man dra en nitlott. Renras är ingen garanti, MEN ger DIG möjligheten att kolla upp vad det är du köper. Innan du köper! Då kan du sålla bort det som inte är bra.

Jag har en schäferhane men hade nästan hellre haft en blandis, även om det väcker protester så tkr jag att de generellt är betydligt friskare och sundare än andra hundar. De jag känner som har blandraser har haft betydligt mindre problem med dessa än vad de med renrasiga har haft men det kan kanske vara en slump med, vad vet jag.
Men iaf min äter ungefär för 600 i månaden, försäkringen 150 kr, bilburen kostade 2500 beg sen är det ju vaccinering, träningar osv. Min hundträning idag gick på 1050 tex men då kör jag privat då jag inte är ett fan av bruks här hemma. Så visst kostar det, min kostade 6000 i inköp när förra ägaren köpte honom. Jag fick honom gratis!

Så tycker jag med, av det jag har träffat. Har träffat endel små hundar som är blandraser, hur trevliga och mysiga som helst. Underbart lynne. SÅ klart så finns det minst lika trevliga renrasiga.
Och skulle INTE köpa en valp utan att kolla upp noga, även fast det bara är "blandras" som väldigt många verkar tycka fel, jag kollar efter individen. Och hur den passar mig/oss. Hittar vi en renrasig som passar oss bäst så blir det så klart den, är en blandras så inga problem för oss:)

Tackar svaret på mina frågor:)

Kruxet är bara, att med en blandras så KAN du sällan "kolla upp" något, du kan bara hälsa på hos tiken och valparna och se om dom verkar "trevliga" - vilket dom allra flesta valpar är! Bland småhundar är problemet med blandrasavel kanske inte lika stort, men bland större bruksraser, med motor, attityd och krav på ett aktivt liv, blir problemen ofta större. Rottweiler, som naturligt har en del kontrollerad aggressivitet i sig, ska INTE blandas med andra raser, där vekhet och ängslan ihop med skärpa kan bli en livsfarlig kombination som bäddar för problem med stort P.

Han har bara haft tre ägare med mig, jag fick honom för att ägaren inte hade möjlighet att ha kvar honom. Det är dock ingen problemhund på något sätt förutom att han är ouppfostrad.

Många av de jag känner har just schäfer/rottweiler korsningar och de är stabila i psyket allihopa. Jag tror det finns för och nackdelar med det mesta och självklart finns det korsningar som gått åt helskotta. Jag har dock aldrig mött någon, vi har själva haft/har hundar med bordercollie och labbe i sig och de är hur trevliga som helst.
Men alla har vi ju olika åsikter :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har nu kommit överens om att skaffa hund. Han har aldrig haft hund förut, jag har däremot vuxit upp med hund och är rätt...
Svar
16
· Visningar
1 795
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 851
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 523
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka