Hur mycket för en schäfer?

Sv: Hur mycket för en schäfer?

Rottweiler, som naturligt har en del kontrollerad aggressivitet i sig, ska INTE blandas med andra raser, där vekhet och ängslan ihop med skärpa kan bli en livsfarlig kombination som bäddar för problem med stort P.

:bow: för det. Jag kan inte säga annat än att rottweiler är en underbar ras (har en själv, finns ytterligare tre i familjen) men jag skulle aldrig aldrig aldrig ta i en rottiskorsning. Visst har även jag träffat trevliga "schottisar", men jag tror att det är en ren lyckträff.

Det ÄR INTE de bästa rottisarna som används till korsningsavel (knappast de bästa schäfrarna heller, men om dem kan jag mindre) utan det är det som inte duger för renrasavel, kanske pga ledproblem, dålig mentalitet osv. Och blandar du en dålig schäfer med en dålig rottis, ska du ha tur om det blir en bra valp...

:bow: för det. Jag kan inte säga annat än att rottweiler är en underbar ras (har en själv, finns ytterligare tre i familjen) men jag skulle aldrig aldrig aldrig ta i en rottiskorsning. Visst har även jag träffat trevliga "schottisar", men jag tror att det är en ren lyckträff.

Det ÄR INTE de bästa rottisarna som används till korsningsavel (knappast de bästa schäfrarna heller, men om dem kan jag mindre) utan det är det som inte duger för renrasavel, kanske pga ledproblem, dålig mentalitet osv. Och blandar du en dålig schäfer med en dålig rottis, ska du ha tur om det blir en bra valp...

:bow:
Och det gäller det flesta korsningar faktiskt.
Det Folk Inte värkar förstå är att blandras avel för hundar är en hel vetenskap om det ska bli rätt. Det fungerar inte så att man kan gå och Kolla på mamman och säga hon ser trevlig ut och har papper på att hennes stam träd är friskt. Sedan kollar man på pappan han är också trevlig och även han har papper och ett friskt stamträd.
Så lång är juh allt jätte bra MEN Hundar är så jävulst hårt avlade på sin gren att när man blandar två individer av olika raser med olika "specialiteter" (speciellt om det dessutom ät två bra hundar med bra anlag) så är chansen gigantiskt stor att två instinkter krockar hos valpen och sedan den vuxna hunden, Ibland och kanske ofta blir de knäpp på ett eller annat vis, de behöver inte nödvändigtvis bli elak de kan bara må psykiskt dåligt och bli orolig och rädd mm Tyvärr är det så att alla hundar som inte är Elaka anses idag som mentalt friska hundar och sedan stannar vi aldrig upp och funderar på om det verkligen är rätt att avla fram djur som inte vet vilken instinkt det ska gå efter, att avla fram djur som på ett eller annat vis mår dåligt kan väl aldrig vara rätt även om det är lättare att bortse från dåligt Psyke än när de är dålig fysiskt.

Så teoretiskt sätt så är den bästa blandrasen efter två Neutrala hundar utan framavlade instinkter. Tyvärr finns inte de hundarna idag även om många små hundar är mindre hårt avlad på instinkter än vad stora är de senaste årtiondena.
Ska Blandras avel fungera efter de förutsättningar man har idag så bör man avla älghundar med älghundar, fågelhundar med fågelhundar mm sedan är det juh jävligt bra om man faktiskt har ett mål med aveln annat än ja blandar jag den med den så kommer det bli otroligt söta valpar :angel:.

Han har bara haft tre ägare med mig, jag fick honom för att ägaren inte hade möjlighet att ha kvar honom. Det är dock ingen problemhund på något sätt förutom att han är ouppfostrad.

Många av de jag känner har just schäfer/rottweiler korsningar och de är stabila i psyket allihopa. Jag tror det finns för och nackdelar med det mesta och självklart finns det korsningar som gått åt helskotta. Jag har dock aldrig mött någon, vi har själva haft/har hundar med bordercollie och labbe i sig och de är hur trevliga som helst.
Men alla har vi ju olika åsikter :)

Fast bara för att din erfarenhet är DIN verklighet, betyder det inte att det är verkligheten. Jag har tex aldrig träffat en trevlig schäfer/rottisblandning, och hittils är det bara en enda blandras jag träffat (och jag har träffat många) som jag kan tänka mig att äga. Det finns en jäkla massa skräp bland renrasaveln också, skillnaden är att det kan du kolla upp hur enkelt som helst via statistik på försäkringsbolagen, rasstandard och på skk hunddata. Du får det att låta som att köper men en billig blandras slipper man problem.

Sen verkar det vara extremt olika hur folk tolkar "bra". Samtliga som jag känner som föredrar blandraser har sagt att hundarna haft så undrbart lynne. När jag sedan fått träffa hundarna så visst, de har varit keliga och snälla, men ofta rädda för tex skott och i största allmänhet ha klena nerver.

Och hur kan man föredra blandraser när det krävs minst 2 renrasiga hundar för att få en blandras? Verkar invecklat.

kl

Det är enorm skillnad på att blanda 2 sällskapsraser (låt säga pudel och bichon frise) och att blanda schäfer och rottis.

De små sällskapsraserna är framavlade för att vara just sällskapshundar utan särskilt mycket till drifter. Däremot att korsa 2 bruksraser är en helt annan historia. Där har du 2 raser med ett stort behov av att få arbeta, och jag kan lova samtliga i tråden att någon som har en riktigt bra schäfer, eller en riktigt bra rottis aldrig skulle låta den gå i blandrasaveln. De vill givetvis låta sin hund bidra till något gott i sin EGEN ras.

Jag har verkligen aldrig påstått att det är något annat än MINA erfarenheter. Självklart behöver det inte vara problemfritt men de JAG har träffat har varit stabila och trevliga

De flesta hundar jag träffat, blandisar som renrasiga. har varit trevliga - som familjehundar. :devil:

Vill man träna mer seriöst har man större krav på hunden. Eftersom man oftast skaffar en åttaveckors valp får man gå på vad föräldrar och andra släktingar presterat. Hur många brukshundar som går i blandrasavel har presterat något på tävlingsbanorna?

De flesta hundar jag träffat, blandisar som renrasiga. har varit trevliga - som familjehundar. :devil:

Vill man träna mer seriöst har man större krav på hunden. Eftersom man oftast skaffar en åttaveckors valp får man gå på vad föräldrar och andra släktingar presterat. Hur många brukshundar som går i blandrasavel har presterat något på tävlingsbanorna?

Men hur ofta ser man inte otroliga problem för dessa blandisägare??
Otaliga gånger har jag upplevt det iaf!

Jag har verkligen aldrig påstått att det är något annat än MINA erfarenheter. Självklart behöver det inte vara problemfritt men de JAG har träffat har varit stabila och trevliga

Hur hundvan är du då med att kunna se sånt?
Många ser inte längre till att hunden är snäll och kelig. Resten ser/kan dom inte.
Vi har en blandras här hemma (som jag inte varit med från början att äga). Många tycker hon är så go och snäll. Men de ser inget mer.
Jag skulle tex aldrig klippa klorna själv på henne, jag skulle heller inte lyfta upp henne hur som helst. Kan ta upp massor av grejer. Men dessa saker ser inte folk som kommer hit, de ser bara den snälla goa...

Jag förstår inte heller varför man måste blanda stora bruksraser? Det känns väldigt vanskligt och oseriöst och precis som Grana skrev så ser man dessa blandningar på Blocket hela tiden.

Jag har själv en liten blandras och som är en korsning mellan två sällskapshundar och det känns mer ok även om jag köpte henne som en vuxen omplacering.

Helt rätt, tycker jag med. Lite förenklat (mycket förenklat...) - Liten hund, små problem. Stor hund, stora problem...!

Denna diskussion handlar dock inte om olika åsikter faktiskt.
Rent krasst är det köpa grisen i svart sopsäck VS köpa gris ogenomskinlig gucci-bag om man ska hårddra det!!

kl

Det är enorm skillnad på att blanda 2 sällskapsraser (låt säga pudel och bichon frise) och att blanda schäfer och rottis.

De små sällskapsraserna är framavlade för att vara just sällskapshundar utan särskilt mycket till drifter. Däremot att korsa 2 bruksraser är en helt annan historia. Där har du 2 raser med ett stort behov av att få arbeta, och jag kan lova samtliga i tråden att någon som har en riktigt bra schäfer, eller en riktigt bra rottis aldrig skulle låta den gå i blandrasaveln. De vill givetvis låta sin hund bidra till något gott i sin EGEN ras.

Så om Anna tar sin supersnälla Papillon och grannen har en såååå söt Dvärgpincher, så går det bra eller? Blandras som blandras, om det ska vara på det viset.

Jag förstår inte heller varför man måste blanda stora bruksraser? Det känns väldigt vanskligt och oseriöst och precis som Grana skrev så ser man dessa blandningar på Blocket hela tiden.

Jag har själv en liten blandras och som är en korsning mellan två sällskapshundar och det känns mer ok även om jag köpte henne som en vuxen omplacering.

Du måste ju skämta? Varför skulle en liten blandis vara så mycket bättre än en stor, när det kommer till kritan? Det är fortfarande okontrollerad avel? Blocket svämmar inte bara över av schabradorer, utan även vavva-korsningar utan dess like. Principen är precis densamma.
Man blir ju helt spak av dubbelmoralen.

Senast ändrad:

Fast det nämns ju i tråden varför det är skillnad. Om man tar två likartade, icke-krävande sällskapsraser och blandar så kan de, med undantag för de sjukdomar de kan få, troligtvis fungera som sällskapshundar utan allt för stora problem. En buskavlad rottis/schäfer fungerar inte automatiskt varken som brukshund eller som sällskapshund.

Du måste ju skämta? Varför skulle en liten blandis vara så mycket bättre än en stor, när det kommer till kritan? Det är fortfarande okontrollerad avel? Blocket svämmar inte bara över av schabradorer, utan även vavva-korsningar utan dess like. Principen är precis densamma.
Man blir ju helt spak av dubbelmoralen.

Jag föreslår att du läser vad det står i inläggen innan du går i taket?

Jag är mer häst än hundvan så att säga men eftersom jag har dessa hundar inom familjen och vänskapskretsen så vet jag att de är trevliga och stabila på alla sätt och vis. Men så har de vettiga ägare som aktiverar dom med.
Här är man dock knappt välkommen på bruks om du har en blandras men med tanke på era åsikter börjar jag nu förstå att det tydligen förekommer överallt. Det är tur vi har andra bra hundtränare här så även de med blandisar kan få hjälp utan att bli idiotförklarade :) Men alla har ju rätt till sina åsikter (för ja, jag anser att det är just det), jag har iaf aldrig träffat på nån blandras som det gått "fel" med.

Men alla är ju faktiskt inte ute efter nåt annat än en sällskapshund. Självklart måste man ju träna lydnad om man vill ha en trevlig hund men alla är ju inte ute efter att tävla och träna nåt seriösare.

Men alla är ju faktiskt inte ute efter nåt annat än en sällskapshund. Självklart måste man ju träna lydnad om man vill ha en trevlig hund men alla är ju inte ute efter att tävla och träna nåt seriösare.

Och är man inte intresserad av att träna och/eller tävla, så ska man ABSOLUT inte skaffa sig en arbetande bruksras (och inte heller någon blandning av sådana raser). Jag kan inte förstå sådana människor som köper hundar av arbetande raser, och sedan säger att "nä, jag ska bara ha min hund till sällskap!"

Det är inte rättvist mot hunden på något plan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har nu kommit överens om att skaffa hund. Han har aldrig haft hund förut, jag har däremot vuxit upp med hund och är rätt...
Svar
16
· Visningar
1 795
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag går i hundköpartankar och försöker räkna ut vad det kan komma att kosta per månad/år. Jag tänkte jag skulle skapa ett separat...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 851
Senast: AraSlei
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 523
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 760
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka