Hur mycket för en schäfer?

Sv: Hur mycket för en schäfer?

Men alla är ju faktiskt inte ute efter nåt annat än en sällskapshund. Självklart måste man ju träna lydnad om man vill ha en trevlig hund men alla är ju inte ute efter att tävla och träna nåt seriösare.

Här på forumet får man lätt intrycket att de flesta tävlar med sina brukshundar eller har extremt väluppfostrade sällskapshundsraser men det överesnstämmer inte ett dugg med verkligheten.

Mitt intryck är att det flesta har sin hund som sällskapshund utan tävlingsambitioner. Av alla hundar jag känner/kännt till är det endast två som tävlar och en är aktiv med träningar på brukshundsklubben resten ,ett mycket stort antal, har hundarna som sällskap/familje/gårdshundar. Både blandras och renrasiga och många av dom är brukshundar.

Precis...
Och varför finns det så många omplaceringar av dessa hundar..

Fast det tror jag beror på att det är billiga och att det i sig drar till sig impulsiva hundköpare som inte tänkt över hundköpet innan.

Folk i allmänhet tror ofta att just deras hund är fantastiska mentalt, men inte sällan är det felaktigt. Det är lätt att bli hemmablind eller så lever hunden i skyddad verkstad och de mentala knasigheterna visar sig därför inte.

Jag har träffat en hel bunt blandraser med mentala problem, där problemen härör från just att de är korsade. Mycket lidande hos både hund och ägare hade kunnat undvikas om man bara hållit sig till seriös renrasavel.

Av alla hundar jag känner/kännt till är det endast två som tävlar och en är aktiv med träningar på brukshundsklubben resten ,ett mycket stort antal, har hundarna som sällskap/familje/gårdshundar. Både blandras och renrasiga och många av dom är brukshundar.

Fullständigt slöseri och även rasförstörande. Köp inte brukshund om du inte ska ha en hund att jobba med. Tävla är inte nödvändigt, men att ha en brukshund bara till sällskap ger fler negativa effekter än man tror.

Här på forumet får man lätt intrycket att de flesta tävlar med sina brukshundar eller har extremt väluppfostrade sällskapshundsraser men det överesnstämmer inte ett dugg med verkligheten.

Mitt intryck är att det flesta har sin hund som sällskapshund utan tävlingsambitioner. Av alla hundar jag känner/kännt till är det endast två som tävlar och en är aktiv med träningar på brukshundsklubben resten ,ett mycket stort antal, har hundarna som sällskap/familje/gårdshundar. Både blandras och renrasiga och många av dom är brukshundar.

Då vill jag vara så fräck och fråga vad det är för oseriösa typer som säljer brukshundar till sällskap?

Beror kanske på vilken umgängeskrets man har ?

jacas verklighet är inte den samma som den du eller jag kanske delar. I min bekantskap används hundarna till det dom är avlade för i mycket stor utsträckning så att jacas verklighet skulle gälla för alla stämmer inte iaf.
Sedan tycker jag nog som dig att det är en smula oseriöst att sälja arbetande hundar till rent sällskap enbart..

Då vill jag vara så fräck och fråga vad det är för oseriösa typer som säljer brukshundar till sällskap?

De flesta skulle jag vilja säga....ser hundratals både schäfrar o rottisar mm med ägare som "bara har dom". Bara för att man inte tränar bruks behöver det ju inte betyda att man inte tillgodoser hundens basala behov. Samt att det är många som bara har dom som sagt...nån har ju sålt hundarna till dom

De flesta skulle jag vilja säga....ser hundratals både schäfrar o rottisar mm med ägare som "bara har dom". Bara för att man inte tränar bruks behöver det ju inte betyda att man inte tillgodoser hundens basala behov. Samt att det är många som bara har dom som sagt...nån har ju sålt hundarna till dom

Och då blir nästa fräcka fråga, vilka typer förstör medvetet annars trevliga bruksraser genom att försöka göra dem till sällskapsdito?

Och då blir nästa fräcka fråga, vilka typer förstör medvetet annars trevliga bruksraser genom att försöka göra dem till sällskapsdito?

Hurdå vilka typer? Menar du vad det är för människor som har dom?

De närmaste häromkring är; två bondefamiljer, en filmmakare, en hästuppfödare, en säljare, en sjukvårdsanställd.....Förstår faktiskt inte frågan riktigt så jag har lite svårt att svara på den men alla är rätt normala och skötsamma och så är även hundarna vad det verkar.

Beror kanske på vilken umgängeskrets man har ?

jacas verklighet är inte den samma som den du eller jag kanske delar. I min bekantskap används hundarna till det dom är avlade för i mycket stor utsträckning så att jacas verklighet skulle gälla för alla stämmer inte iaf.
Sedan tycker jag nog som dig att det är en smula oseriöst att sälja arbetande hundar till rent sällskap enbart..

Det är inte endast i min bekantskapskrets jag ser alla möjliga brukshundar utan i hela samhället jag bor i. Känner eller känner till de flesta och väldigt många har hund som man träffar på ute. Förflyttar mig dessutom rätt mycket dagligen i arbetet och träffar även där mycket hundar. Av dessa är det då två som tävlar och en ytterligare som jobbar med hundar som tränar mycket.

Tror ni inte att det faktum att detta är en hundsida gör att ni får fel uppfattning om hur många som tränar och tävlar aktivt? Jag har läst på Buke sen stallettiden men först nu kollat in hunddelen och är lite förvånad över era åsikter angående brukshundar, blandraser och så kallade kamphundar. Känns inte som det matchar de åsikter man stöter på irl särskilt väl.

Tack för att du i fortsättningen inte klumpar ihop samtliga forumskribenter på hund till att dela en och samma åsikt, för så är verkligen inte fallet..

Det är ju en stor uppdelning i många raser och det är möjligt att "utställningsschäfern" eller rottweiler size XXL bara strosar omkring hemma och är nöjd, men uppfödare som satsar på att föda upp arbetande brukshundar tror jag verkligen inte säljer sina valpar till kreti och pleti som vill ha en go nallebjörn i träsgården. Sedan kan man ju forts diskutera huruvida uppdelningen av raserna är till ondo eller inte.

Huruvida merparten av alla hundägare bara har sina hundar "för att" och inte tränar dem på det vis som hunden i många, många generationer avlats för vet jag inte.
Men OM - OBS! om - det är så, så tycker jag i alla fall att det är väldigt tråkigt för ALLA.

Sedan finns det självklart brukshundar som fungerar fint som "sällskapshundar"! Likväl som det finns "sällskapshundar" som fungerar utmärkt för olika typer av arbeten/träning.

Frågan man borde ställa är - enligt mej - "Är det rätt att köpa en arbetsavlad, brukshund när man endast är intresserad av ett ha ett promenadsällskap och en "sällskapshund"??

Alla bruksraser är trots allt avlade för att vara aktiva, energirika hundar med både bra kamp- och jaktlust.
Visst (!!) det finns de utställningsavlade linjerna inom flertalet bruksraser...men vad riskerar man att få om man köper en sådan istället för en individ ur arbetande linjer?

Sämre förighet? (En tydlig effekt av avel där utseende kommer före prestation.)
Större könsprägel/Fler könsbundna problem? (Även detta ses snabbt hos raser som avlas för att hanhundarna skall vara så maskulina som möjligt och tikarna "små och nätta")
Förändrad fysik till det sämre vad gäller prestation? (Både vinklar, pälsmängd, pälskvalitet mm förändras snabbt om man prioriterar det före mental balans och fungerande fysik för arbete.)
Osv osv.

Om man vill ha en sällskapshund... Varför inte köpa en sällskapshund?
Om man vill ha en aktiv hund att träna... Varför inte söka efter en ras som motsvarar dessa önskemål?
Om man vill mer än "träna då och då", känner att det vore skoj med en utmaning och en hund med mycket fart och fläkt.... Varför inte se vilken ras som mest motsvarar dessa önskemål?

Istället för att vilja ha en sällskapshund men köpa en arbets-/tränings-dito?!

Det kan självklart fungera att ha en arbetsavlad hund som sällskap...men det är ju inte för inte som blocket.se kryllar av div. bruksblandraser där "tiden inte räcker till", "ändrade arb.förhållanden", "flytt" mm är orsaken till att de omplaceras vid ca 1,5 - 2 års ålder!

/Swat

Huruvida merparten av alla hundägare bara har sina hundar "för att" och inte tränar dem på det vis som hunden i många, många generationer avlats för vet jag inte.
Men OM - OBS! om - det är så, så tycker jag i alla fall att det är väldigt tråkigt för ALLA.

Sedan finns det självklart brukshundar som fungerar fint som "sällskapshundar"! Likväl som det finns "sällskapshundar" som fungerar utmärkt för olika typer av arbeten/träning.

Frågan man borde ställa är - enligt mej - "Är det rätt att köpa en arbetsavlad, brukshund när man endast är intresserad av ett ha ett promenadsällskap och en "sällskapshund"??

Alla bruksraser är trots allt avlade för att vara aktiva, energirika hundar med både bra kamp- och jaktlust.
Visst (!!) det finns de utställningsavlade linjerna inom flertalet bruksraser...men vad riskerar man att få om man köper en sådan istället för en individ ur arbetande linjer?

Sämre förighet? (En tydlig effekt av avel där utseende kommer före prestation.)
Större könsprägel/Fler könsbundna problem? (Även detta ses snabbt hos raser som avlas för att hanhundarna skall vara så maskulina som möjligt och tikarna "små och nätta")
Förändrad fysik till det sämre vad gäller prestation? (Både vinklar, pälsmängd, pälskvalitet mm förändras snabbt om man prioriterar det före mental balans och fungerande fysik för arbete.)
Osv osv.

Om man vill ha en sällskapshund... Varför inte köpa en sällskapshund?
Om man vill ha en aktiv hund att träna... Varför inte söka efter en ras som motsvarar dessa önskemål?
Om man vill mer än "träna då och då", känner att det vore skoj med en utmaning och en hund med mycket fart och fläkt.... Varför inte se vilken ras som mest motsvarar dessa önskemål?

Istället för att vilja ha en sällskapshund men köpa en arbets-/tränings-dito?!

Det kan självklart fungera att ha en arbetsavlad hund som sällskap...men det är ju inte för inte som blocket.se kryllar av div. bruksblandraser där "tiden inte räcker till", "ändrade arb.förhållanden", "flytt" mm är orsaken till att de omplaceras vid ca 1,5 - 2 års ålder!

/Swat

(min fetstil)

:bow: Håller med dig fullständigt i detta!

(min fetstil)

:bow: Håller med dig fullständigt i detta!

Ni har alla förmodligen rätt i att det är bättre att skaffa hund som passar men konstaterar bara att verkligheten (iallafall) för mig inte alls ser ut så. Det kan finnas andra kriterier när man väljer hund än om man är tävlingsbenägen eller inte.

Personligen har jag ägt både brukshundar och sällskapshundar under åren som gått och kan inte säga att brukshundarna fungerat sämre som familje/sällskapshund. När det kommer till uppfödare så är det visst så att även så kallade seriösa uppfödare, sådana som utmärkt sig i tävlingssammanhang t ex, säljer hundar till "vem som helst". Hur skulle det annars kunna finnas sådana mängder hundar som INTE tränas professionellt? Hur skulle de kunna kontrollera alla valpköparna? Eller så är det så att de en del av er kallar oseriösa uppfödare är i klart överskott?

/Swat

Fast det där tror jag mest beror det är samma människor som har dålig koll på ekonomin som köper billiga blandraser impuslivt. De har helt enkelt haft så bråttom när de ville ha hund att de givetvis inte kunnat spara ihop till en renrasig.

Jag skulle tex aldrig klippa klorna själv på henne, jag skulle heller inte lyfta upp henne hur som helst. Kan ta upp massor av grejer. Men dessa saker ser inte folk som kommer hit, de ser bara den snälla goa...

Och detta bara för att hon är blandis? Kan inte en renras lida av dessa problem..?

Och detta bara för att hon är blandis? Kan inte en renras lida av dessa problem..?

Nu behöver man ju inte läsa som fan torkar sig i häcken med sidor ur bibeln. Grana använde hunden som ett exempel på en hund som många "tycker" har bra mentalitet men som i verkligheten inte har det. Ingenting i det exemplet hade med att göra vilken ras hunden hade, utan enbart att det är lätt att säga att en hund har bra mentalitet utan att verkligen veta hur det ligger till.

Ibland blir jag bara så trött på folk, och just du har en tendens att gå in och svara åt folk..

Jag tror att jag citerade Granas inlägg...Och jag vet att hon kan svara själv!

Samma svar som jaca skulle jag vilja säga, känner nog ingen irl som har sin brukshund till bruks...sen har du ju dom som föder upp utställningsschäfer ( som ju också är en brukshund i grunden) Min kompis har en rottistik som bara är .....vet förresten massor av folk som har rottisar och ingen tränar nåt med dom ( sen är dom ju som dom är då :angel: )

Samma svar som jaca skulle jag vilja säga, känner nog ingen irl som har sin brukshund till bruks...sen har du ju dom som föder upp utställningsschäfer ( som ju också är en brukshund i grunden) Min kompis har en rottistik som bara är .....vet förresten massor av folk som har rottisar och ingen tränar nåt med dom ( sen är dom ju som dom är då :angel: )
Sk fläskweilers.
Själv känner jag ingen som inte tränar aktivt med sina brukshundar, de flesta tävlar även.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har nu kommit överens om att skaffa hund. Han har aldrig haft hund förut, jag har däremot vuxit upp med hund och är rätt...
Svar
16
· Visningar
1 795
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 851
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 523
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka