Hur mycket är ni iväg?

bergstopp

Trådstartare
ja, som rubriken lyder.
Hur mycket är ni iväg från era barn?
Jag har alltid lite dåligt samvete när jag är i stallet varje dag och nu har jag inte ens börjat jobba. På vardagarna är jag där på kvällen så brukar åka 1-2 timmar innan min son ska lägga sig. Är i stallet mellan 2-3 timmar på vardagar och på helgen kan det bli upp till 4 timmar.
Är det dumt att vara iväg så ofta från sitt barn? Han är ju med sin pappa under tiden.

Om en månad börjar jag jobba då blir det till att pussla. Hur gör ni som jobbar och har häst och barn?
Jag tänker att jag ska åka på kvällen när han somnat och dom dagar jag jobbar kväll så åker vi hela familjen till stallet och fixar.
Sen tar medryttarna 1-2 dagar i veckan.

ja, som rubriken lyder.
Jag har alltid lite dåligt samvete när jag är i stallet varje dag och nu har jag inte ens börjat jobba. På vardagarna är jag där på kvällen så brukar åka 1-2 timmar innan min son ska lägga sig. Är i stallet mellan 2-3 timmar på vardagar och på helgen kan det bli upp till 4 timmar.
Är det dumt att vara iväg så ofta från sitt barn? Han är ju med sin pappa under tiden.

Om en månad börjar jag jobba då blir det till att pussla. Hur gör ni som jobbar och har häst och barn?
Jag tänker att jag ska åka på kvällen när han somnat och dom dagar jag jobbar kväll så åker vi hela familjen till stallet och fixar.
2-3 dagar i veckan eftersom jag inte bor ihop med barnens pappa. Det lär väl bli ännu mer med tiden dessvärre.

Ett annat perspektiv.

Hur mycket är pappan iväg? Jag antar att han jobbar hela dagarna.
Jag ställer frågan så du får lite perspektiv, så ställ dig frågan varför du ska ha dåligt samvete för ett par timmar om dagen när pappan antagligen är borta betydligt mer och antagligen inte har dåligt samvete.

När jag var föräldraledig så tyckte jag det kändes högst rimligt att vara iväg 2-3 timmar per dag och låta dottern vara med sin pappa under tiden - jag var ju tillgänglig för min dotter resten av dygnet, dvs 21-22 timmar! Aldrig att jag skulle haft dåligt samvete av att inte vara tillgänglig 24/7, och jag tror inte det hade varit bra heller - känner i efterhand att det var bra att "tvinga" pappa och dotter till lite samvaro och samspel varje dag, då fick de den vägen mycket av det som jag hade "gratis" i och med amningen!

Jag började jobba när min dotter var 8-9 månader, och jobbade sedan deltid i olika omfattning fram tills hon var 8 år. Det gjorde att jag hämtade på förskola/fritids varje dag och fick någon timma eller två ensam med dottern innan hennes pappa kom hem och tog över ett tag för att jag skulle åka till stallet. Tycker att det funkade bra! Inget dåligt samvete någonstans... Varierade lite mellan att åka till stallet tidigt (direkt maken kom hem) och att åka efter dotterns läggdags.

Som det är nu när du är f l är det väl inget bekymmer alls! Och inte sen heller, barnet är ju med sin andra förälder.
Däremot kan det ju kännas tufft för sin egen skull om man jobbar heltid att åka i väg från familjen många kvällar per vecka när man redan jobbat och inte setts på hela dagen, men det är ju en annan femma.

ja, som rubriken lyder.

Jag tror det är svårt att komma ifrån att tid i stallet tar tid från barnen, det får man nog leva med tror jag.

Åka till stallet efter barnen har somnat har aldrig funkat för mig, inte om man själv ska orka (stallet 21-00 på kvällarna och sen upp 06 för att åka till jobbet varje dag hade jag inte orkat varje dag. Men det finns ju människor som inte behöver sova mer än 4-5 timmar per natt, om du är en av dem så går det säkert).

Så mina kvällar är antingen barnen eller stallet. Helt klart ser de mindre av mig än de hade gjort om jag inte hade ridit.

För mig och mitt ställningstagande spelar det ingen roll alls huruvida barnet är med sin andre förälder (eller ngn annan). Det handlar ju om min kontakt och samvaro med barnet.

Jag lägger f.n 2-3 h per dag i stallet. Förut var min dotter alltid med men nu sker det mer sällan (hon är 1,5). Jag känner mer och mer att jag inte vill vara ifrån henne så mkt under hennes unga år. Jag jobbar halvtid. Så jag är inne på att ordna (ny) medryttare alt låna ut. Jag skulle tycka det vore lagom med ca 2-3 stallbesök/ridning per vecka. Men vi får se om jag lyckas få tag på ngn lämplig. Den dagen jag ökar på min arbetstid kommer jag def se till att minska stalltimmarna till minimum. Jag känner tydligt att jag inte längre tycker att ridningen ger så mkt att den uppväger min saknad efter dottern och min familj och hemmet när jag är iväg. Jag har blivit oerhört hemmakär på ett vis som jag aldrig varit tidigare sen min dotter kom.

helger är jag iväg 2-4 timmar per dag, ibland har medryttaren hästarna en dag.
vardagar så är jag i stallet ca 3 kvällar.
Lämnar på morgonen, får 1,5 timme med barnet på morgonen ungefär. Sen kommer jag hem kanske 17,30. Äter och leker med barnet som somnar 19 nu när han går på dagis. Åker då till stallet och är där 20-22. Fredagar hämtar jag Lilleman vid 16 så då får vi mer tid ihop.

Att han somnar så tidigt tar mer av vår tid än mitt stallhäng tycker jag.

ja, som rubriken lyder.

Jag åkte iväg till stallet då sambon kom hem från jobbet då jag var föräldraledig. Det var rätt skönt att få lite egentid och jag kände inte alls att jag kompromissade med barntid eftersom jag spenderade övriga dygnet med barnen och sambon har alltid vara lika mycket primärförälder som jag. Efter att jag började om att jobba har jag oftast åkt till hästen efter att barnen har lagt sig alternativt flexat och gjort bort det på förlängd lunch. Det är inte så många timmar man har att spela på en vanlig kväll efter hämtning, middag och läggdags. För mig har det känts som att jag missat alldeles för mycket barntid om jag spenderade huvuddelen av mina barns vakentid i stallet med hästen.

Jag åkte iväg till stallet då sambon kom hem från jobbet då jag var föräldraledig. Det var rätt skönt att få lite egentid och jag kände inte alls att jag kompromissade med barntid eftersom jag spenderade övriga dygnet med barnen och sambon har alltid vara lika mycket primärförälder som jag. Efter att jag började om att jobba har jag oftast åkt till hästen efter att barnen har lagt sig alternativt flexat och gjort bort det på förlängd lunch. Det är inte så många timmar man har att spela på en vanlig kväll efter hämtning, middag och läggdags. För mig har det känts som att jag missat alldeles för mycket barntid om jag spenderade huvuddelen av mina barns vakentid i stallet med hästen.

Ja, det är lite så jag känner. Nu kommer jag inte jobba heltid när han väl börjar på förskolan så han kommer vara mycket med mig ändå. Men han brukar lägga sig vid 19 så då åker jag till stallet då. Det tar knappt 10 min att köra dit :)

Jag är iväg en timme eller två de flesta vardagskvällar och springer/tränar/promenerar med bara hundarna, förutom en då pappa grejar med sin hobby.

Jag är med henne hela dagarna och har inte ens lite dåligt samvete. :p:o
Hon mår jättebra med sin pappa som ju inte sett henne på hela dagen. Jag har också ett sådant jobb att jag kommer spendera väldigt mycket tid med henne även när jag jobbar. Kommer antagligen inte ha dåligt samvete då heller.

Har nog alltid lämnat min dotter ganska mycket, när jag tänker på det så tänker jag alltid, kvalitée istället för kvantitet - det viktiga är inte hur många timmar du spenderar med ditt barn utan vad du gör den tiden. Det handlar även om att man utnyttjar de timmar på dagarna (och några extra) när man har barn ;) när hon var liten hämtade jag ofta på dagis på eftermiddagen, spenderade ett par timmar hemma med henne och sen alldeles innnan sovdags eller när hon sov och hennes pappa var hemma så åkte jag till stallet och var där resten av kvällen - det blev ofta sena kvällar - kunde vara där ungefär 19-23 - 3-4h - hade ibland två hästar jag red. När hon blev lite större och jag skillt mig så var det ungefär samma rutin men då bodde jag på gården där hästarna stog. hämtade från skolan och fixade mat, sen ut i stallet, in och lägga henne, och sen ut i stallet igen. På helgerna utnyttjade jag ofta mornarna när hon sov. nu när hon är större (tonåring) spenderar vi ännu mindre tid men nu har även hon mindre behov av att umgås med mig :p ;) jag har alltid försökt "mysa" lite extra med henne på helgerna.

Ni som åker till stallet efter att barnet lagt sig. Ni känner inte att ni missar tid tillsammans med er partner? Vi får så ofta höra hur viktigt det är att vårda vår relation och umgås bara vi två utan barn.

Visst man kanske inte behöver inte umgås med sin partner varje kväll i veckan, men ändå.

Ni som åker till stallet efter att barnet lagt sig. Ni känner inte att ni missar tid tillsammans med er partner? Vi får så ofta höra hur viktigt det är att vårda vår relation och umgås bara vi två utan barn.

Visst man kanske inte behöver inte umgås med sin partner varje kväll i veckan, men ändå.

Jag hinner båda. Men då har jag eget stall hemma på gården så att rida en häst och göra klart hästarna för kvällen tar ca 1,5 h.

Har nog alltid lämnat min dotter ganska mycket, när jag tänker på det så tänker jag alltid, kvalitée istället för kvantitet - det viktiga är inte hur många timmar du spenderar med ditt barn utan vad du gör den tiden. Det handlar även om att man utnyttjar de timmar på dagarna (och några extra) när man har barn ;) när hon var liten hämtade jag ofta på dagis på eftermiddagen, spenderade ett par timmar hemma med henne och sen alldeles innnan sovdags eller när hon sov och hennes pappa var hemma så åkte jag till stallet och var där resten av kvällen - det blev ofta sena kvällar - kunde vara där ungefär 19-23 - 3-4h - hade ibland två hästar jag red. När hon blev lite större och jag skillt mig så var det ungefär samma rutin men då bodde jag på gården där hästarna stog. hämtade från skolan och fixade mat, sen ut i stallet, in och lägga henne, och sen ut i stallet igen. På helgerna utnyttjade jag ofta mornarna när hon sov. nu när hon är större (tonåring) spenderar vi ännu mindre tid men nu har även hon mindre behov av att umgås med mig :p ;) jag har alltid försökt "mysa" lite extra med henne på helgerna.

Men alltså, med barn handlar det ju rätt mycket om kvantitet, i den meningen att det är rätt många timmar de faktiskt behöver nån som tar hand om dem? Självklart kan jag välja att jag har hellre två timmar kvalitetstid med barnen än hänger med dem hela helgen samtidigt som jag fixar hushållsarbete, eller att jag myser lite extra på helgerna istället för att vara hemma på vardagskvällarna när ändå alla är trötta, men det bygger ju i så fall på att någon annan tar kvantitetstimmarna. Barnen kan ju inte ta hand om sig själva på vardagskvällarna för att båda föräldrarna prioriterar kvalitetstid på helgerna istället?

Så en förälders kvalitetsprioritering bygger ju på att det finns en annan vuxen som tar kvantitetstiden och ser till att barnen inte är ensamma även när det inte är kvalitetstid.

Någonstans gör man ju ett val. Väljer man att ha häst så blir det ju en del kompromisser både med barn, partner, häst, andra intressen, vänner etc. Känner man att man missar alltför mycket tid men partnern får man ju göra något åt det och i mitt fall är det självklart hästeriet som ryker först. Vi har sena vanor så jag har inte upplevt att jag missat speciellt mycket partnertid trots att jag åkt iväg efter barnen somnat.
Visst är det lyxigt att vara barnfri någon kväll och bara ägna sig åt varandra men jag tror nog mer på att skapa en bra vardag där alla trivs och man hinner umgås, då blir behovet att "vårda" förhållandet mindre. När barnen var riktigt små var det nog att få sitt sömnbehov tillfredställt som kändes mest akut! ;)

Men alltså, med barn handlar det ju rätt mycket om kvantitet, i den meningen att det är rätt många timmar de faktiskt behöver nån som tar hand om dem? Självklart kan jag välja att jag har hellre två timmar kvalitetstid med barnen än hänger med dem hela helgen samtidigt som jag fixar hushållsarbete, eller att jag myser lite extra på helgerna istället för att vara hemma på vardagskvällarna när ändå alla är trötta, men det bygger ju i så fall på att någon annan tar kvantitetstimmarna. Barnen kan ju inte ta hand om sig själva på vardagskvällarna för att båda föräldrarna prioriterar kvalitetstid på helgerna istället?

Så en förälders kvalitetsprioritering bygger ju på att det finns en annan vuxen som tar kvantitetstiden och ser till att barnen inte är ensamma även när det inte är kvalitetstid.

visst finns det en mängd av Kvantitet som inte går att undvika som att laga mat och se till att de har rena kläder, hjälpa med läxor osv - men om man är "effektiv" är de timmarna du faktiskt måste passa upp på barnen inte så lång (självklart är det mer med små barn och mindre ju större barnen blir).

Men jag har nog alltid tyckt att barn kan leka och roa sig på egen hand, där har jag aldrig lagt så mycket "kvantitetstimmar". Däremot har jag lagt kvalitetstid på att umgås på "riktigt", dvs laga något gott tillsammans, mysa, promenader mm. dvs inte bara sitta framför tvn tillsammans ;) eller kanske åka bort en helg någonstans.

Vi har varit ihop i drygt 7 år och jag har alltid haft häst. Så livet har sett ut såhär. Vi hänger inte så mycket nej men det är inget vi saknar. Vi umgås mer nu med barn och ffa under FL sågs vi mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar