Hur mycket avföring "ska" ett föl lämna?

Z

ZorréZaid

Jag har ett föl fött den 11/6. Hon e hur pigg som helst. Äter o springer i hagen.

De första dagarna såg jag henne lämna avföring flera gånger. Men det är klart att då tittade man ju på henne hela tiden. Jag hittar små söta bollar i hagen. Hittar dock ingenting i boxen. De är inne på nätterna. Kan ju vara så att det försvinner i ströet. Det blir ju inga stora högar precis...
Hon kissade imorse innan de gick ut, så det fungerar ju. Men hur ofta bajsar en sån här liten rackare?
Vad jag har förstått så är det rätt normalt med lite diarre runt nionde dygnet o där är vi ju nu. Kan det bli stopp istället?
Eftersom hon inte är det minsta påverkad på något sätt känns det som att jag överreagerar. Jag lever i tron om att det märks fort om något e fel på en sån liten.
Ska jag sätta mig o titta på henne så hon verkligen bajsar (o hur länge behöver jag kolla henne för att veta att hon inte gör det...)eller kan jag utgå från att jag märker om nåt verkligen e fel?
 
Sv: Hur mycket avföring "ska" ett föl lämna?

har själv haft ett föl som fick förstoppning på tredje dagen ... vi märkte det i första hand på att han inte diade ordentligt. i efterhand förstår man ju att det berodde på att han hade magont.
ett tips är att kolla juvret om det verkar spänt o ömmar. då kan det bero på att fölet inte diar ordentligt vilket kan vara ett symptom på sjukdom ...
 
Sv: Hur mycket avföring "ska" ett föl lämna?

Tack för dit svar!
Jag kan inte se annat än att den lilla äter som hon ska. Juvret ser bra ut. Vet säger att jag märker om det är förstoppning. Här på buke kan man ju dock få reda på fall som skiljer sig från hur det brukar gå till.
 
Sv: Hur mycket avföring "ska" ett föl lämna?

att sätta sig ner o iaktta hästarna är ett jättebra sätt att se att allt verkar "normalt". vi såg även hur han tittade på buken, precis som vid kolik, o ringde veterinär därför som dock kunde konstatera att det "bara" var förstoppning.
med mikrolax var det fixat på ett kick!:p
så om du ser att fölet inte bajsar o får symptom liknande de vårt föl fick, så kan du alltid börja med att kontakta veterinär för att höra vad h*n tror. ... om man själv kan ge mikrolax ... onödigt att hämta veterinär om det "bara" är det som behövs.:o
tänk också på att mjölka ur juvret om det går så långt så att fölet inte vill dia ordentligt. annars får stoet snabbt juverinflammation och det är inte kul ... får hon det riskerar du att mjölken sinar. :eek:
 
Sv: Hur mycket avföring "ska" ett föl lämna?

mikrolax finns på apoteket. det är alltid bra att ha hemma!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 085
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 375
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp