Hur mycket för en schäfer?

Sv: Hur mycket för en schäfer?

Och nu svarar jag i Gabbis ställe, så det kan bli va?!

Givet kan väl Grana svara för sig själv, men när du så uppenbart feltolkade textens poäng är det väl inte helt galet att någon påpekar, det är tröttsamt när folk försöker mästra andra i hur man får svara och inte också ...

Ibland blir jag bara så trött på folk, och just du har en tendens att gå in och svara åt folk..

Jag tror att jag citerade Granas inlägg...Och jag vet att hon kan svara själv!

Jag blir trött på dig också, men jag har aldrig nämnt det tidigare eftersom jag vanligtvis inte håller den nivån. ;)
Jag deltar i diskussionen på detta forum, precis som du och jag har LIKA stor rätt som du att kommentera vad som skrivs.

Sk fläskweilers.
Själv känner jag ingen som inte tränar aktivt med sina brukshundar, de flesta tävlar även.

ja det är väl olika vad man har för intresse, de flesta jag känner har hästar som intresse och hundarna som "bihang"...sen finns ju dom som har hundarna som intresse och dom tränar ju såklart mera...min sch/bc har aldrig tränat nåt och är nöjd med det , trots att han enl dom på bhk var ett riktigt ämne som unghund....han är fortfarande nu 11 år otroligt lydig och lyhörd, men tränat har vi inte gjort sen han var unghund, mina hundar är ganska nöjda ändå och lider ingen nöd...blandisen var pinn o bolltokig och det ser jag som rasrelaterat och det har vi däremot fått bort.

Sen är det ju inte fel att träna hundarna och ge dom det dom är födda till, men det betyder ju inte att dom kan må bra ändå. Mina hundar måste "lyda" varje dag ändå för dom går lösa alltid i stan ( tätbebyggt område) och blir fotade fort vi möter nån.

ja det är väl olika vad man har för intresse, de flesta jag känner har hästar som intresse och hundarna som "bihang"...sen finns ju dom som har hundarna som intresse och dom tränar ju såklart mera...min sch/bc har aldrig tränat nåt och är nöjd med det , trots att han enl dom på bhk var ett riktigt ämne som unghund....han är fortfarande nu 11 år otroligt lydig och lyhörd, men tränat har vi inte gjort sen han var unghund, mina hundar är ganska nöjda ändå och lider ingen nöd...blandisen var pinn o bolltokig och det ser jag som rasrelaterat och det har vi däremot fått bort.

Sen är det ju inte fel att träna hundarna och ge dom det dom är födda till, men det betyder ju inte att dom kan må bra ändå. Mina hundar måste "lyda" varje dag ändå för dom går lösa alltid i stan ( tätbebyggt område) och blir fotade fort vi möter nån.

Men ingen har väl sagt att en hund inte skulle kunna leva ett rätt bra liv även om den inte tränar? Poängen kvarstår fortfarande: Varför köpa en brukshund och förutsätta att den ska gå att ha till enbart sällskap? Sedan är det som jag sa tidigare. Det är en stor skillnad på schäfer och schäfer, bc/bc och rottis/rottis osv. Jag kan sätta vad som helst på att de schäfrar, bc, rottisar, pudlar och gud vet allt som går till blandisaveln nästan uteslutande är de som inte duger till eller kan bidra något i renrasaveln. Schäfrar med för liten motor, bc med för lite eller ingen vall, inte tillräckligt snygg pudel för utställning (inte för att jag bryr mig om utseende, men jag exemplifierar bara) osv. Det finns säkert ett fåtal där det inte stämmer, men jag drar alltid öronen åt mig när jag får höra att "min hund har aaaldrig haft ett behov av arbete" när den är av raser tilltänkta att vara lite arbetsnarkomaner. Jag betvivlar inte att de blir fantastiska och underbara sällskapshundar, men poängen är att man kan inte låta bli att undra VARFÖR deras föräldrar inte bidrog med något i rasen istället? Om så bara en sån enkel sak som fysisk hälsa.

Men ta det lugnt :)

Vad är det som säger att deras föräldrar inget bidrog till rasen? Folk som köper renrasingt men inte ställer ut kanske har en kanonhund...vad vet vi ?? BC är ju heller ingen brukshund.

Vad är det som säger att deras föräldrar inget bidrog till rasen? Folk som köper renrasingt men inte ställer ut kanske har en kanonhund...vad vet vi ?? BC är ju heller ingen brukshund.

Nej, BCs är ingen Brukshund, men det är mig veterligen den enda rasen i Sverige som kräver arbetsmeriter på båda föräldrarna för att avkomman skall kunna registreras.
Btw så kan inte BCs ställas ut på Nationella utställningar o ASD, fd WK kan vare sog ställas ut på Nationella eller Internationella utställningar.

Vem är det som skall ta det lugnt?

Vem är det som skall ta det lugnt?

Jag svarade inte dig, utan scabtree.....förresten är jag lugn :)
Jag ställde bara ett motsvar...vem vet om hundarna inte är kanonhundar, min dsg är säkert jättefin för både uppf o rasansvarig vill att jag ska ställa ut för dom vill ha honom i avel...om jag nu valde att para honom med en pudel....det fråntar ju inte honom att han då fortfarande är fin...( rtg ua)

..och jag vet fortfarande att bc inte är en brukshund ---

..för att jag inte är intresserad av att ställa ut min hund, alltså därför blir han inte utställd.

Om du inte är intresserad av att ställa ut din hund så är det självklart upp till dej!

MEN... Jag utgår ifrån att du berättar detta när du köper din valp?
Dvs. att du är ärlig med vad du skall använda hunden till!

Utställning är inget för vare sej mej eller mina med "utställnings mått mätt" fula hundar! Däremot har jag som starkt önskemål att "mina valparna" Mh-testas och Hd/Ad-röntgas när de har åldern inne.
Om en valpköpare skulle informera mej om att det inte var intressant för honom/henne skulle jag välja en anna köpare helt enkelt. Så viktigt är det för mej!

Detsamma gäller ju all information som man lämnar till sin uppfödare/sina valpköpare!

Vill man köpa en aktiv brukshund och ha den som "sällskaps dito" så står det ju var och en fritt! Så länge man inte uppger att man skall träna/tävla/aktivera hunden på ett annat vis än man faktiskt planerar göra.
Vill en brukshundsuppfödare sedan sälja en hund för enbart sällskap så är det ju fritt fram...

Fast jag ser fortfarande inte vitsen med att köpa en ras som man egentligen inte "vill ha"...

/Swat

Öh, ta det lugnt med vadå? *fattar noll* :confused:

Sedan är utställning en sak, att bruka hunden är en annan. BC är en arbetande vallhund och bör förbli det.

Jag svarade inte dig, utan scabtree.....förresten är jag lugn :)
Jag ställde bara ett motsvar...vem vet om hundarna inte är kanonhundar, min dsg är säkert jättefin för både uppf o rasansvarig vill att jag ska ställa ut för dom vill ha honom i avel...om jag nu valde att para honom med en pudel....det fråntar ju inte honom att han då fortfarande är fin...( rtg ua)

..och jag vet fortfarande att bc inte är en brukshund ---

Ja, han är fortfarande fin. Men om han är så fin, varför skulle han isåfall inte användas inom rasen för att föra den framåt?

Fast jag kan lova dig att min hund inte är lidande på något sätt ;) Han trivs bra med sitt liv och det enda vi kör är grundläggande lydnad, promenader och lite joggingturer.

Precis...
Och varför finns det så många omplaceringar av dessa hundar..

Har nu inte läst hela tråden..men blir så trött på denna hysteri kring blandraser att jag måste blanda mig i ;-)

Varför det finns så många omplaceringar av dessa hundar kan jag tala om?
Beror på att blandisarna är billigare än renras, säljarna är inte lika noga med var hundarna hamnar? Eller?? Tycker blandisarna borde få höjd status och då är jag övertygad om att vi skulle få minskat antal omplaceringar.
Sen är jag övertygad om att blandraserna är friskare, inte lika sönderavlade.
Men det får man ju absolut inte prata högt om, utan renras skall vara bäst i alla lägen.
En hund är en hund...och till största delen är det inte hunden som har problembeteenden utan vi själva som ägare som skapat problemen.

Har själv haft både renras och blandras. Men tittar mer på individen.
:bow:

Då tycker jag du skall läsa hela tråden innan du går in o går i taket över att folk inte gillar blandrasavel.

Vad du är övertygad om är friskare har ingen relevans i sammanhanget. Vilka buksraser, som tråden handlar om, är sönderavlade?

Naturligtvis blir blandrasavkommor efter sjuka hundar som genom ett trollslag friskare än sina föräldrar.
:idea:

Vill du starta en tråd om renras/blandras så gör det, istället för att blåsa liv i en självdöd tråd som du inte ens läst.

Jag är mer häst än hundvan så att säga men eftersom jag har dessa hundar inom familjen och vänskapskretsen så vet jag att de är trevliga och stabila på alla sätt och vis. Men så har de vettiga ägare som aktiverar dom med.
Här är man dock knappt välkommen på bruks om du har en blandras men med tanke på era åsikter börjar jag nu förstå att det tydligen förekommer överallt. Det är tur vi har andra bra hundtränare här så även de med blandisar kan få hjälp utan att bli idiotförklarade :) Men alla har ju rätt till sina åsikter (för ja, jag anser att det är just det), jag har iaf aldrig träffat på nån blandras som det gått "fel" med.

Då kan jag berätta om vår schottis som det blev så fel det bara kan bli...
För det var en riktigt trevlig hund roliga att jobba med, men fick avlivas vid 8 mån när han började halta och det visade sig att armbågarna redan då var total slut. Så pass att han aldrig kunnat gå mer kortare lugnare promenader även om man hade opererat, vilket vi valde att inte gör, för vi ansåg inte det var ett värdigt liv han hade fått lev. Och det är inte den enda sjuka blandisen jag träffat på utan det varit ett flertal under åren, vet flertalet med grava höftproblem alt. eksemproblem eller båda delar.

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har nu kommit överens om att skaffa hund. Han har aldrig haft hund förut, jag har däremot vuxit upp med hund och är rätt...
Svar
16
· Visningar
1 795
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 851
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 523
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka