Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror inte jag, pratade med min hö-leverantör om han skulle börja sälja hösilage i småbalar men det sa han att det var större förlust än små balar hö.
Detta eftersom det krävs mycket plast (=dyrt) och det största problemet är möss och råttor som gnager sönder plasten. Hans granne hade fått nästan hela skörden sönder gnagd i år.
Det finns inga råttsäkra utrymmen! Ensilage förvaras billigast och enklast på hårdgjord plan (grus/betong/asfalt) utomhus. Har man problem med fåglar så finns effektiva nät.Min hovslagare fick 2,5 ton horsehage förstört av råttor trots att de hade ett råttsäkert utrymme men troligtvis hade råttorna krypit in i pallarna under leveransen.
Det är inte möjligt att jämföra foder som man köper utan kvitto mot foder som måste momsas, det blir en ganska snedvriden jämförelse. Hösilage för 1 kr kg kan knappast vara momsad, det täcker med nöd och näppe tillverkningskostnaderna.
Havren har stigit massor i pris för att man har börjat elda med den.
Havren har stigit massor i pris för att man har börjat elda med den.