Hur mycket betalar ni för ert foder?

Sv: Hur mycket betalar ni för ert foder?

Tror det kommer bero lite på vilka delar i Sverige vi pratar om också.

Det tror inte jag, pratade med min hö-leverantör om han skulle börja sälja hösilage i småbalar men det sa han att det var större förlust än små balar hö.

Detta eftersom det krävs mycket plast (=dyrt) och det största problemet är möss och råttor som gnager sönder plasten. Hans granne hade fått nästan hela skörden sönder gnagd i år.

Med "förluster" menade jag lagringsförluster. Mögelangrepp på hö innebär ofta att hela partiet blir osäljbart. Kostnaden för arbetskraft är avsevärt mycket högre för hö (småbal) än för ensilage. Många stirrar sig blinda på materialkostnaden för plasten men tar man in även arbetskostnad och kapitalkostnad för lokaler så är ensilaget mycket billigare.

Min hovslagare fick 2,5 ton horsehage förstört av råttor trots att de hade ett råttsäkert utrymme men troligtvis hade råttorna krypit in i pallarna under leveransen.
Det finns inga råttsäkra utrymmen! Ensilage förvaras billigast och enklast på hårdgjord plan (grus/betong/asfalt) utomhus. Har man problem med fåglar så finns effektiva nät.

Vi köper hösilage av mkt god kvalite. Priset är 1kr/kg.
Havren kan inte kosta mycket mer.

Hästen står i Uppsala län, precis på gränsen mot Sthlms län.

Det är inte möjligt att jämföra foder som man köper utan kvitto mot foder som måste momsas, det blir en ganska snedvriden jämförelse. Hösilage för 1 kr kg kan knappast vara momsad, det täcker med nöd och näppe tillverkningskostnaderna.

Jag skulle samtidigt vilja påminna om att man nu bör se upp lite när det gäller foder, större stallar som håller inackorderingar måste kunna deklarera för varifrån de har köpt sitt foder. Det här blev vi påminda om nu vid inspektion då vi ombads visa varifrån grovfodret köptes, kraftfoder köper var och en så det ville man inte titta på.

Det är inte möjligt att jämföra foder som man köper utan kvitto mot foder som måste momsas, det blir en ganska snedvriden jämförelse. Hösilage för 1 kr kg kan knappast vara momsad, det täcker med nöd och näppe tillverkningskostnaderna.

Håller fullständigt med, jag räknade ut att självkostnadspriset 2007 för ensilagebal låg på cirka 150:- exkl moms. Då ingick inte vallfrö eller bidrag i kalkylen men det ger en anvisning var rimligt pris bör hamna.

Bor i jämtland och betalar:

Hö 2.20kr/kg
Hösilage ca 1kr/kg (350kr för en bal på ca 350kg)
Hippo Basic 6.12kr/kg

I min stallhyra kommer hö, havre & betfor ingå. Sen får jag köpa till extrafoder o mineraler! Men jag ska snart få hö analysen och är höet tillräckligt bra kommer hon ju äta mest av det (13månader då) :)

Kornet kostar 2,30 kilot
Hösilage 1,25 kilot
betforn 2,50 kilot

Räknar dock själv endast hälften på hösilaget då jag har haft eget hö gratis tills nu (fått av sambon med kanonvärden):) när jag räknar ut vad hon kostar mig totalt i foder.:D

*kl

Hösilage: 1kr/kg
Eggersmann Kreuter müsli: 11 kr/kg
Eggersmann High Energy müsli: 11 kr/kg
Betfor: 4 kr/kg

Kornkross: 4.20kr/kg
Havre: 1.50kr/kg
Hösilage: 2kr/kg

Sist jag hämtade havre och korn betalade jag 2:-/kg stöper kornet.
Har tur att hitta ett toppen hö i storbal ca 250kg/st betalar 200:-:D
Betforen ligger nog runt 90:- för en 25kg säck

Hösilage 1,50 kr / kg ts i rundbal, bra värden för fölston och växande hästar.
Vitafor Derby 5,96 kr / kg
Lucernpellets 3,34 kr / kg
Havre 1,25 kr / kg (inköpt 2006) i storsäck
Mineraler Solid ca 11 kr / kg
Kvarnbyfoders proteinmineral ca 12 kr / kg
Betfor 3,52 kr / kg
Halm 0,40 kr / kg rundbal
Rapsolja 10 kr / kg

Till dessa priser ska moms läggas på!

Tävlingshästen trav ca 550 kg äter för drygt 40 kr/dygn (hösilage, Derby, lucern, mineraler, olja).
Tillkommer gör strö, just nu kutterspån, inköpta 2006 42 kr/bal + moms. Det går år ca 1,5 i veckan, det blir ca 10 kr / dag.

Senast ändrad:

Oj! När jag köpte havre kostade den 1,50 kr/kg, och hö 1,80 kr/kg.

Nu ingår det i stallhyran.

Jag betalar 70 öre plus moms för mitt hösilage. Det blir inte mer än 87,5 öre kilot inklusive moms (87,5 öre brukar man inte nog inte skriva....). Kanonfint, analyserat och seriöst producerat. Vet inte om han sysslar med välgörenhet men det är vad jag betalar.

Jag har skrivit tidigare i tråden men tänkte fylla på! :) Jag kommer att betala ca 600kr för KRAFFT och foderkalk varje månad! (Köper till i säckar själv) Är detta mycket? Som tur är ingår hö och betfor istallhyran ;) Ca 20kr dag om jag räknat rätt?

Havren har stigit massor i pris för att man har börjat elda med den.

Havren har stigit massor i pris för att man har börjat elda med den.

Man ska nog inte skylla prisökningen på havre på att man börjat använda den för att elda med. Jag eldar själv havre för att värma gården och det är inte många som investerat i den typen av anläggning. Det vanligaste är att man eldar halmen.

Prisökningen beror på helt andra orsaker. Priserna i Sverige styrs till stor del av världsmarknadspriser. De främsta orsakerna som medfört högre spannmålspriser är:

* Dålig skörd i Europa 2007
* Större arealer används för Etanolproduktion
* Högre köttkonsumtion

oj vad dyrt en del betalar för havre, jag höll på å sätta i halsen när jag skulle få betala 1.10kr per kg då jag är van att betala 50öre per kg.

OKej, det var bara en Bonde som sa det. Men han kanske säljer sin som"ved"

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 597
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat