Hur mycket betalt ska jag ta ?

kossankaj

Trådstartare
Jag är med i en träningsgrupp å fb och en där frågade efter hundvakt en vecka.
Hur mycket tar man betalt ?
Har aldrig träffat hunden innan. Ägaren sa 120 dygn . Är det lite ? Känns lite så.
Vänners hundar passar jag gratis. :)

Jag betalar 150kr per dag. Ca 300 för ett dygn, om det inte är flera dygn i sträck och hon får använda min hund i sina kurser etc (då är det gratis).

Jag ger min daghusse 150 kr per dag. Visserligen är han extremt anpassningsbar och har både hämtat och lämnat hunden hos min mamma (som bor i närheten) om han haft föreläsningar (är student) och det har gällt både tidiga morgnar och sena kvällar.
Så jag tcker 120 kr per dygn känns snålt.

Vad tror ni är lämpligt att begära ? Jag känner lite så att jag känner varken hund eller ägare och det blir allti jobbigt med en ny hund Hemma. Känner också att det är snålt. Då pensionat verkar ta 400 dygn ? Och där är hunden i en box .

Vad tror ni är lämpligt att begära ? Jag känner lite så att jag känner varken hund eller ägare och det blir allti jobbigt med en ny hund Hemma. Känner också att det är snålt. Då pensionat verkar ta 400 dygn ? Och där är hunden i en box .
Nja vårt pensionat tar 1500 för en vecka och då betalar de skatt på det också. .

Har bestämt mig för att tacka nej tycker inte det är.värt att bli totalt bunden flera dygn för några hundra. Och att vänja in hunden med mina. Och jag vet inte alls hur hunden är.
Har tidigare varit hundvakt åt hundar som både bajsat kissat och spytt innd och bitit efter mina hundar med mera.
Tycker inte det är.värt det.
Bara stress
.
Sen tycker jag det är.fräckt att föreslå en sån liten summa till en främling.
Jag hade nog erbjudit iaf 200 dygn.

Jag är med i en träningsgrupp å fb och en där frågade efter hundvakt en vecka.
Hur mycket tar man betalt ?
Har aldrig träffat hunden innan. Ägaren sa 120 dygn . Är det lite ? Känns lite så.
Vänners hundar passar jag gratis. :)

Jag har frågat om hundpassning och har då frågat om runt 1000 kr per dygn är ok. Dvs att jag betalar det till någon som vill passa mina hundar.

Vad man ska ha i åtanke när man jämför professionella hunddagis/pensionat är att de har helt andra utgifter (lokaler, tillstånd, utbildning, kostnader för eventuella anställda), betalar skatt - för det antar jag att ni andra inte gör? - och har diverse försäkringar med mera.
De lever på detta eller har det i alla fall som en viktig bisyssla, till skillnad från andra som glatt stoppar det i fickan.
Jag säger inte att det är fel att anlita någon privatperson men det blir väldigt snett att jämföra "privatpriser" och priser hos yrkesmän som de faktiskt är.

Vad man ska ha i åtanke när man jämför professionella hunddagis/pensionat är att de har helt andra utgifter (lokaler, tillstånd, utbildning, kostnader för eventuella anställda), betalar skatt - för det antar jag att ni andra inte gör? - och har diverse försäkringar med mera.
De lever på detta eller har det i alla fall som en viktig bisyssla, till skillnad från andra som glatt stoppar det i fickan.
Jag säger inte att det är fel att anlita någon privatperson men det blir väldigt snett att jämföra "privatpriser" och priser hos yrkesmän som de faktiskt är.

Tycker också att man kanske ska ta det i åtanke när man funderar över sin ersättning.
Många har jag sett i fb-grupper som vill ha liknande ersättning som hundpensionat eller företag som erbjuder hundpassning/rastning tar t o m.
Min åsikt är att det är lite fult faktiskt, i synnerhet när det förmodligen handlar om svarta pengar (inte konkurrens på schyssta villkor ffa).

Ska man sko sig på det (med samma krav o villkor som övriga) kan man ta marknadsmässiga priser anser jag, annars bör man hålla sig på en nivå betydligt under det i ersättningsgrad.

Sen kanske fundera över: vad gör man när man passar hunden? rastning enbart tex så handlar det inte om många timmar per dyng direkt och timersättningen kan man kanske inte räkna som hög då. Är man mer standby än så och gör många olika saker med hunden kanske man kan ta mer, att man har lokaler som kostar, aktiviteter, bensin etc.

Det låter vettigt.
Dock kan man ju vända på det också.
Jag valde ju bort att passa denna hunden.
Men om jag gjort det.
Jag lever inte på det och är inte beroende av pengar från att vara hundvakt en vecka.
Alltså hade jag velat ha bra betalt så det vore värt det !

När det gäller kamraters hundar så tänker jag tjänster och gentjänster. Så jag vete tusan om jag hade tagit betalt. Nu har jag inte möjlighet att passa andra hundar pga sambons allergi, men så har det fungerat innan. Det var länge sedan jag lämnade på pensionat (minst 6-7 år sedan) men kan inte minnas att jag betalade mer än 300 kr/dygn för 2 hundar i 1 box och det tyckte jag var dyrt då. Har priserna verkligen ökat så pass mycket?

Tycker också att man kanske ska ta det i åtanke när man funderar över sin ersättning.
Många har jag sett i fb-grupper som vill ha liknande ersättning som hundpensionat eller företag som erbjuder hundpassning/rastning tar t o m.
Min åsikt är att det är lite fult faktiskt, i synnerhet när det förmodligen handlar om svarta pengar (inte konkurrens på schyssta villkor ffa).

Ska man sko sig på det (med samma krav o villkor som övriga) kan man ta marknadsmässiga priser anser jag, annars bör man hålla sig på en nivå betydligt under det i ersättningsgrad.

Sen kanske fundera över: vad gör man när man passar hunden? rastning enbart tex så handlar det inte om många timmar per dyng direkt och timersättningen kan man kanske inte räkna som hög då. Är man mer standby än så och gör många olika saker med hunden kanske man kan ta mer, att man har lokaler som kostar, aktiviteter, bensin etc.

Å andra sidan är hunden sällan ensam hund på pensionat eller dagis. Hundarna rastas ofta i grupp och tiden som personalen lägger enskilt per hund är kort. Hos en privat dagmatte får hunden betydligt mer tid och det är sällan fler hundar än daghunden och eventuellt dagmattes hund. Många gånger är det också mer individanpassat.

Ska man jämföra kostnad bör det göras på rätt sätt. Enskild hundpassning mot enskild och grupp mot grupp. Jag gissar att en företagare som bara har en eller två daghundar kostar betydligt mer än 300-400 kr per dygn.

Vad gäller värdering av tid så är det så att även om man inte aktivt umgås med hunden 24h så är man bunden och inte fri att göra vad man vill. Jag ser inte varför någon skulle vara villig att binda upp sin tid utan att få ersättning för det.

När det gäller kamraters hundar så tänker jag tjänster och gentjänster. Så jag vete tusan om jag hade tagit betalt. Nu har jag inte möjlighet att passa andra hundar pga sambons allergi, men så har det fungerat innan. Det var länge sedan jag lämnade på pensionat (minst 6-7 år sedan) men kan inte minnas att jag betalade mer än 300 kr/dygn för 2 hundar i 1 box och det tyckte jag var dyrt då. Har priserna verkligen ökat så pass mycket?

Det har dragit iväg. Använder sällan pensionat, men var nyligen tvungen och då kostade det 400 kr/dygn för en hund och 700 kr/dygn för två. Tre hundar skulle ha gått på 900 kr/dygn. Nu behövde jag tack och lov bara lämna en.

Shit, vilka dyra pensionat ni har. De två som jag vet att mina vänner och bekanta använder kostar 1600:-/veckan för en vanlig hund (typ labrador) och 200:-/dygn, vilket blir 1400:-/veckan. På storhelger blir det lite dyrare på båda.

Jag har mina hundar på pensionat med jämna mellanrum och det kostar 400/ dygn för 3 hundar. 200 för första hunden och 100 för andra och tredje. Växlar mellan två bra och seriösa ställen och de har samma pris.

Men jag tänker lite som @Milosari , tjänster och gentjänster. Om jag skulle passa en hund till någon jag känner så hade jag nog gjort det gratis.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 778
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar