Hur mycket är hästen värd?

bounceball

Trådstartare
Jag har en 15årig islandshäst på foder just nu, har haft henne i 3 år men äger henne som sagt inte. Jag vill köpa henne såfort jag har pengar men jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket en häst ska kosta. Ägaren säljer henne endast till mig eller en annan tjej men jag tycker hon vill ha för mycket betalt.
Hästen har haft fång för 1½ år sen, hon har eksem, grisepassar endast (håller på att lära sig trava just nu), går inte att sko och har jättekänslig mage som gör att hon inte klarar av foderbyten bra.

Hon fick inte fång hos mig kan jag tillägga, lite komplicerat men jag lämnade tillbaka henne till ägaren i början av 2012 och ägaren lånade då ut henne till några andra som inte hade koll så sommaren 2012 fick hon fång hos dåvarande fodervärdar och blev inte frisk förrns oktober 2012 och då hade hon kommit tillbaka till mig.

2010 sa ägaren att hon ville ha 50.000kr för hästen, sjukt mycket pengar med tanke på alla "problem" hästen har. När hon fick fång sa ägaren att hästen var "väldigt billig" nu pga fången. Men jag undrar ju vad som är billigt och dyrt enligt henne haha.. Jag vill ge max 10.000kr, men innan jag föreslår det till ägaren skulle det vara kul att höra era åsikter :)
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Är det en bra avelsmärr? Exemet borde väl inte vara något att avla på? Annars är hon väl inte värd mer än MAX 10000:-
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Skulle verkligen inte betala 50.000 kr för den hästen. Det finns bra många fler som är bättre för den summan.

Absolut max 15.000 kr om jag verkligen ville ha hästen.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Är det en bra avelsmärr? Exemet borde väl inte vara något att avla på? Annars är hon väl inte värd mer än MAX 10000:-

Grisepass, fång o exem. Avelsmärr? Du måste skämta?
Jag tror tom det är avelsförbud på exemhästar.

Jag skulle inte vilja ha den hästen alls ens gratis. Exem och fång? Nej tack. Helt osäljbar om köparen får rätt information.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

VILL den andra tjejen köpa hästen då? Annars kanske du kan hota med att lämna tillbaka hästen och påstå att du skall köpa en annan för att en så sjuk häst kommer att kosta mer än inköpspriset(i veterinärkostnader etc.)så det är inte värt att köpa den alls. Då kanske du får den gratis tänkte jag men jag kanske är naiv.
För du kan/vill inte fortsätta ha den på foder?
Som andra skrev så skulle jag aldrig köpa en sådan häst och nog ingen annan heller men jag förstår ju att tycke uppstått och då kanske det är svårt att tänka endast förnuftigt och känslokallt.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Grisepass, fång o exem. Avelsmärr? Du måste skämta?
Jag tror tom det är avelsförbud på exemhästar.

Jag skulle inte vilja ha den hästen alls ens gratis. Exem och fång? Nej tack. Helt osäljbar om köparen får rätt information.

Håller helt med.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag skulle heller inte betala för en häst med den sjukdomsbilden...

Men visst, hade det varit min häst, DEN hästen så hade jag kunnat lägga någon tusenlapp enbart för att jag gillade just DEN hästen så mycket.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Min personliga åsikt är att hästen inte är värd slaktpriset en gång. Jag hade själv inte tagit emot den om den så hade varit gratis. En symbolisk summa kan man tänkas om du nu har blivit förälskad i hästen.

Att det skulle finnas sådan marknad att det är kö för att köpa denna häst, har jag mycket svårt att tro.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

tack för era svar, verkligen. skönt att jag inte är den enda som tycker hon tar överpris. Att få hästen gratis kan jag glömma, om hon ville ha 50k för henne förut kommer hon inte ge mig hästen nu. Men då vet jag i alla fall att 10k blir "maxpriset".

Kan också tillägga att jag inte heller hade köpt en häst med så mycket problem om det inte vore för att jag känner hästen och vet att hon är värt det :)
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Jag skulle inte ta emot hästen ens om den vore gratis. Fång är en så fruktansvärt vidrig sjukdom så bara det skulle göra att jag avstod. Jag vill helst slippa behöva ha den ständiga oron. Jag har haft en fånghäst och den ständiga oron tog hårt på mig så det hade jag inte tagit på mig frivilligt igen. Att hon sen dessutom har eksem och inte har rena gångarter gör att hon inte är värd särskilt mycket på öppna marknaden.
Om du har fäst dig vid hästen så erbjud slaktpriset men inte mer. Säger hon nej så erbjud dig att sätta ut en ärlig annons på henne så får ni se hur många svar ni får.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det går att få betydligt bättre häst än det du beskriver för 10000 kr...

Håller med övriga, inte en häst jag skulle betala för och troligen inte ens en jag skulle ta emot gratis.
Före detta fång ser jag inte som ett jätteproblem efter att ha haft en sådan, som fungerade utmärkt.
Eksem är jättetrist.

Gångartstrassel hos en 15-åring antyder att den kanske behöver behandlas av equiterapeut?
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Det går att få betydligt bättre häst än det du beskriver för 10000 kr...

Vet inte vilken värld jag lever i men nog är väl 10 000 kr inte så mycket för en islänning (har själv halvblod). Är det verkligen lätt att få en bättre häst för detta pris om man vill ha en islänning och inte en travare? I min halvblodsvärld låter det ganska ok pris för en häst med 'problem'.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Med de problemen/skadehistoriken?

Max några tusenlappar som symbolisk summa!
men jag håller nog med om att gratis till rätt hem är en bra idé..till den som vill ta risken att betala för vården av denna häst.

Hästen har för stort sjukdoms/skaderegister och den har inget vidare användningsområde eller speciellt bra framtidsutsikter enligt mig..fång är idag ffa ett problem ingen själ vill köpa sig! Det har vi så det räcker och blir över ändå..Många bra hovslagare vägrar ta på sig bråkiga hästar för att de inte har råd att skada sig bland annat. Nej en sådan häst innebär bara bekymmer att äga!

Usch..tänker genast tillbaka på tråden jag svarade i nyss ang hästmarknaden och dess prissättningar..folk har ingen realistisk syn/anser att deras häst är bäst och sätter priset därefter..med följden att inga köpare dyker upp. Det är hög tid att vi börjar ställa krav på friska, bättre utbildade hästar till mer realistiska priser..men jag tror vi är på god väg iom att marknaden fortfarande är död..folk kommer att behöva sänka sina priser på många av hästarna för att ens kunna få dem sålda..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Har du visât för ägaren att du verkligen gillar hästen? I såfall är det inte konstigt om hon försöker få ut pengar på hästen. Jag har själv ett stuteri och vet hur mycket en fin avelshäst kan kosta, långt över 50 000 kan jag lova dig. Men enligt dina beskrivningar om hästen verkar hon ju inte sådär toppen att avla med. Jag har en kollega som säljer en inriden islänning, dock med exem men det går att hålla i skack, pga exem och att kollegan vill bli av med honom snabbt säljes han nu för 20 000 kr, så du kan få en mycket bättre ponny för ett billigare pris. Lycka till!
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

blomman 123: ja hon vet ju hur mycket jag tycker om hästen, jag tog ju hem henne när fången var som värst, säger ju en del haha.. Nämen så jag förstår att hon försöker få mer pengar eftersom hon vet att jag verkligen vill ha hästen. Dock efter att ha läst här så tycker jag att mitt pris borde accepteras haha.

Hon har fin stam, dock spelar det ju ingen roll om hon ändå inte kan avlas på.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Du är alltså beredd att eventuellt lägga ner en halv förmögenhet om hästen blir sjuk istället för att leta efter en ny frisk häst?

Jag förstår att du är fäst vid hästen men är det verkligen värt det? Jag skulle själv aldrig vilja köpa sjuk häst som dessutom alltid kommer ha kvar sina problem.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Du är alltså beredd att eventuellt lägga ner en halv förmögenhet om hästen blir sjuk istället för att leta efter en ny frisk häst?

Jag förstår att du är fäst vid hästen men är det verkligen värt det? Jag skulle själv aldrig vilja köpa sjuk häst som dessutom alltid kommer ha kvar sina problem.

Frågan car ju dock inte om jag ville köpa hästen, frågan var hur mycket jag borde betala för hästen.
 
Sv: Hur mycket är hästen värd?

Med tanke på problemen och att du dessutom vårdat hästen är den varit sjuk så är det en förolämpning att kräva betalt. Eksem+fång +känslig mage är inget man direkt betalar för. Hästen är värd max en symbolisk summa.

Grisepassare är svårare att värdera, är det inget fysiskt fel kan det vara på nivån någonstans mellan att en duktig ryttare sitter upp och kan rida ren trav och tölt direkt till ordentliga problem om ens möjligt även för kunnig att fixa till.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 167
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp