hur mycket c-vit ska marsvin ha?

E

explosiv

Jag vet att de ska ha 1mg c-vit per 100g kroppsvikt.

Har gett mina marsvin en hel del gurka och sallad. Men nu har jag läst att man inte kan räkna det till c-vitamin-källor :confused:

Hur gör ni för att era marsvin ska få i sig tillräckligt med c-vit?

Hur vet man HUR mycket rotfrukter de ska ha per marsvin och dag?

Sv: hur mycket c-vit ska marsvin ha?

apelsiner brukar de uppskatta väldigt mycket, annars kan man ge droppar vattnet om man vill vara säker men då måste man skydda vattenflaskorna från ljus eftersom c-vitaminet bryts ned av det.

apelsiner brukar de uppskatta väldigt mycket, annars kan man ge droppar vattnet om man vill vara säker men då måste man skydda vattenflaskorna från ljus eftersom c-vitaminet bryts ned av det.

ok, läst om det. Att man även kan ge cvit-brustablett i deras vatten. Jajaa... får tänka till lite i fortsättningen så löser det sig nog.

Gurka och sallad innehåller mest vatten. C-vitaminrika grönsaker/frukter är broccoli (som dock innehåller mkt kalcium så ska inte ges för ofta då de riskerar att få urinsten), guava och citrusfrukter. Ger man c-vitamin tillskott direkt i munnen så vet man att de får i sig det de behöver.

Inte bara är det så att sallad och gurka inte innehåller nog med c-vitamin utan det innehåller också väldigt mycket vatten som kan leda till diarre.

De grönsaker/frukter som innehåller mest c-vitamin är bland annat;
Paprika -röd & gul
Persilja (men ge bara lite persilja, det innehåller mycket kalcium)
Vitkål
Kiwi

sen om du vill ge ditt marsvin sallad så rekommenderar jag roman sallad eller sweet gem sallad, eftersom dom har normalt mycket c-vitamin i sig och inte så mycket vatten.

Att ge c-vitamin i vattnet är inte lönt... c-vitaminen bryts ner efter bara 15 minuter, 20 minuter om man målar flaskan svart.

Du kan alltid ringa/gå till din veterinär och fråga om ett informations blad om marsvin och vilka grönsaker som är bäst för dem.

Jag gav mitt Marsvin c-vitamin brus+ mkt olika varierade grönsaker.
Även om c-vitamin försvinner efter 15 min så hinner dom dricka lite. Mitt Marsvin älskade smaken av brustabletterna han skyndade sig fram när jag precis hade bytt vatten så helt bortkastat är det ju inte...

Tänk då bara på att osockrade brustabletter innehåller sötningsmedel som är diareeframkallande. Eller kolla i alla fall om det är så (jag har inte hittat utan sötningsmedel). Bättre då att ge askorbinsyra (c-vitamin). Kolla med veterinär om du är osäker!

Det är svårt det där med c-vitaminen, jag ger dock inte mina några tillskott i form av droppar eller liknande, dom flesta jag vet ger inte heller det, om dom får bra c-vitamin rika grönsaker varje dag så brukar det räcka, mina får en bas på morötter och vitkål och sen lite olika blandade grönsaker...

Om du vill ha en bra näringstabell där du ser hur mycket olika grönsaker innehåller så gå in på http://cassiopeias.thorzen.se/ och in under fakta och näringstabell!

Dock ska man vara försiktig att ge för mycket, citrusfrukter, tomater osv. då detta lätt leder till nossvamp på deras små grisnäsor...

Lycka till!

Gurka och sallad är mest godis för marsvin.. som du säket vet innehåller de mest vatten:)

Broccoli är en väldigt bra källa till c-vitamin, och brukar uppskattas av de små svinen.
Även paprika och apelsin innehåller mkt vit. c.

Apelsin kan man dock behöva vara sparsam med då det kan ge munsvamp, men varierar man c-vitaminkällorna är det nog inga problem...

Persilja är också cvitaminrikt föresten:)

Hur kommer det sig att mkt vatten leder till diarré?

Jag har gett alla mina marsvin mkt gurka och sallad, upp till 5 gånger i veckan, ingen av dem har någonsin varit dåliga i magen, och den ena är 7 år:D

Vet inte:angel:
I början när jag fick mina bäbisar var jag Jätte noga med det dära,då hade jag C-vitamin i pullver som jag skulle strö över grönsakerna,men sen till slut blev jag lat och köpte C-vitamin i som man häller i vattnet,har 2 st stora vattenflaskor till 3 marsvin så dom delar på det.
Jag brukar hälla i lite på måfå då dom ska ha ngr droppar av det till en viss mängd vatten-dom kan liksom aldirg få "för mkt" utav det iaf.

*kl*

Jag ger mina vitkål och apelsin och kompletterar detta med c-vitamin tabletter som jag har köpt i djuraffären.

Jag ger mina mest vitkål, ibland andra grönsaker också men deras huvudsakliga c-vitaminskälla är ifrån vitkålen och mina måt jätte bra :)

Samma här. Våra marsvin har heller aldrig fått diarré av gurka eller sallad. Finns för övrigt foder som har all c-vitamin som behövs.

Variera på kosten mycket. man brukar säga att man ska ge 150 gr mat på 100 gr tungd på marsvinet. Ge både frukt och grönsaker, du får utforska på internet va du kan köpa till dina marsvin.

Jag gav mitt Marsvin c-vitamin brus+ mkt olika varierade grönsaker.
Även om c-vitamin försvinner efter 15 min så hinner dom dricka lite. Mitt Marsvin älskade smaken av brustabletterna han skyndade sig fram när jag precis hade bytt vatten så helt bortkastat är det ju inte...

veterinären tipsade faktiskt mig om att ge vanliga brustabletter. Och ett av mina marsvin älskade faktiskt smaken (han var dock det enda, men..), han tyckte dagsdosen var alldeles för liten ;)

Har gett mina marsvin en hel del gurka och sallad. Men nu har jag läst att man inte kan räkna det till c-vitamin-källor :confused:

När jag hade mina darlingar gav jag dem pellets på morgonen, fri tillgång på hö och en skål blandade grönsaker. Alltid något c-vitaminrikt som till exmpel broccoli, vitkål eller bladpersilja (de älskade det så det tog ju alltid slut först;) ) Sen la jag till andra utfyllnadsgrönsaker som gurka, tomat, paprika, sallad osv. En bestämd dag i veckan la jag också till c-vitamin i pulverform för att vara säker på att de fick i sig tillräckligt. De klarade sig utmärkt på det och det gör också våra marsvin i skolan.

Det bästa är om marsvinen kan få i sig c- vitamin naturlig väg alltså genom grönskaer och frukt! Om du ger c-vitamin tillskott och skulle missa o ge en dag t.ex. så får ju din amarsvin brist eftersom de är vana att få tillskottet varje dag! gurka och sallad(isbergssallad) är ingen marsvinsmat, det är godis! Försök lägga om deras matvanor och försök få in broccoli, persilja, vitkål m.m. för c-vitaminrika grönsaker. Andra uppskattade grönsaker är, morot, tomat, kinakål, paprika, banan, m.m...
Hur mycket är svårt att säga, men jag ger mina såhär:
morgon: torrfoder (från granngården)
tidig kväll: Grönsaker ex. 3 blad kinakål (drar av 3 blast) och en morot + en halv tomat
Och så har de ju fri tillgång på hö förståss!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 480
Senast: Lillefrun
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I