Sv: Hur mycket betalar era medryttare?
Denna eviga diskution.... Jag har haft medryttare genom åren och jag anser att dom ska betala... Jag har betalat hästen och all utrustning . Jag står för hyra, skoning, vacinationer, foder m.m m.m !! Varför ska man inte betala.
Men ber jag en kompis att rida min häst för att jag inte har tid behöver denna givetvis inte betala. Jag är trött på alla som bara ska snylta på andra. låna bil, kärra,transport, klippmaskin, gräsklippare, borrmaskin, och allt vad det är.. skaffa eget eller hyr.. om jag behöver en bil då hyr jag en eller betalar en slant till en kompis som tack för lånet... Om någon som behöver en transport men inte har någon så kan man efter överenskommelse låna min transport men då kostar det en slant.
Medryttaren rider inte för min skull medryttaren rider för att den själv vill men inte har någon egenhäst.. Och jag kan tänka mig att avvara min häst någon dag. Givetvis är det mindre pass för mig den dagen men är man van vid att ha djur så är man även van vid att ta ansvar och pass.. Inget konstigt med det så är det bara. Däremot medryttare som inte har haft egenhäst förstår nog inte alla gånger vad det innebär
Minna medryttare har betalat mellan 800-1500:- /mån. Om jag har varit bortrest har medryttren själv fått välja om den vill ta flera "hästdagar" den perioden annars har jag ordnat någon annan som tar "mina dagar".. Under semestern på sommaren brukar vi dela på det så vi båda har häst 3-4 veckor var så man både har semester och häst..Fodringar,fylla vatten i hagar, täckesbyten, ut-in/släpp får medryttaren vara med att dela på .. Då hästen står i ett stall där alla hjälps åt. Passar inte detta så får medryttaren skaffa medryttarhäst i annat stall
Jag har haft några bra medryttre och tycker det funkar toppen... Jag är vuxen och vill bara ha vuxna medryttre .
Sorry !! Nu blev det långt :/