Hur mycket är en hund värd?

Sv: Hur mycket är en hund värd?

Kan det inte vara så att uppfödaren vill ha förköpsrätt eftersom de vill minimera riskera att en hund de har fött upp hamnar hos olämpliga ägare?

Antagligen är det så i de flesta fall krav om förköpsrätt skrivs in. Jag skriver in att jag har förköpsrätt på de kattungar jag säljer och det handlar främst om att ägarna ska kontakta mig och berätta vad som händer. Jag köper även tillbaks katten om jag har möjlighet och båda parter anser att det är bäst. Jag förklarar varför jag har med den klausulen och än så länge har alla köpare godtagit villkoret utan knussel. De har faktiskt varit väldigt positivt inställda till den, men när det gäller sådana här frågor verkar kattfolk och hundfolk skilja sig rätt mycket åt. ;)

Sv: Hur mycket är en hund värd?

Jag har för mig att det någonstans står i ett köpekontrakt från SKK att en hund är värd si och så mycket efter en viss tid. Säg att hunden i fråga är mellan 6-12 månader gammal. Hur mycket får man då tillbaka av uppfödaren om man lämnar tillbaka den? Denna summa är väll ganska rimlig prissättning för en hund?

Nej, jag ska INTE lämna tillbaka min hund men jag frågar åt en väns räkning plus min egen nyfikenhet.. :)

Nu har jag inte hunnit läsa alla inlägg. Men i regel brukar väl en uppfödare erbjuda pengarna tillbaka eller ersättning i form av en ny hund, om man vill lämna tillbaka den man köpt pga fel, exempelvis att den visat sig vara kryptorchid eller sjuk. Lusläs kontraktet och prata med uppfödaren ifråga, är ni fortfarande osäkra kontakta i så fall rasklubben eller SKK för vidare hänvisning.

Om det däremot rör sig om ren ånger, vet jag inte reglerna, men det borde styras av någon av konsumentköplagen eller köplagen och det borde stå i köpekontraktet.

Rent försäkringsmässigt kan man upplysa försäkringsbolaget om hundens erövrade meriter, varmed livvärdet på hunden ökar om något skulle hända den något varmed den måste avlivas. Detta för att man ska kunna ersätta den förlorade hunden med en ny som meriteras upp till samma värde. Men det berör inte relationen köpare-uppfödare.

Det spelar också roll om hunden köpts 100 % eller lämnats på halvfoder eller helfoder.

Hälsningar
Marianne

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: tanten
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 444
Senast: Vicks
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna