Sv: Hur mycket erfarenhet för att bli medryttare?
- Hur länge ska man ha ridit?
Så pass länge, att man klarar av att rida hästen i lämplig grundform i alla gångarter om man ska rida ensam och är medveten om att det är en levande varelse, som normalt kan reagera olika dag för dag, beroende på dagsform på "plötsliga överraskningar". Om det mer är "skötare/medryttare", så att jag som hästägare alltid är på plats är det mindre viktigt hur länge man ridit. Bara viljan att lära och ödmjukheten mot häst och ägare finns.
- Ska man ha hästkunniga föräldrar?
Ja, är man under 18 år, är det föräldrarna som ska stå på fodervärd/medryttarkontraktet och har ansvar för vad medryttare/fodervärd gör med hästen. Därför bör föräldrarna vara hästkunniga, så de vet hur en häst reagerar och vad som kan inträffa.
- Ålder?
Över 15 skulle jag vilja säga. Men jag skulle vara öppen till diskussion om medryttaren visar sig ha "den hästkänslan" och viljan att lära sig mer. Om medryttaren är under 15 ska förälder alltid finnas i stallet, vare sig hästen enbart ska skötas, promeneras vid hand eller ridas.
- Måste man kunna sätta ihop ett isärplockat träns?
Vill man rida om inte jag är i stallet om jag har putsat utrustning och hängt det på tork, så är det nog bra om man kan det ja.
- Ska man veta hur man sätter på en förbygel?
Nej, all extra kringutrustning, visar jag gärna hur den ska sitta.
- Egen kommentar
Jag är ganska "frikostig" i de fall, jag "lånat ut" min häst, då jag har kompisar som jag litar på till hundra procent. På senare år, har tyvärr den tilliten fått sig några törnar och jag håller på att ompröva mitt tankesätt där lite. Så som sagt, jag är öppen till diskussion på de flesta punkter om personen i fråga är villig att lära.
Något jag skulle säga upp min medryttare på stört för, vore om personen i fråga gick bakom ryggen på mig som hästägare och bad om hjälp med hästen på ett diskussionsforum, vare sig det gäller hur utrustning ska användas och vilken utrustning som passar och hur man rider en häst som gör si och så.
Det ska vara öppna kort. Är det MIN häst det gäller, då är det MIG man pratar med som medryttare.
Mvh
IngelaH, som inte ämnar skaffa sig medryttare. Men har lite "kompisskötare/medryttare".