Hur mycket betalar ni för ert foder?

M

Missestar

Som alla säkert känner till så har foderpriserna ökat väldigt mycket det senaste året. Varje gång jag är hos foderhandlaren och köper foder så har priserna gått upp.

I förrgår gav jag 5:-/kg för havren och 5.75:-/kg för krossat korn, är inte det hutlöst dyrt?

För betforen ger jag också ca 5:-/kg

Höleverantören är billigast, där ger jag 1.50:-/kg. Hö av mycket bra kvalitet.

Hur kan det komma sig att det är billgare att fodra med Kraft Grund än med enbart havre?

Sv: Hur mycket betalar ni för ert foder?

Havren betalar jag 2:50/kg för (eller gjorde åtminstone senast jag handlade)

Betfor ger jag så lite så det räknar jag inte ens på

Hösilage i småbal betalar jag dyrt för, 2:50/kg (köper småbalar, därför så dyrt)

Lucern hack betalade jag senast runt 5:-/kg för (om jag inte minns fel)

KraftGrund höjer de säkert priset på till nästa gång du ska handla ....

Jag ger min häst mustang musli orginal, och betalar 8 kr/kg för det.

3,07 kr/kg för kornkross sist jag köpte.

9, 20 kr/kg för Hestekraft, 9 kr/kg för Krafft Rehab, 7,56 kr/kg för Krafft Sport. 3,38 kr/kg för betforstrimlor, 4,47 kr/kg för betforpellets.

2.70 kr/kg för hösilaget.

Hö 2,50 kr/kg
Havre 1,80 kr/kg direkt från grannbonden
Betfor drygt 4 kr/kg

Rekomenderar verkligen alla som utfodrar med havre att köpa direkt från någon lantbrukare. Ring runt och hör efter. Att köpa spannmål på granngården är rena rånet.

Rekomenderar verkligen alla som utfodrar med havre att köpa direkt från någon lantbrukare. Ring runt och hör efter. Att köpa spannmål på granngården är rena rånet.

Vi odlar 4-5 ton havre varje år men den ger vi inte till hästarna och att sälja är inte lönt. Eftersom havren är så billig så har vi valt att använda den som bränsle för att värma upp husen. Havrehalmen använder vi som strö åt hästarna.

Fast går priserna upp mer får man väl sälja havren och elda sedlarna istället :cool:.

det mästa av fodret till hästen ingår i stallhyran (hö å havrefritt färdigfoder i mitt fall). men jag har lite extrafoder: mustang orginal müsli 20 kg/120 kr, 20 kg säck med korn kostar 80 kr å mineraler 8 kg burk kostar 150 kr

ca 4kr/kg hö
7,95kr/kg Hippo Bas Harmoni
2kr/kg krossat korn
ca 3,20kr/kg betfor

Hö (rundbal): 1,30 kr/kg (ingen förändring)
Hö (småbal): 1,60 kr/kg (ingen förändring)
Havre (bonde): 1,50 kr/kg (kostade 1 kr/kg före sommaren)

Kraffts foder har ju gått upp mycket i pris på Granngården! Tror att Lusern Hackad strå gått upp med 30 kr/bal!!

Jag betalar mycket....

50 kr / småbal hö (oavsett vikt)
4 kr / kg havre
7 kr / kg kornkross

• Havre ingår i hyran
  • Hö 1.40 kr/kg
  • Betfor kostar runt 5 kronor kg't men det går ju bara åt ett par dl torr vara om dagen, så det räcker ju LÄNGE
  • Lucern kostar också runt 5 kr kg, men där går också åt bara ett par dl om dagen
  • Müslin kostar 8,50 kr/kg och går väl åt ungefär 750 g om dagen...

FYRA kr / kilo hö??!! Shit, kan det bli så dyrt... Hemskt när priserna ökar.

grovfodret ingår i stallhyran så det vet jag inte vad det kostar, halm kostar 1kr/kg. Lusern vet jag inte vad det kostar faktiskt... men är kraffts lusern pellets. Han äter oxå kraffts protein som kostar 449 kr för 30 kg.

Betfor använder jag inte just nu och egentligen inte havre heller! men jag tror vårt ligger på ca 4,6 kr/kg nu. Höet på runt kronan

Hösilaget vet jag inte vad det kostar då det ingår i stallhyran men annars just nu, för hippon höjjs hela tiden tycker jag,vecka till vecka men just idag köpte jag en säck så:

Hippo = 7,35 kr/kg
Krafft Lusern hackad strå mix = 8,25 kr/ kg

FYRA kr / kilo hö??!! Shit, kan det bli så dyrt... Hemskt när priserna ökar.
Med tanke på att lagringsförlusterna blir stora med varma fuktiga vintrar och arbetskraft inte finns att få tag på under skördetiden så tror jag att hö i småbal kommer att fasas ut helt och hållet i svenskt jordbruk.

1,4 kr/kg för hösilage + moms i fyrkantsbalar.
1,7 kr/kg för hö + moms i småbalar.

Och kunderna skriker för att det är såå dyr!:mad:

HAvre 1,60 kr/kg
Korn 1,9 kr/kg okrossat.

Det tror inte jag, pratade med min hö-leverantör om han skulle börja sälja hösilage i småbalar men det sa han att det var större förlust än små balar hö.

Detta eftersom det krävs mycket plast (=dyrt) och det största problemet är möss och råttor som gnager sönder plasten. Hans granne hade fått nästan hela skörden sönder gnagd i år.

Min hovslagare fick 2,5 ton horsehage förstört av råttor trots att de hade ett råttsäkert utrymme men troligtvis hade råttorna krypit in i pallarna under leveransen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 597
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat