Klart att det är lyxigt att kunna ha häst. Men att vara just medryttare är väl inte lyxigt?
Det är roligt och man kan ha en förmånlig deal, men lyx? Nja.
Men det beror väldigt mycket på hästens utb nivå och ryttarens dito.
Jag är medryttare. Innan jag hittade "min" häst så kollade jag på annonser. De flesta vill ha betalt (vilket är helt ok om ekonomi är en anledning till att man tar in en extra ryttare), men för mig så var många hästar inte alls på den nivån att jag hade velat betala. För en annan ryttare hade det kanske varit mer värt.
Som jag ser det så har jag och ägaren till "min" häst en win-win situation.
Jag får rida en riktigt rolig häst och ägaren får hjälp med avlastning och vidareutbildning av hästen.
Jag är själv en rätt medioker ryttare och sålde min senaste unghäst 2014. Jag har tre små barn och alltså noll möjlighet till egen häst. Jag hade gladeligen betalat 1500kr för en häst på medelsvår nivå som jag hade kunnat rida dressyr på två dagar i veckan. Alternativet är liksom skaffa egen häst och se till att få hjälp med den. Det skulle kosta mig runt 6000kr i månaden plus böket att få hjälp eller ha helinackorderat.
Vidareutbildar man hästen i fråga så förstår jag att betalningen uteblir för då tjänat ju bägge parter på det. Men de flesta medryttare är liksom jag på nivån runt LA och tillför inte hästen mer än motion.