Men alltså, med barn handlar det ju rätt mycket om kvantitet, i den meningen att det är rätt många timmar de faktiskt behöver nån som tar hand om dem? Självklart kan jag välja att jag har hellre två timmar kvalitetstid med barnen än hänger med dem hela helgen samtidigt som jag fixar hushållsarbete, eller att jag myser lite extra på helgerna istället för att vara hemma på vardagskvällarna när ändå alla är trötta, men det bygger ju i så fall på att någon annan tar kvantitetstimmarna. Barnen kan ju inte ta hand om sig själva på vardagskvällarna för att båda föräldrarna prioriterar kvalitetstid på helgerna istället?
Så en förälders kvalitetsprioritering bygger ju på att det finns en annan vuxen som tar kvantitetstiden och ser till att barnen inte är ensamma även när det inte är kvalitetstid.
Vi delar nästan 50/50. Pappan tar mer vardagar och jag mer helger. Pappan gillar att hänga hemma kvällstid, jag är hellre i stallet. På helger vill han träffa vänner men jag är hellre hemma med lilleman.
Varför kan man inte få vara nöjd med sin fördelning?