Hur mycket är hästen värd?

Sv: Hur mycket är hästen värd?

Vet inte vilken värld jag lever i men nog är väl 10 000 kr inte så mycket för en islänning (har själv halvblod). Är det verkligen lätt att få en bättre häst för detta pris om man vill ha en islänning och inte en travare? I min halvblodsvärld låter det ganska ok pris för en häst med 'problem'.

Var skrev jag "bättre islandshäst"?
Jag skrev "bättre häst" och jag vidhåller att man kan få betydligt bättre häst än så för de pengarna.
Jag har köpt en fin, frisk sjuårig quarterhäst för 3000kr för ett par månader sedan...

Men nej, det är inte enkelt att få just en islandshäst för 10000kr. Jag köpte i och för sig en frisk treårig islandshäst med fin stam för just det priset för 3½ år sedan, men det är inte så vanligt.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Vet inte vilken värld jag lever i men nog är väl 10 000 kr inte så mycket för en islänning (har själv halvblod). Är det verkligen lätt att få en bättre häst för detta pris om man vill ha en islänning och inte en travare? I min halvblodsvärld låter det ganska ok pris för en häst med 'problem'.

Många som har islandshäst (och har haft det ett tag) lever kvar i att de är värda en massa pengar trots att de är skithästar. Men det är ju inte så längre, lågkonjunkturen har drabbat även där och hästarna går betydligt billigare nu.

Var själv med om en liknande situation för några år sen. En kvinna jag kände hade haft en islänning på foder i två år, ägaren ville då sälja till henne för 50'... Hästen var inte alls värd dessa pengarna, så efter lite modigt övervägande sa FV nej, berättade sitt bud som var runt 30'. Ägaren ville ha 50' och menade att då fick ju hästen annonseras ut, visst sa FV, då ska inte hästen stå kvar här och sadeln är min så du får fixa allt sånt. Ägaren skickade ut någon mellanhand som skulle ha hästen under försäljningstiden, även denne skrattade åt 50' och det slutade med att FV köpte hästen för lite över 30'. Denna hästen är dock frisk.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

En tusenlapp, kanske två, för att vara snäll mot ägaren.

Jag hade inte tagit hem en sjuk häst ens mot betalning. Det är enormt krävande att ständigt vara på sin vakt för dessa åkommor och ett förbaskat hästjobb för att hålla dem okej.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Frågan car ju dock inte om jag ville köpa hästen, frågan var hur mycket jag borde betala för hästen.

Fast i inlägg 16 så skrev du att ägaren visste att du verkligen ville ha hästen, så min fråga är relevant.
Du skrev också att nu efter att vad andra skrivit så vet du vad du bör erbjuda för hästen.
Du hade troligen inte startat tråden om det inte vore för att du är intresserad av att köpa hästen.

Dessutom brukar trådar mynna ut i fler frågor efterhand förutom den som TS handlar om. Så är det på ett diskussionsforum. Men du behöver såklart inte svara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Många som har islandshäst (och har haft det ett tag) lever kvar i att de är värda en massa pengar trots att de är skithästar. Men det är ju inte så längre, lågkonjunkturen har drabbat även där och hästarna går betydligt billigare nu.

.
Undrar bara vad du menar med att Islandshästar är skithästar???
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

lady_vip menar antagligen inte att islandshästar som helhet är skithästar. Däremot att det tidigare ansetts att alla islandshästar, oavsett om de är bra eller s.k. skithästar, varit värda mycket pengar.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

För en 15 år sedan verkade alla islandshästar kosta 40.000 om det inte var något exceptionellt numerar är pricbilden betydligt mer nyanserad.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Usch..tänker genast tillbaka på tråden jag svarade i nyss ang hästmarknaden och dess prissättningar..folk har ingen realistisk syn/anser att deras häst är bäst och sätter priset därefter..med följden att inga köpare dyker upp. Det är hög tid att vi börjar ställa krav på friska, bättre utbildade hästar till mer realistiska priser..men jag tror vi är på god väg iom att marknaden fortfarande är död..folk kommer att behöva sänka sina priser på många av hästarna för att ens kunna få dem sålda..
What? Vem är det du ska "kräva" friska och välutbildade hästar från? Är det de som redan köpt en häst som ska sälja den vidare billigt till dig? Eller är det någon som ska importera den åt dig? Eller är det någon uppfödare som ska köpa ett avelssto, lägga tid, pengar och risk på betäckning, föda upp hästen och utbilda den och sedan sälja den med förlust till dig? Eller vem är det egentligen du ska kräva dessa friska och välutbildade hästar av? Producera din egen friska och välutbildade häst om det nu är så enkelt och billigt!!! :eek: :meh: :wtf:
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Hon menar nog så enkelt att hästen ska vara värd sitt pris.

Det finns hästar ute på annons som inte gjort ett skit mer än ridits rakt fram ut i skogen och som dessutom är typ 18 år gamla och tror att folk vill betala 50.000 kr för hästen. Det är såna säljare som inte är realistiska. Dom tror sina hästar är värda mer än dom är.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det är inte så hen har skrivit, eller hur? Och om det nu är så att det är många säljare som sätter "orealistiska" priser på sina hästar så är ju inte det Dandylinns problem, varför ska hen bry sig öht? Det är väl säljarens problem om inte hästen blir såld, inte Dandylinns. Vad har hen för rätt att kräva att priserna ska sänkas liksom? Om det nu finns andra som prissätter sina hästar "rätt" enligt Dandylinn så är det ju bara att köpa en av de hästarna istället. Tycker Dandylinn att alla hästar är för högt prissatta så är det ju Dandylinn själv som är fel ute, då är ju marknaden sådan. Liten tillgång på "rätt" hästar - ja, då går priserna upp.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

What? Vem är det du ska "kräva" friska och välutbildade hästar från? Är det de som redan köpt en häst som ska sälja den vidare billigt till dig? Eller är det någon som ska importera den åt dig? Eller är det någon uppfödare som ska köpa ett avelssto, lägga tid, pengar och risk på betäckning, föda upp hästen och utbilda den och sedan sälja den med förlust till dig? Eller vem är det egentligen du ska kräva dessa friska och välutbildade hästar av? Producera din egen friska och välutbildade häst om det nu är så enkelt och billigt!!! :eek: :meh: :wtf:

Tänker du inte helt fel nu?

Realistiskt pris på den hästen som beskrivs är ju förmodligen betydligt högre än vad den genomsnittlige hästköparen tror.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det är inte så hen har skrivit, eller hur? Och om det nu är så att det är många säljare som sätter "orealistiska" priser på sina hästar så är ju inte det Dandylinns problem, varför ska hen bry sig öht? Det är väl säljarens problem om inte hästen blir såld, inte Dandylinns. Vad har hen för rätt att kräva att priserna ska sänkas liksom? Om det nu finns andra som prissätter sina hästar "rätt" enligt Dandylinn så är det ju bara att köpa en av de hästarna istället. Tycker Dandylinn att alla hästar är för högt prissatta så är det ju Dandylinn själv som är fel ute, då är ju marknaden sådan. Liten tillgång på "rätt" hästar - ja, då går priserna upp.

Det är din tolkning av vad hon skriver, inte min.
Folk försöker sälja hästar som inte är värda sitt pris. Jag tycker att man som köpare borde kunna få mer för pengarna. Jag betalar tex aldrig i livet 50.000 kr för en 18-årig häst som bara gått rakt fram i skogen. För dom pengarna vill jag ha mer.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Men varför kräva att det ska gå att köpa friska, välutbildade hästar billigare? Varför inte bara köpa en häst som ligger ute till ett pris som du vill betala om det nu finns så många sådana friska välutbildade hästar att köpa? Alla får väl begära vad de vill för sina hästar? Ska jag komma och kräva att du ska sälja din bil billigt till mig? Jag vill haaaa en billig bil som har minst 150 hk, har drag, har gått max 5 000 mil och har AC. Sa jag att den skulle vara billig och utan fel och att jag kräver det? O_o

Jag blir så himla sur och irriterad på alla biltillverkare som inte fattar att det är köparens marknad och som inte vill sälja sina nya bilar till mig billigt (typ för halva tillverkningskostnaden). Fattar de ingenting liksom? Det finns ju massor av nya bilar med samma prestanda som säljs för mindre än vad de kostar att tillverka, ändå måste jag gnälla om de tillverkare som envisas med att vilja ha mer pengar.
OBS, hela stycket är *ironi* är kanske bäst att skriva...

Varför är det bättre att gnälla om de "dyra" istället för att köpa en av de billiga? Kanske beror det på att de billiga ändå inte är lika bra som de dyrare, och att man hellre vill ha den dyra fast för samma pris som den billiga (som är sämre) men det går ju så klart inte att erkänna. :angel:
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Eller så köper man av en biltilverkare som gör en lika bra bil till halva priset.

Köparen struntar oftast i säljarens om kostnader och söker prisvärda varor.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Folk försöker sälja hästar som inte är värda sitt pris. Jag tycker att man som köpare borde kunna få mer för pengarna. Jag betalar tex aldrig i livet 50.000 kr för en 18-årig häst som bara gått rakt fram i skogen. För dom pengarna vill jag ha mer.
1. Vad har du med att göra vad "folk" försöker sälja sina hästar för? Varför bry sig liksom? Varför köper du inte något som har "rätt pris" enligt dig?
2. Är det någon som har tvingat dig att köpa en 18 årig promenadhäst för 50 000 kr? Dvs, har någon krävt det?

Vad just du tycker om vad du BORDE kunna få för en viss summa är ju inte så styrande för hur marknaden ser ut. Den som äger varan sätter priset på varan. Priset som säljaren sätter styrs oftast av tillverkningskostnad och hur mycket säljaren vill gå i vinst/ hur mkt säljaren är beredd att gå med förlust. Det finns ofta en gräns för hur billigt en säljare säljer en vara för, blir det för lite pengar slänger man hellre varan eller avlivar den om det är en häst och sen slutar man tillverka nya varor. Hellre det än att ta besväret som en försäljning innebär (speciellt när folk gamar sig och gnäller om vilken skitdålig vara det är, som de trots det, vill köpa).
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jamen det var ju precis det jag skrev. Varför inte bara köpa den billigare om den är lika bra? Varför sitta och gnälla om det man tycker är för dyrt och försöka gnälla ner priset istället för att helt enkelt köpa det som man tycker är prisvärt från början (om det nu finns i verkligheten) och sen vara nöjd med det?
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Trots att jag beskriver utförligt så verkar du inte fatta.

Men eftersom du tar bilar som ett exempel så fortsätter vi på det.

Jag köper inte en Saab 900 från 98 för 50.000 kr för den är inte värd det.
Däremot kan jag tänka mig att köpa en Volvo C70 från 2007 för 150-200 tusen kr . Därför att jag får mer för pengarna.

Jag är villig att betala mer för en bra vara, men jag betalar inte överpris på en sämre.
Och folk inbillar sig att sina Saab 900 är värda 50.000 kr när dom inte är det.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag vet vad prisvärd betyder. Men vad jag inte begriper är varför du ska gnälla för att någon vill sälja sin vara för mer pengar än vad DU tycker den är värd. Låt bli att köpa den varan, det är väl ingen som kräver att du ska köpa den? Varför köper du inte en annan vara istället, en som är prisvärd enligt dig? Varför bryr du dig öht om att det finns mindre prisvärda varor på marknaden, du borde väl vara glad åt att det finns prisvärda varor som du kan köpa istället? Enligt många så dräller det ju av prisvärda hästar på tillsalumarknaden, så vad är problemet liksom?

Dandylinn ville däremot kräva att det ska finnas friska välutbildade hästar till bra priser. Min fråga var då vilka personer Dandylinn ska kräva det av? Ska alla som äger en frisk och välutbildad häst ta på sig ansvaret att sälja den till Dandylinn för en summa som Dandylinn tycker är realistisk om hen råkar vilja ha den? Jag tycker inte att det är ett rimligt resonemang. Jag tycker att det är rimligare att den som äger hästen själv får avgöra vad man vill sälja sin häst för (om man ens vill sälja till just Dandylinn, eller sälja öht).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Gångartstrassel hos en 15-åring antyder att den kanske behöver behandlas av equiterapeut?

Kan kanske behövas, men min erfarenhet av problem med gångarterna ligger ofta i felaktig ridning under långvarig period. Oftast alltså ryttarens fel. Med tanke på hästens ålder lär det också ta sin tid, med mycket träning, för att få rätt på gångarterna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 164
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp