Hur mycket är en hund värd?

ljusslinga

Trådstartare
Jag har för mig att det någonstans står i ett köpekontrakt från SKK att en hund är värd si och så mycket efter en viss tid. Säg att hunden i fråga är mellan 6-12 månader gammal. Hur mycket får man då tillbaka av uppfödaren om man lämnar tillbaka den? Denna summa är väll ganska rimlig prissättning för en hund?

Nej, jag ska INTE lämna tillbaka min hund men jag frågar åt en väns räkning plus min egen nyfikenhet.. :)

Sv: Hur mycket är en hund värd?

Om återköper sker inom 14 dagar efter leverans, så är det 80 %
Senare men inom 3 månader 60%
Senare men inom 12 månader 40%
Senare men inom 24 månader 10%

Men detta gäller ju bara om det är ikryssat att köparen har rätt att lämna tillbaka enligt villkoren under punkt 4 i köpekontraktet.

Är hunden äldre än 24 månader kan man ringa till rasklubben och be om att få reda på en rimlig summa.

Men visst är det SJUKT märkligt?? Dessa regler är ju rent ut sagt löjliga - på två av mina hundar ska uppfödaren ha förköpsrätt, enligt kontrakt. Så OM jag då bestämmer mig för att lämna tillbaka hund 1. då får jag 950 kr för en kanonhund med flertalet meriter/friröntgad m m. Hund 2 ger även den endast 800 kr, hon är en snart färdig avelstik med flera meriter/friröntgad, massa träning mm. Hur kan NÅGON inbilla sig att man skulle sälja sin hund för dessa SKAMBUD? (I of är mina familjemedlemmar ö h t inte till salu, men detta innebär ju praktiskt taget att man skänker bort hunden...)

I många fall stiger faktiskt priset på hunden efter valptiden - en 12 veckors valp är värd mer än en 8 veckors av den anledning att t e x testiklar oftare finns på rätt plats, är bettet fortf. korrekt är risken för förändring mindre mm. En hund på 1 år, helt frisk är i mina ögon värd 3-4000 mer än som valp. Friröntgad ytterligare lite till, meriterad mer/mycket mer, beroende på hur mycket os v.

Ursäkta för halvt trådkap :o

Fast det står inte att uppfödaren har förköpsrätt. Utan att ägaren har rätt att lämna tillbaka hunden enligt villkor i kontraktet. Med andra ord måste du inte sälja till uppfödaren, men vill du inte krångla med att hitta en köpare så kan du begära att uppfödaren köper tillbaka. Men då får du också betalt vad kontraktet säger.
Vill du ha mer betalt så säljer du till nån annan.

Just i detta fallet kanske ja. Men i mitt fall har jag krav på 2 av mina hundar - tänker jag omplacera så ska de tillbaka till uppfödaren(får alltså enl. avtalet inte lov att sälja vidare). Och då antar jag att uppfödaren tänkt sig att betala dessa belopp? Måste ju vara praktiskt om man som uppf. kan köpa en drygt 1 årig, meriterad hund för under 1000 kr.

En såld hund är en såld hund. Din uppfödare kan inte kräva att få köpa tillbaka dom.
Då måste hon gjort en egen punkt i kontraktet, för en sån punkt finns inte på skk's kontrakt, och sånt gäller inte.
Du kan ju heller inte anta att uppfödaren tänkt betala dessa belopp. Står det inget om pris, så tar du vilket pris du vill.

De priser som står på SKKs kontrakt gäller bara om man av en eller annan anledning vill LÄMNA tillbaka hunden. Men om man vill SÄLJA hunden så sätter man ett eget pris som även gäller för uppfödaren om denna vill ha förköpsrätt.

Just i detta fallet kanske ja. Men i mitt fall har jag krav på 2 av mina hundar - tänker jag omplacera så ska de tillbaka till uppfödaren(får alltså enl. avtalet inte lov att sälja vidare). Och då antar jag att uppfödaren tänkt sig att betala dessa belopp? Måste ju vara praktiskt om man som uppf. kan köpa en drygt 1 årig, meriterad hund för under 1000 kr.

Sådana krav är rent BS, vilket man som uppfödare ska veta. En del (mindre upplysta/oseriösa) chansar och hoppas valpköparen inte vet vad som gäller, men som valpköpare är du aldrig någonsin tvingad att sälja tillbaka en hund till uppfödaren och absolut är det inte uppfödaren som sätter priset i det läget.

En såld hund är en såld hund. Din uppfödare kan inte kräva att få köpa tillbaka dom.
Då måste hon gjort en egen punkt i kontraktet, för en sån punkt finns inte på skk's kontrakt, och sånt gäller inte.
Du kan ju heller inte anta att uppfödaren tänkt betala dessa belopp. Står det inget om pris, så tar du vilket pris du vill.

Förköpsrätt kan man trots Konsumentköplagen kräva i ett kontrakt. Det har jag klart bestämt för mig att en jurist förklarat tidigare på buke.;) Däremot kan man inte kräva att få köpa tillbaka hunden för en viss summa.

Förköpsrätten innebär ju bara att man måste erbjuda uppfödaren att köp hunden före andra och vill man verkligen inte att uppfödaren ska köpa hunden sätter man ett pris uppfödaren inte godtar. En avtalat förköpsrätt tvingar inte köparen att sälja hunden till uppfödaren.

Just för att kravet egentligen inte är tvingande (annat än i att uppfödaren måste erbjudas att få köpa hunden) gör att det är OK trots KKL.

Jag tänkte skriva lite mer, men tänkte att det räcker nog :)
För som du skriver kan man ju skriva att man har förköpsrätt, men man ska också då skriva en klausul för verkligen vara säker på att den ska gälla. Och den klausulen kan ju tex vara att får man inte förfrågan om förköpsrätt så kan man få "böta" tex 50 000 (om man skrivit det).
Men sen då som du skriver, man kan ju då kräva ett sånt högt pris av uppfödaren så den inte vill köpa hunden för den priset, och då har ju uppfödaren fått en förfrågan till att köpa hunden, men avstått pga priset.

Hoppas jag nu skrev och förklarade rätt :D Har själv haft kontakt med en jurist och han förklarade det så här för mig.

KL Om köparna bojkottade dessa kontrakt skulle det inte vara ngt problem. Hållbarheten är tveksam hur man än vänder på saken o om inget fast pris är angivet är uppfödaren helt klart tvungen att betala marknadsvärde dvs vad man kan få ut på annat håll.
PL

Jo då, jag är faktiskt medveten om det, dock kan uppfödare vända sig till en vanlig domstol och om han/hon (uppf.) där kan bevisa att denne lidit ekonomisk förlust p g a ditt handlade (att du sålt hunden till någon annan) så kan han/hon vinna målet. Då kan man ju bara undra hur någon skulle kunna bevisa att den lidit ekonomisk förlust utav att en valpköpare säljer SIN hund? :confused:

På dig låter det som om alla uppfödare som använder sig av detta knep är lite halvt oseriösa... Hm, ja det tål att funderas på - när jag köpte mina hundar var jag bombsäker på att uppfödarna var seriösa, men har dessvärre upptäckt att så inte alltid varit fallet. Det är trist :( Antingen är "mina" raser drabbade av ovanligt mycket oseriöst folk, eller ännu värre, de oseriösa uppfödarna dominerar marknaden...

Dessa två som har förköpsrätt på mina hundar (eller ska vi sätta, tror sig ha) är dessutom OTROLIGT stora uppfödare inom rasen, men generellt väldigt god renomé.

Senast ändrad:

Kanske dessutom bör påpeka (eftersom jag nyligen hade "min" första kull själv) att jag INTE har lagt till någon sådan punkt i köpekontraktet, däremot informerat samtliga valpköpare att de alltid är välkomna att vända sig hit oavsett vad, även vid ev. omplacering o dyl. Självklart vill jag gärna att de verkligen gör det, samtidigt som jag vet att det är totalt lönlöst att försöka tvinga folk genom "fejk-kontrakt".

/ *Lovar att sluta kapa tråden nu :angel:*

Jo då, jag är faktiskt medveten om det, dock kan uppfödare vända sig till en vanlig domstol och om han/hon (uppf.) där kan bevisa att denne lidit ekonomisk förlust p g a ditt handlade (att du sålt hunden till någon annan) så kan han/hon vinna målet. Då kan man ju bara undra hur någon skulle kunna bevisa att den lidit ekonomisk förlust utav att en valpköpare säljer SIN hund? :confused:

På dig låter det som om alla uppfödare som använder sig av detta knep är lite halvt oseriösa... Hm, ja det tål att funderas på - när jag köpte mina hundar var jag bombsäker på att uppfödarna var seriösa, men har dessvärre upptäckt att så inte alltid varit fallet. Det är trist :( Antingen är "mina" raser drabbade av ovanligt mycket oseriöst folk, eller ännu värre, de oseriösa uppfödarna dominerar marknaden...

Dessa två som har förköpsrätt på mina hundar (eller ska vi sätta, tror sig ha) är dessutom OTROLIGT stora uppfödare inom rasen, men generellt väldigt god renomé.

Det där skulle ingen kunna komma med till rätten och få rätt.

Ang trådkapning... TS har ju redan fått svar på sin fråga, så om vi fortsätter diskutera annat gör nog inget

Kan det inte vara så att uppfödaren vill ha förköpsrätt eftersom de vill minimera riskera att en hund de har fött upp hamnar hos olämpliga ägare?

Precis som flera redan har skrivit så är en såld valp såld och som uppfödare har man inte mer rätt till den än någon annan. Vill du sälja din hund kan du upplysa uppfödaren om detta och tala om vad du begär för den. Sen är det upp till uppfödaren om de vill betala det priset eller inte.

Håller också med om att en valp egentligen ökar i värde ju äldre den blir förutsatt att den tränas och uppfostras på ett bra sätt. Själva har vi dock aldrig tagit mer för en äldre valp. Det är ytterst få människor som förstår att valpen faktiskt har ökat i värde. Har tom fått skäll för att jag har begärt fullt pris på en 4-månadersvalp.:confused: Att valpen sedan var rumsren, koppelvan, kom som ett skott på visselpipa och kunde sitt och ligg var ointressant. (Nä, vi sålde inte till den människan.)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: tanten
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 444
Senast: Vicks
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 761
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna