En annan dålig sak med att aldrig köra längre sträckor med bilar - och detta gäller både bensin- och dieselbilar - är när motoroljan aldrig får nå 100C. Kondensvatten på motorns insida (finns alltid) får då aldrig möjlighet att 'koka ur' oljan, och detta kan synas som ett brunt skum på oljestickan. (kan ju också vara trasig topplockspackning, men i så fall ser man att nivån på kylarvattnet samtidigt sjunker.)
Att ha vatten i motoroljan är dåligt ur flera aspekter - på vintern kan vatten frysa till is, och spänga sönder saker - korrosion - sämre smörjning.
Ovanstående problem löser man enkelt genom att köra en så lång sträcka så just den bil man kör får en motor som når sin arbetstemeratur, och sedan får bibehålla denna temperatur tillräckligt länge för att allt vatten ska koka bort och lämna oljan via bilens vevhusventilation.
(hoppas att detta svar var så generellt skrivet att det gäller för alla trådläsares bilar, oavsett märke, modell, årgång.)
Att ha vatten i motoroljan är dåligt ur flera aspekter - på vintern kan vatten frysa till is, och spänga sönder saker - korrosion - sämre smörjning.
Ovanstående problem löser man enkelt genom att köra en så lång sträcka så just den bil man kör får en motor som når sin arbetstemeratur, och sedan får bibehålla denna temperatur tillräckligt länge för att allt vatten ska koka bort och lämna oljan via bilens vevhusventilation.
(hoppas att detta svar var så generellt skrivet att det gäller för alla trådläsares bilar, oavsett märke, modell, årgång.)