Hur mycket betalar ni för ert foder?

Sv: Hur mycket betalar ni för ert foder?

Jag ger 2 kr/kg för analyserat hö inkl. leverans, detta är med mycke bra värden och toppkvalité hygieniskt

1 kr/kg för halm

1.20 kr/kg för helhavre inkl. leverans till stallet, kommer då direkt från bonde, har ingen koll på analys men det är fin kvalité

4 kr/kg för vetekli inkl. leverans till stallet

4.8 kr/kg för betfor inkl. leverans till stallet

1 kr/kg (ca) för fodermorötter inkl. leverans till stallet

Hippo Pro Mineraler 25 kr/kg butikspris

Foderkalk 2.2 kr/kg

Min häst kostar ca 800-900 kr/mån för foderkostnaden

Höt köper jag på rundbal o betalar 250kr st = ca 1,50kg
Havre köps av samma bonde som höt o där betalar jag 1,20kr/kg (krossad)

Helhavre 1 kg/kg
Kornkross 1.50 kr/kg
Spån 61 kr st + moms
Betfor strimlad 2.74 kr kg + moms
Vetekli 3.02 kr kg + moms
Bryggerijäst 7.80 kr kg + moms
Krafft Lusernhack 155 kr säcken

HÖ 1,90 kr kg
havre 2 kr kg
korn 4 kr kg
betfor 3,92 kr kg
Bryggerijäst 9 kr kg
kli 3 kr kg

*kl*

Jag betalade igår när jag var och handlade ca 7kr/kg för Kornkross. Det är ju helt sjukt nu när jag ser vad ni andra betalt:crazy:
Vart ifrån köper ni? Bonde?

För Redmills ca 12 kr/kg.
Hö? ingå i stallhyran.

KL

Jag betalar 8,8 kr/kg för eggersmanns Derma vital Cubes speciellt för hästar med hudproblem.

Det mesta av mitt foder ingår i hyran, men jag köper in eget lusern och mineralfoder.

Kraffts Lusernhack kostar mig hittills (köpte pall i vintras som jag har lite kvar av) ca 6:-/kg, och jag ger drygt 1,5 kg/dag. Nästa gång jag köper kommer det att kosta 9:-/kg... :crazy:

Mineralfodret Miner Vit kostade ca 19:-/kg när jag köpte det för någon månad sedan. Ger 120 g/dag.

Torrt hösilage av bra kvalité för 60 öre kilot, behöver inte ge något kraftfoder. Varje häst äter för ca 250-300 kr i månaden, dyrt va :angel:. Men vi bor i norra norrbotten så allt är väl billigare här. Å andra sidan har vi vinter och -20 typ året runt, så med elräkningarna jämnar det väl ut sig :D

kl

Bor i dalarna, och har kompisar i andra stall som betalt 2- 2,5kr/ kg för höet oanalyserat.

Har fått tag i en jättebra höbonde som kör hem frächa storbalar m analyserat hö m OK värden till priset av.... 1kr/kg och hemkörningen tar han inte mkt för, lastar tom upp det på skullen åt oss. Tror vi blitt bortskämda. :)

Havre hos kobonden 1kr/ kg.

Jag ger dock min tinker marstall muesli 1 påse 225kr tror jag den kostar men räcker hela vintern, billigt är det. :laugh:

Har räknat ut att jag betalar ca 5-600:-/månad för fodret till mina hästar! :eek:
Anledningen att jag tycker det är mycket är för att de bara får 5dl krafft grund per dag var (2 hästar) för att ha något att blanda det övriga i, sen får de ca ½dl mineraler var per dag och en liten skopa e-vitamin/selentillskott var per dag.

Kommer tyvärr inte ihåg vad mineralerna kostar (Krafft Miner Grön) men Krafft Grund 175:-/25kg om jag inte minns fel och selentillskottet ca 200:-/burk som räcker en månad.
Om man räknar att det är för två hästar känns 600:- per månad för foder visserligen inte så mycket, men *egentligen* får de ju bara fodret för selenets skull och då känns det dyrt! :crazy:

Har räknat ut att jag betalar ca 5-600:-/månad för fodret till mina hästar! :eek:
Anledningen att jag tycker det är mycket är för att de bara får 5dl krafft grund per dag var (2 hästar) för att ha något att blanda det övriga i, sen får de ca ½dl mineraler var per dag och en liten skopa e-vitamin/selentillskott var per dag.

Kommer tyvärr inte ihåg vad mineralerna kostar (Krafft Miner Grön) men Krafft Grund 175:-/25kg om jag inte minns fel och selentillskottet ca 200:-/burk som räcker en månad.
Om man räknar att det är för två hästar känns 600:- per månad för foder visserligen inte så mycket, men *egentligen* får de ju bara fodret för selenets skull och då känns det dyrt! :crazy:

Jag kommer också att betala ca 500 i månaden för 1 häst och jag tycker inte att det blir så dyrt :angel:

Nu var det ju alltså bara kraftfoder... Till hästar som inte på något vis behöver varken kraftfoder eller mineraler, bara selen! :p
Då tycker jag det är dyrt.
I stallhyran (som är ganska dyr för att vara i mina trakter) ingår spån och silage, när jag fick betala det själv blev det minst 1500:- per häst för spån, foder och hö! :eek:

Jag köper havre av grannen han tar 96öre/kg för havrekross och då krossar han när jag kommer! Betfor köper vi alltid hel pall pga att vi har kor. Jag säljer hö och ensilage och tar 2,50/kg för höet och 3/kg för ensilaget och då är det analyserat.

Det är inte möjligt att jämföra foder som man köper utan kvitto mot foder som måste momsas, det blir en ganska snedvriden jämförelse. Hösilage för 1 kr kg kan knappast vara momsad, det täcker med nöd och näppe tillverkningskostnaderna.

På ridklubben jag hade hästarna uppstallad hos i somras betalade vi 1:-/kg för hösilage och 3:-/kg för hö. Inklusive moms.
Vi tyckte höet var svindyrt! :p

knapplån
Jag tycker inte att uppgifterna här säger så mycket för många anger inte om det är med moms eller om det är med frakt.
Som hö eller hösilage är ju det egentliga kg-priset inkl både moms och frakt.
Räkna ut faktiska priser så kan man jämföra mer.

Happy: av vem och var köper du ditt foder? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 597
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat