Hur mycket är hästen värd?

Sv: Hur mycket är hästen värd?

Kan kanske behövas, men min erfarenhet av problem med gångarterna ligger ofta i felaktig ridning under långvarig period. Oftast alltså ryttarens fel. Med tanke på hästens ålder lär det också ta sin tid, med mycket träning, för att få rätt på gångarterna.

Skriver under på den.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Allt beror på vad köparna vill ha.
Jag köpte ny häst förra året. Valet stod mellan två hästar. En nordsvensk (5år) inte mycket riden. Men med existör och huvud att gå långt, hade helbror som går dressyr. Samt körhästar i släkten, känd släkt. Träffade mamma. Var inte heller inkörd. Men inga problem med något av det. Bara någon ladde ner tiden på honom. Skulle få hjälp av säljaren att köra in. Den hade stor erfarenhet. Men inte hittat inspirationen, till att ta tag i denna häst. Tragedi med övriga hästar. 15000:-
Samt en tinker (10 år), hade inte lika stark existör som nordsvensken. Inte lika arbetsvilig. Men mer färdig, inkörd, inriden. Import. Ingen koll på övriga släktingar till hästen. Passar antagligen inte mer än för hobby. 30000:-

Nordsvensken skulle kräva mer arbete att få till full kapacitet på. Tid innan han var färdig. Men verkligen kunna passa mig. Även om jag får för mig att satsa på ex. dressyr. I slutändan vart det. Antagligen fick jag köpa den eller så skulle säljaren behålla (hittade tillbacka till inspirationen).

Tinkern var mer färdig. Skulle aldrig bli mer än medelmåttig, mångsidig. Men inte utmärkande på något sätt.

Skulle även ha kunnat väntat och köpt en kallblodstravare billigt genom bekant. Eller fått varmblodstravare av den.

Köpte tinkern, inte för att han var bäst. Eller billigast. Utan för att han passade mig bäst. I alla fall just nu. Eller vänta nu, han var inte billigast. Det skulle travarna varit, de skulle efter lite omskolning passat mig.
Nordsvensken skulle bara ha kostat hälften. Inkörningen skulle jag få billigt. Skulle med syrrans hjälp få bra ordning på honom. Vi har hjälpst åt att få ording på hästar tidigare. Men tyckte att det var lite mycket häst för mig. Var och tittade på flera hästar. Skulle ha letat vidare om inte jag fått köpa min tinker. Inte gått efter pris utan känslan. (När jag satt upp på tinker första gången, kändes allt rätt).

Problem med många säljes annonser. Är att de inte är skrivna på ett säljande sätt. De tar inte upp viktig information. Krävs mail eller telefon för att få reda på bas sakerna, (mankhöjd, ras, härstamning, utbildning) utan oviktiga saker (att hästen är söt).

Säljaren. Ja hobby hästägaren som tar ett föl på skoj. Tror att det ska kosta lika mycket som fölet från uppfödare , som premierar sina hästar, matchar hingst och sto, för att få fram rätt föl. Är hästen inriden. Spelar det ingen roll om det är gjort av proffs eller hobbyryttare. Visst hobby hästen passar som hobby häst. Det krävs tur att få fram en riktigt bra häst. Uppfödarn vet (förhoppningsvis) mer, om vad man ska undvika och hur man får fram bra hästar. Som klarar av mer.

Köparen. Vill gära ett klipp. Det gäller väl allt. Du lägger väl inte på x% på priset för att gynna säljaren. Sedan är det många köpare som tror att det är enbart priset, som spelar in i om det är ett klipp eller inte.

Det är bara att hoppas att marknaden jämnar ut sig. Att uppfödarna, föder upp hästar som det finns en marknad för. Alla föl kan inte vara perfekta. Att köparna är bereda att betala vad de vill använda hästen till. Visst om man vill rida rakt fram i skogen då behövs det inte mycket. Men en häst som passar för mera ska kosta.

Till Ts.
Tycker du att hästen är värd 10000:-, bjud det. Eller du kanske inte tycker det, men lägger hellre det än ser hästen försvinna.
Tycker dok inte du ska ta föl. Om det finns minsta risk att det överförs till fölen.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Många hästar ligger ute till fantasipriser som har sjukdomshistoria, läggs ut som tävlingshäst men är i själva verket "värdelös".. Osv.. Det kan inte undgå någon att vi har mycket skit på marknaden. Det kan inte heller vara riktigt realistiskt att en obetydligt utbildad häst, utan stam, kanske korsning, utan meriter ska kosta lika mycket eller ens i närheten av en bra utbildad häst, med bra stam, bra meriter mm vilket också är vanligt!

Vars har jag angett att friska och bra hästar ska vara billiga?? Tvärtom är det hur det bör vara..men faktum är att allt för många vill få tillbaka minsta öre man lagt ut på hästen oavsett vad för häst när den ska säljas men så funkar det väldigt sällan.. Det är ytterst få fall där man kan sälja med vinst eller exakt det hästen kostade för flera år sen såvida den inte ökat i värde men det är få hästar som gör det. Hästar med skavanker, ej utbildade mm bör givetvis sjunka i värde!

Självklart är det upp till var och en att betala sitt pris.. Men något gör ju att folk inte blir av med sina hästar och som åskådare är det min uppfattning och åsikt till stor del.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Och troligen drabbas inte vi hobbyhästspekulanter om vi ska prata bieffekter som ska köpa häst så jättehårt egentligen eftersom att vi kan välja en annan häst vi anser är rätt m rätt pris och det innebär då även en massa importer. Dock för min del är det irriterande hur det ser ut idag iom att det försvårar att få tag på ok hästar till vettiga priser.. Svenska dessutom är typ omöjligt.

De som letar väldigt bra hästar tex medelsvår/svår alltså riktiga tävlingshästar drabbas nog inte heller för där ser det lite mer realistiskt ut prismässigt för att utbudet även är mindre.

De som drabbas hårdast är uppfödare och det är många som får lägga ner sina försök att ta fram vettiga hästar för att de aldrig kommer att kunna göra sig vinst om prissättningen fortsätter som den ser ut...konkurrans blir ju helt snedvriden det med.

Så dåliga/okända hästar ska vara billiga och bra hästar dyra!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag håller med dig i att man som köpare behöver vara medveten och kunnig.
Det är intressant att titta på annonser och jämföra.
Det är intressant att det i två annonser kan vara i stort sett samma text som beskriver hästen, och priset skiljer kraftigt.

Men saken är ju också den att man som köpare kan sålla och välja.

Om jag vill ha en välriden islandshäst med rena gångarter och skaplig kapacitet, så låter jag ju bli att köpa de hästar som inte når upp till mina önskemål.

Prisbilden för islandshästar har, som någon annan också skrivit, förändrats de senaste åren.
Från att i stort sett "allt" annonserades för minst 40000kr till att priserna nyanserats.
Nu tror jag inte att det går att sälja en häst av den typ som TS beskriver för mer än 10-15 tusen kronor. Annonseras den, med information om gångartsproblem, fång och eksem för ca 50000kr, så torde annonsören inte få några svar.

Oridna hästar annonseras ju nu ganska ofta för ca 20-30 000 kr vilket är betydligt mer realistiskt. Unghästar kan man hitta för 10-15 tusen. Billigt med tanke på att språngavgiften ofta ligger på dryga 7000kr...

inte självklart bra för säljaren att priserna är så låga, men det handlar ju om att säljarna konkurrerar om köparna och priset är en sak att konkurrera med.

Jag undrar vad en välriden, lättväxlad häst som är snäll och lydig men inte har spektakulär gång, skulle vara värd i marknadens ögon idag?
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Kan kanske behövas, men min erfarenhet av problem med gångarterna ligger ofta i felaktig ridning under långvarig period. Oftast alltså ryttarens fel. Med tanke på hästens ålder lär det också ta sin tid, med mycket träning, för att få rätt på gångarterna.

Ja, det har du förstås också helt rätt i.
Många ryttare kanske inte jobbar tillräckligt mycket lösgörande för att "låsa upp" ryggarna på femgångarna från passtakt mot mer diagonal.
Man kan fundera på - och jag kan mycket väl vara ute och cykla och vara mycket klumpig - om det finns en cementerad uppfattning om att vissa femgångare bara grisepassar och att det inte "går" att rensa takten. Så att ett antal hobbyryttare konstaterar att "jag har en femgångare som grisepassar, jaha, det går inte att göra något åt så hästen får grisepassa" eller kanske inte hittar någon lämplig instruktör att ta hjälp av.

Jag tror verkligen inte, för att förtydliga, att de flesta som är aktiva här inne har den uppfattningen.
Det ser inte ut så på resonemangen man läser här inne. Men de flesta som är mer aktiva här inne, verkar heller inte ha hästar som "stagnerar" i att grisepassa i många år.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det är hög tid att vi börjar ställa krav på friska, bättre utbildade hästar till mer realistiska priser..


Jag gör inte din tolkning, eftersom jag har en annan uppfattning.

Dandylinns uttalande kan precis lika gärna betyda att det faktiskt är så att priserna på friska, bättre utbildade hästar ska UPP, snarare än ner. Eftersom jag är av den åsikten att friska, utbildade hästar måste få kosta. Vem vill och kan annars utbilda dem?

Jo, samma finniga femtonåringar som idag utbildar majoriteten av hästmaterialet som sedan inte är ett dugg utbildade, utan snarare tvärtom. Bättre och lättare att ta råmaterial än fellärt.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Undrar bara vad du menar med att Islandshästar är skithästar???

Precis som de andra skrev, att det finns dåliga hästar även bland islandshästar. Förr kostade en dålig islandshäst (eksem, inga gångarter, fång osv) 40' oavsett, idag är det inte så. Men det är klart att säljaren vill ha mycket pengar för hästen oavsett.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Har aldrig sålt ett föl under 25000 kr, i regel är det lättare att sälja föl än unghästar faktiskt och färdigt pris på hingsten kan ligga långt över 7000 kr. Har aldrig haft turen att hitta så låg avgift måste jag säga, inte på de hingstar jag valt till mitt sto.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Man kan fundera på - och jag kan mycket väl vara ute och cykla och vara mycket klumpig - om det finns en cementerad uppfattning om att vissa femgångare bara grisepassar och att det inte "går" att rensa takten. Så att ett antal hobbyryttare konstaterar att "jag har en femgångare som grisepassar, jaha, det går inte att göra något åt så hästen får grisepassa" eller kanske inte hittar någon lämplig instruktör att ta hjälp av.

Jag tror verkligen inte, för att förtydliga, att de flesta som är aktiva här inne har den uppfattningen.
Det ser inte ut så på resonemangen man läser här inne. Men de flesta som är mer aktiva här inne, verkar heller inte ha hästar som "stagnerar" i att grisepassa i många år.

Jag hoppas verkligen inte att den cementerade uppfattningen du beskriver verkligen finns. Enligt min erfarenhet så ligger ofta gångartsproblem faktiskt hos ryttaren, och inte helt hos hästen.

Jag red en 14-årig valack som hade gångartsproblem, och valde att grisepassa. Anledningen till detta var som också ägaren beskrev, att han blivit felaktigt riden under långvarig period. Bland annat av orsaker av okunskap från hans medryttare, och och hans ägare inte kunde rida fullt ut på grund av sjukdom. Det tog mig cirka 5 månader innan jag fick rätt på detta, och slutligen fick fram separerade gångarter - och framförallt en ren tölt! Självklart hade förmodligen en utbildad tränare kunnat göra detta mycket snabbare.. Men min erfarenhet säger också att det tar längre tid för en äldre häst att hitta tillbaka till sina grundkunskaper/få bort problem än att arbeta med en yngre.

Till TS, så kan jag säga att jag förmodligen hade lagt pengarna på en annan häst. Det ser lite ut som att du funderar på att köpa dig en häst, där det medföljer massor med problem; eksem, och problem med gångarter.

Det är roligare att rida för att ha roligt, och sträva efter mål! Än att sträva efter stora problem, som faktiskt är krävande och tar tid.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag hoppas verkligen inte att den cementerade uppfattningen du beskriver verkligen finns. Enligt min erfarenhet så ligger ofta gångartsproblem faktiskt hos ryttaren, och inte helt hos hästen.

Du misssförstod mig eller jag var inte tillräckligt tydlig.
Jag menade att den uppfattningen möjligen leder till att en del ryttare liksom ger upp och inte lär sig att träna hästen tillräckligt bra.

Man kanske tar fördomen som anledning att låta bli att utveckla sig.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Har aldrig sålt ett föl under 25000 kr, i regel är det lättare att sälja föl än unghästar faktiskt och färdigt pris på hingsten kan ligga långt över 7000 kr. Har aldrig haft turen att hitta så låg avgift måste jag säga, inte på de hingstar jag valt till mitt sto.

Jo, jag vet att det lätt kan kosta mycket mer och valde en konservativ siffra kombinerat med de annonspriser som finns.

Jag har själv köpt en 2-årig betäckningsgodkänd BLUP-hingst för 20000kr och det får väl anses vara (för) billigt. Alla betäckningsrätterna följde med hingsten.

Jag har inga synpunkter alls på de priser du tar för dina föl:) (och vet inte heller).
Däremot finns det ett antal annonser där föl upp till tvååringar annonseras för mindre än 20000kr och det är orsaken till mitt exempel.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Du misssförstod mig eller jag var inte tillräckligt tydlig.
Jag menade att den uppfattningen möjligen leder till att en del ryttare liksom ger upp och inte lär sig att träna hästen tillräckligt bra.

Man kanske tar fördomen som anledning att låta bli att utveckla sig.

Jag håller med dig! :)
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Om du får ett bättre pris och funderar på att köpa hästen, glöm inte att kolla upp att den har en bra försäkring som du kan ta över. En häst med den sjukhistorien kommer du få mycket reservationer på om det alls går att nyförsäkra med tanke på åldern...
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det är så jag menar (mitt första inlägg måste blivit väldigt missförstått), friska och bra hästar ska kosta mer medans de som jag beskrivit tidigare som är obetydligt utbildade, inte har några meriter, ingen stam altså inget unikt ska kosta mindre då det i min värld är helt ofattbart att dessa två kan ligga inom samma prisklasser..

En häst kostar ju alltid, men det som borde öka värdet är ju vilka kvaliteter, vilken hälsa samt användningsområde hästen har.

Och folk får väl sälja köpa till vilken summa de vill, absolut..men som jag ser det, så har folk otroligt svårt att bli av med sina hästar och det ser jag runt om mig hela tiden.

T o m travarna ser ut att ha "gått upp" i pris och jag undrar egentligen hur det går att sälja dessa för 15.000 direkt från banan till ridhäst?
Jag har själv travare och jag kan inte ens anse att de ska kosta så mycket eftersom att man får lägga ner otroligt mycket arbete för att ens få dem vettiga att rida på.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jo, jag vet att det lätt kan kosta mycket mer och valde en konservativ siffra kombinerat med de annonspriser som finns.

Jag har själv köpt en 2-årig betäckningsgodkänd BLUP-hingst för 20000kr och det får väl anses vara (för) billigt. Alla betäckningsrätterna följde med hingsten.

Jag har inga synpunkter alls på de priser du tar för dina föl:) (och vet inte heller).
Däremot finns det ett antal annonser där föl upp till tvååringar annonseras för mindre än 20000kr och det är orsaken till mitt exempel.

Bara för att hästen har rätt BLUP innebär ju inte det att den är värd att användas, för mig räcker inte BLUP för att en hingst ska vara användbar. Även dessa sk BLUP hingstar kan ju bli lite av missar, både vad gäller mentalitet, exteriör och gångarter.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Bara för att hästen har rätt BLUP innebär ju inte det att den är värd att användas, för mig räcker inte BLUP för att en hingst ska vara användbar. Även dessa sk BLUP hingstar kan ju bli lite av missar, både vad gäller mentalitet, exteriör och gångarter.

Jag skrev inte en betäckningsannons.
Jag gav ett exempel på en billig unghäst för att illustrera att även djur med sannolikt relativt hög produktionskostnad mer eller mindre reas ut.

Nåja, det var inte vad tråden handlar om egentligen - men kanske en jämförelse med TS häst som verkar vara "sekunda vara" på flera sätt.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag tror du har fel, däremot är det svårt med takt och gångarter och alla har nig inte riktigt koll på vilken takt/gångart hästen går i och/eller inte vet hur de ska rida bort en feltakt, vilket ju på vissa hästar kan vara extremt svårt.
En häst med riktigt mycket vilja och mycket pass tycker jag är en svårt typ av häst.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Man kan fundera på - och jag kan mycket väl vara ute och cykla och vara mycket klumpig - om det finns en cementerad uppfattning om att vissa femgångare bara grisepassar och att det inte "går" att rensa takten. Så att ett antal hobbyryttare konstaterar att "jag har en femgångare som grisepassar, jaha, det går inte att göra något åt så hästen får grisepassa" eller kanske inte hittar någon lämplig instruktör att ta hjälp av.
QUOTE]

Jag har aldrig stött på uppfattningen, men däremo en del som har noll koll och antingen tror att hästen töltar eller inte bryr sig. Numera verkar det betydligt bättre på töltfronten, tyckte mig se fler icketöltande hästar förr.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 164
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp