Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.
Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?
Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..
Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.
Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.
Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?
Jag avlar ju inte utan rider bara. För mig kan stam ge en chans/risk för viss mentalitet. Men det kan också innebära att hästen i högre grad är predisponibel för olika fysiska icke önskvärda saker.
När jag jobbar med rehab och problemlösning kan det ibland dyka upp fler med samma besvär ur vissa stammar. Samma för min mentor som jobbar inom problemlösning och för sambo som är kiro för häst. Om sambon träffar många av en viss stam brukar det ofta vara något negativt. Den stam han inte träffar/vet mindre om är inte sällan lite sundare exteriört.
Vissa stammar man får som problemlösare kan vara bökiga för ägare etc men vid rätt hantering snabbt göra vad man ber om. Där andra stammar kämpar, inte vill etc. Det brukar märkas i ridningen med i form av hästar som är bussiga med bra arbetsvilja.
Fler av de jag jobbat med som upplevts farliga har haft svårlokaliserade fysiska besvär, ofta i truten. En del av dem från stam som lämnar knepigt. En del som jag nu i efterhand fattar hade nerdärvd bettproblematik som gav smärta.
Fördelen med om det är i truten är ju att det med rätt tandvård kan gå att få bra. En sån häst kan uppföra sig som en galning men gå att få helt bra och trevlig med rätt tandis.
En sån häst kan vara ett superklipp om man kollar den i käften och ser till att det inte verkar vara andra besvär också, tex för trång ganashvinkel eller problem i halskotpelare etc.
Är de väldigt tighta i ganashvinkel kan de klämmas och bli riktigt farliga. Det kan ju funka att rida en sån skolad häst som skicklig ryttare. Då kan man undvika att det kläms. Men hamnar den hästen i okunniga och mindre känsliga händer kan den bli livsfarlig.
Min är från knepig stam på mödernet. Han är förvisso superkänslig. Men att han förr var farlig berodde på smärta av nedärvd bettproblematik och tight ganashvinkel.
Han kan säkert än idag bli farlig i fel händer. Men han funkar fint för mig.
Så ja, jag kollar stam både vid jobb och köp. Det kan ge en fingervisning om vad för eventuella fysiska besvär som kan finnas och vad man bör ta hänsyn till i sitt val. Men blev jag förtjust i en häst utan stam hade jag absolut slagit till. Det kan dock vara betydligt enklare att väcka mitt intresse för att ens kika på hästen genom att den har en stam jag gillar gentemot om den är ett oskrivet blad sas.