Hur mycket äter era valpar?

Sv: Hur mycket äter era valpar?

Eurasier, 7 månader, väger 31 kg
Äter Fodax färskfoder, ca 6 hg per dag + havregryn och filmjölk
Utöver det får han även tuggben, grisöron, godis i form av blodpudding och torrfoderkulor m.m

Leonberger, 10 mån, 43 kg. Äter VoH färskfoder, valpfoder. Äter ca 1000 g/dag + ca 5 dl torrfoder på kvällen.

Blandras med mkt border collie, 17 veckor, 11kg får 7dl Acana Puppy. Sen slinker det ner en och annan köttbit/matrest, träningsgodis och ben.

500 g vom och hundemat valpefor per dag, fördelat på 2 gånger/dag. Fram till ca 4½ mån fick hon 3 ggr/dag.

Aussie, nu är hon 7 mån, vägde knappt 14 kg för nån månad sen. Hon har ätit samma sen 10-12 veckors ålder nånting (då ca 7 kg, fodermängden beräknad på vuxenvikt).

Min bc på snart 16 v äter ca 7-8 dl delat på tre mål plus en hel del godis och ben. Han äter Robur breeder & puppy.

Han vägde för en vecka sedan 12,5 kg :)

Vet du, det är jättebra att du ställer en massa frågor. Men du har inte funderat på att gå tex valpkurs? Eller vänd dig till uppfödaren av valpen? Just för att ha någon att diskutera och fråga om just de här vanliga frågorna som poppar upp. Det finns även bra böcker att låna på biblioteket.

Jag antar att du har någon form av plan med din hund förutom att skaffa den, annars är det dags att skapa en.

kl

Du verkar ha mycket frågor angående din valp, det skulle vara mycket bättre om du ställde dom i valptråden istället för att göra en ny tråd för varje ny fråga. Alternativt göra EN tråd där du ställer dina frågor och får svar.
Det är faktiskt lite irriterande när var och varannan tråd du startar handlar om ungefär samma sak. Valptråden här på buke är ju bland annat till för just sådant. Där kan du diskutera med andra som har valp just nu och få bra svar på dina frågor.

Din uppfödare kan säkert hjälpa dig vidare och det finns dessutom många bra böcker på till exempel ditt bibliotek om hur det är att ha valp :)

Lycka till!

Och jag tycker inte alls det är störande... Sen kan man samla de i en tråd, absolut, men vissa är ju diskussionsgrejer också.

Jättebra att TS frågar när det kommer upp frågor som sagt, och valpkurs/uppfödare/böcker i all ära (det rekommenderar jag också) så finns det väldigt mycket kunskap samlad på forum där man dessutom kan se allas Tolika åsikter/varianter. Man får ju sålla dock.

TS: Välj ett valpfoder med hög kötthalt och lite/inget spannmål. Följ till en början rekommendationerna på påsen och gå efter valpens hull.

Är han väldigt stor eller brukar de väga så mycket?

Han är väldigt stor. Rasstandarden sätter max vid 32 kg, vilket vi lär spränga.
Han var störst i kullen, och näst största ligger på 27-28 nu tror jag. De andra ligger runt 24-25.

Han har dock normalhull, riktigt fin i kroppen säger de som känt på honom, men han är oerhört aktiv och stark med, så det är nog en del muskler som väger. Hoppar lätt upp på grejer, trots sin tyngd.

Mina har alltid ätit färskfoder, och ska ha ca 3-6% av beräknad vuxenvikt, uppdelat på 3 mål per dag.

Jag mailade de på Fodax och frågade om man kunde ge deras foder till valp-unghund, och fick då rådet att tillsätta 5 % havregryn (kolhydrater) och extra a-fil (kalk), så länge han växer. Så så har vi gjort.

Du ger laktosfri fil va?
Alla hundar är ju laktosintoleranta efter dom är avvanda och det kan va bra att påpeka så inte nån börjar ge sin hund massa fil pga att dom läst tråden..

Tillägg: såg nu att jag formulerade mig lite snorkigt, det va absolut inte min mening. Ville bara förrydliga så det inte blir galet för tex ts eller annan som läser :)

Jag mailade de på Fodax och frågade om man kunde ge deras foder till valp-unghund, och fick då rådet att tillsätta 5 % havregryn (kolhydrater) och extra a-fil (kalk), så länge han växer. Så så har vi gjort.

Jag har undrat väldigt över detta och det är inte första gången jag hör det ?! Det är redan kolhydrater i Fodax, så varför skulle man tillsätta mer ? Fil är ingen bra kalciumkälla för hund, så det känns som klart förlegad information som Fodax kommer med.

+ squarepants + russinbulle

Fasen vad less jag blir, på både Fodax men också på mig själv.
Borde såklart kollar upp deras råd och ifrågasätta, men det känns ju som att ett foderföretag ska kunna sina saker och jag litade på det. A-fil är ju fil med laktos, så det har han fått hela tiden.

Vad kan det ge för följder om man har gett fil med laktos, och vad händer om det blir för mycket kolhydrater genom havregrynen?
Han mår ju bra och är fin i magen, men det kanske finns saker som man inte märker eller som kommer senare?

Detta ger mig ännu en anledning (utöver den hittade metallbiten, och halvdan kundservice...) att byta foder.
Är väl än en gång så att man får det man betalar för, för Fodax var ju så bra för studentplånboken. Men jag får köra mer nudlar till mig själv och något trevligare till hunden. :)

Tack så hemskt mycket för upplysningen!

Deras mail till mig där jag frågade:
Tack för ditt mail.. Det går att ge Fodax till din hund. Rekommendera dig att börja med Fodax Neutral. Det du kan göra är att tillsätta 5% havregryn (kolhydrater)och A-fil (kalk). Detta görs så länge valpen växer.
Börja med att ge små ”köttbullar” så valpen får vänja sig vid lukt och koncistens. Valpen ska öka sakta i vikt och bygga muskler. Öka fodergivan allteftersom valpen växer.

Man lär så länge man lever :)

Väldigt konstigt svar från dom måste jag säga..
Jag tycker inte prompt att du måste byta foder om hunden mår bra! Dock skulle jag skippat havregrynen och gett ett mer lämpligt tillskott för valpar, jag har ingen direkt koll men TROR det är både fosfor och kalcium som ska ökas till valpar om man ger "vuxenfoder"? Är det fallet finns det pulver att tillsätta. Någon som kan får gärna rätta mig om jag har fel :)

Jag tror inte heller att det ger några långsiktiga problem med laktos för hunden, utan det är troligtvis som för människor att det märks direkt eller inom några dagar. Men jag ska inte säga säkert.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Upptäckte detta i munnen på min snart 5 månaders valp. Det sitter på insidan av underläppen. Någon som sett något liknande förut...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 766
Senast: Nota
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka