hur mycket får en hästägare bestämma igentligen?

S

_satelit_93

Det hela är väldigt barnsligt igentligen, det handlar om att vika täcken helt enkelt.

jag har i två år vikt på samma sätt. hålla med en hand vid svanslappen och en hand där manken är, viker sen två gånger mot mej och hänger upp. Det blir platt och jag är noga med att inga remmar/spännen hänger ut.

nu har en hästägare sagt ifrån, säger att hästarna kan fastna om det hänger så. :confused: det är väl inte större chans att en häst som går förbi två täcken upphängda på de två olika sätten (hästägarens och mitt) och lyckas fastna i det jag hängt upp bara för att det inte är lika "prydligt"?.

hon vill att jag viker på hennes sätt och visst hade väl det gått bra det är ju inte mer än täcken som ska vikas och hängas upp, bara hon sagt det med en vanlig konversationsröst så visst no problem, det jag inte tålde var när hon sa till mej att jag "minsann" inte fick vika så, bara så att jag inte fick. Det var då jag blev tjurskallig och sa att jag faktiskt tänkte vika på mitt sätt.

idag kom det upp igen och det är sagt att jag ska vika mina täcken som jag vill och ja, hennes sas det inget om men jag får väl bita i det sura äpplet och vika hennes på hennes sätt.

jag vet att den här konflikten är ytterst löjlig det behöver ingen säga till mej, men när någon försöker sätta sej över mej det är då jag envisas och "tänker faktiskt" göra som jag vill, aledningen till det är något jag inte orkar dra upp över hela buke!.

vet inte heller så noga vad jag vill med tråden heller, ville väl bara skriva av mej antar jag. någon som har liknande att berätta om?

Sv: hur mycket får en hästägare bestämma igentligen?

Jag viker mina dubbelt på längden.. och sen hängs de på boxen.

Tycker att det är det bästa, det andra sättet blir täcket så tjockt.
Och vissa har tydligen svart att trycka ner dem ordentligt.
Räcker att det blåser till så ligger det på backen likt förbannat.
DÅ är det risk att det fastnar hästar.

Är det hennes hästar och hennes täcken? Isåfall så är det bara att göra på hennes sätt. Förklara varför du gör på ditt sätt och fråga hur hon menar att de skulle kunna fastna så länge dom hänger där de ska. Skulle jag säga något till någon som tar hand om mina hästar och bli snäst åt till svar så tvivlar jag starkt på att denne skulle få fortsätta hålla på med mina hästar! Sen om hon kunde ha sagt det på ett bättre sätt så är det väl en annan sak.

Hur låg nivå får man hamna på egentligen?
Visst är det lite ensamt att ha mina hästar hemma men guuud så skönt att slippa sånt här tjafs. Jag har också haft häst i andras stall, men det var alltid nåt som det gnälldes eller skälldes på. Det ska ju bara vara roligt att åka till hästen. Byt stall om du kan. Försök hitta ett gemytligt ställe.
Mvh G

Som stallägare skulle jag aldrig vilja ha en massa täcken hängandes på box eller boxdörr, oavsett vikning. Om brand uppstår skall vägen vara fri, dörrarna lätta att öppna och inte en massa tjafs i gången.

om det är så stort problem be stall ägaren att ordna annan upphägning av täcke så slipper ni tjafset med hur man viker ett täck!! det är ungefär som att fråga en hästägare hur hästen ska skötas och man får miljarder svar!! kram frida

Hästen kan fastna i boxdörren oavsett det hänger ett täcke där eller inte, skräp samma hur man viker täcket. Det bästa är att inte ens ha täcken eller täckeshängare på dörren.

Så länge hon inte är stallägare kan hon väl inte bestämma det.
Hela diskussionen är löjlig (Ta det inte fel, det är hon "den andra" som är löjlig). Se över säkerheten med täcken i gången istället.

Äh jag fick en käck lapp att jag måste ut och galoppera min häst ofta. Lite fina understrykningar och utropstecken dessutom. Eftersom han är livlig i hagen.
Människan är över 30 och vi är under tio som står i stallet. :angel:

:eek:

hästmänniskor! :rofl::rofl:

Tack alla underbara människor som jag delar stall med :bow:

Inte f*n är det konstigt att det finns folk som vägrar att ta in några inackorderingar i sina stall....

Häng du ditt täcke precis så som du vill, även hennes täcke när/om du har stalltjänst någon gång :p. Hade någon sagt åt mig något sådant så hade jag förmodligen låtit bli att lyssna alternativt sagt åt vederbörande att gå och prata med närmaste vägg istället för att hålla på och störa mig i onödan !

Jag hänger mina täcken från en hög krok som sitter fastskruvad uppe i takbjälken i en del av stallet där inte hästarna är. Hänger upp täcket i en hopknäppta bogremmen- så torkar täcket himla fint när det är blött och man ser lätt vilken hästs täcke som man hanterar.

( En krok till varje täcke).

tänker svara på alla ia samma inlägg

KillerQueen: jo visst, men för mej sitter dom kvar hur bra som helst och dom blir inte tjocka utan platta liksom. hänger lika bra som dom andra

Chira: nej inte hennes stall men två av hästarna är hennes, en utav dom 4 är min och en annan en annans. Jag snäste inte utan det var hon som inte kunde hålla en bra ton i rösten (eller hur man nu ska förklara), hade hon gjort det så hade vi inte haft nån konflikt till att börja med.

Gullegryn: byta stall vill jag helst inte, vi får försöka lösa det här och bli vänner igen helt enkelt.

ag: våra täcken hänger inte ivägen på boxdörren, gör dom heller inte svårare att öppna

fridadahlgren: får göra det om det inte löser sej

ricca: jo jag vet, den är jättelöjlig :crazy: förstår inte att vi inte kan hålla sams över en sådan sak.

Tacitus: stallägaren är aldrig nere i sitt stall (hästlös) så hon märker inte av sådana här saker. Vill inte att vi ska bli jätteosams så jag lyssnar ändå.

Kungtulle: vi hänger också upp täcken när dom är blöta men då hängs dom upp på ett speciellt vis som alla är överrens om.

nu har hon också påpekat om hur jag mockar och ryktar *suck*

Jösses!
Säger som Gullegryn, skönt att jag har mina hästar hemma!
Har inackordering i stallet, de får hänga sina täcken hur de vill så länge ingen häst kan fastna i dem.
Har bara som regel att det inte ska hänga massor av täcken utanför boxen, ett byte räcker. Vi har gaderober i sadelkammaren där täcken som inte används kan förvaras.

Vad trist det blir med sådana människor. Så länge hästen mår bra ska man inte klaga, det finns flera sätt att göra saker på! Det ena sättet behöver inte vara mer rätt än det andra!

Jag har fem inackorderingar i mitt stall och det är mest jag som sköter täcken av och på så jag gör som jag vill.Det enda jag begär är att dom hänger dom rakt och snyggt och hänger upp dom ordentligt när dom är torra..inga korvar ihoptryckta någon stans.Jag är nog ganske behärskad för jag ställer sällan till med en scen när dom gör fel..då skulle jag gå runt och vara upprörd hela tiden..hihi..Hästfolk är hopplösa..skall alltid gnällas om något.jag har två tonårstjejer i mitt stall och det är mycket gnäll..men jag har lärt dom att dom ska sköta om sin häst på bästa sätt och skita i vad andra gör.I grund och botten ser jag till att alla hästar har det bra och jag tillåter inte någon vanvård på något sätt.

jag hänger upp (precis som någon annan i tråden sa) mina blöta täcken i taket i vårt pannrum där täckena torkar väldigt bra har krokar i taket å knäpper ihop täcket i bogen och hänger upp.

eftersom jag har uteboxar kan jag inte hänga täcken på boxarna utan har en hylla för alla torra utetäcken i sadelkammaren som ligger i garaget. täcena viken jag från bakänden vid svanslappen fram till bogen dubbelt å sen viker jag dubbelt på samma längd igen så det blir en avlång vikning och det är enkelt att lägga täckena på hyllan (kan lägga ut bilder om så önskas)

om täckena ska in i skåpet så viker jag på samma sätt fast jag sen viker täcket dubbelt en tredje gång åt det andra hållet så resultatet blir "fyrkantigt" då är det enkelt att stuva undand täcket.

min stallkamrat har lärt sig att vika täcken likadant för enkelhetens skull och hon klagar inte :P hur hon viker in täcken i sitt skåp skiter jag dock i.

om jag viker täcken för att hänga på en boxdörr så viker jag på längden iställer för brädden och hänger upp täcken med den bakre delen utåt å bogdelen innåt dörren. det är snyggast, man får plats med fler täcken och det är inte så tjockt.:banana:

HAHAHA alltså hästmänniskor...:rofl: Är glad att jag har mina hästar i eget stall, har aldrig tänkt på hur jag viker mina täcken - förstår verkligen inte hur man kan bry sig om en sån sak.

HAHAHA alltså hästmänniskor...:rofl: Är glad att jag har mina hästar i eget stall, har aldrig tänkt på hur jag viker mina täcken - förstår verkligen inte hur man kan bry sig om en sån sak.

Håller med! :rofl:
Slänger oftast mina täcken över en ledig box eller täckes hängare där ligger dom bra tills jag skall ha dom nästa gång.

nu har hon också påpekat om hur jag mockar och ryktar *suck*

Förklara lugnt och sansat att hästen är din, du avgör själv hur den bäst skall skötas och om det inte passar damen så bör hon söka proffessionell hjälp för sitt extrema kontrollbehov.

Hur man formulerar sig påverkar resultatet gravt. Att på ett nedvärderande sätt påpeka ngt leder sällan till ngn positiv utgång, tvärt om så triggar det hos de flesta människor igång en försvarsmekanism som många ggr leder till att personen inte vill samarbeta. Säg det till henne så kanske hon nästa gång tänker på hur hon säger saker.

Sen är detta som redan sagt en ytterst omogen diskussion enligt min mening. Att vuxna människor håller på såhär förvånar mig. Vem 17 bryr sig om hur saker och ting viks? Sålänge man håller sig på sin sida linjen och inte utsätter andra för stor risk. Jag skulle som stallägare tex inte acceptera att folk lämnar grimmor liggandes på golvet, fastknäppta i en grimskaft som sitter fäst på väggen.

Men återigen så är det upp till mig som stallägare att sköta den biten, och se till att alla parter är informerade om de regler som finns. Det ska inte beslutas av inackroderingarna. Om man som inackordering vill ha saker och ting på andra sätt än hur de görs i stallet där man står, så tar man upp det med stallägaren och ber denne införa en ny rutin/regel. Om detta godtas är det stallägaren som informerar övriga. Om det inte godtas kan inackorderingen välja att finna sig eller flytta till lämpligare stall där man tar såna här skitsaker på större allvar. Det får aldrig skapa dålig stämning mellan hyresgästerna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur