Hur muskla främre delen av ryggen?

Aleel

Trådstartare
Har problem att hitta sadel till min häst, allt glider fram. Har varit hos sadelutprovare i två omgångar nu och senast konstaterades att han musklat på sig på bakre delen av ryggen medans han i främre delen inte har tillräckligt mycket muskler som stoppar upp sadeln. Att han dessutom är en ponny med taskigt sadelläge ändå och med en galopp som puttar allt framåt gör inte saken bättre.

Det jag funderar på nu är att använda svanskappa ett tag för att muskla på honom och sedan åka tillbaka och prova fler sadlar. Är inte alls förtjust i svanskappa egentligen men för en kortare period är det värt det.

Så har ni några tips på övningar som ger muskler i främre delan av ryggen?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Tillräcklig mängd foder med protein i hjälper till att bygga muskler. Kvarnbys lucern är t.ex. ett trevligt foder som är grovfoder.

Får hästen tillräckligt med protein och energi i rätt mängd så sätter den muskler om den rids och rör sig och inte har en sadel som klämmer åt. Annars är upphöjda cavaletti något som tränar bra.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Som du redan är inne på så kommer det inte bli muskler på rätt ställe så länge sdaeln kanar framoch trycker om.

Så svanskappa, rätt ditsatt är mycket viktigt, så kan hästen muskla sig så sadeln sedan ligger still, men det blir inte så på alla.Det beror inte på dålig träning utan på hur dåligt sadelläget är.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag tror att han får tillräckligt med protein, får en kvot på strax över 6 och täcker proteinvärdet precis. Han sätter muskler, har märkts tydligt senaste veckorna efter allt snöande att pulsandet gett resultat :) Problemet var också efter första sadeln att han då satte muskler på bakre delen av ryggen och tryckte den framåt, därför var vi tillbaka för en till utprovning. Har tänkt boka in ytterligare en men vi provred 9 sadlar sist, alla åkte fram. Till slut var hästen så slut så vi köpte den som gled fram minst. I alla de sadlarna jobbade han som en gud, helt underbar! Tills de började glida fram... Så jag har liksom inte så mycket hopp till att det ska finnas ytterligare sadlar att prova, bättre är då kanske att han får muskla på sig ännu mer och det finns fler modeller att prova. Och som sagt då, svanskappa ska vi testa men jag vill inte att vi fortfarande använder svanskappa om ett år liksom. Vill snarare få ordning på sadeln än att nöa mig med den lösningen.

Så klart kan han bara bygga de muskler som finns där och inte bygga nya framtill bara för att jag vill det ;) Men det är ingen som vet nån övning/övningar som kanske mer punktmarkerar främre delen av ryggen?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Tömkör ett par gånger i veckan är mitt tips. Då får hästen en chans att jobba och muskla sig utan sadel. :idea:
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag hade tömkört hästen i en månad ungefär i varierande terräng samt mycket dressyr för att ens ha möjlighet att hitta rätt sadel.

Som det är nu så kanske du måste byta sadel varje månad eller varje vecka tills han har musklat upp sig. Är där med min valack just nu och det är inte kul men det är bara o bita i det sura äpplet o skippa ridningen en månad.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Bra idé, men jag har aldrig tömkört nån gång ;) Fast det skulle så klart vara intressant och se om det fungerar, ska fråga de andra i stallet om nån kan hjälpa mig.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag hade samma problem med min förra. Han hade en rygg som sluttade, hade dessutom jättekort rygg och var överbyggd så precis allt puttades fram och tryckte emot bogarna. Han fick inga muskler och det gjorde att det var ännu svårare att hitta en passande sadel eftersom han då var tunnare på främre delen av ryggen och det gjorde att även en passande sadel åkte fram.

Jag köpte en bomlös eftersom allt jag provade var för långt. Men innan dess hade jag en gelpad framtill som liksom fyllde ut framtill. Då fick han även lite mindre nedförsbacke och gelen gjorde så att det inte gled fram.

Det finns ju både hela gelpadar, alltså en sån som ligger under hela sadeln, och såna små fjärilar som fyller ut framtill. Om jag inte hade bytt till bomlös hade jag kombinerat dessa två. Alltså en tunn (Viktigt!) gelpad under hela sadeln och sen en liten fjäril framtill som fyller ut där det saknas muskler.
Om man gör så är det viktigt att sadeln har rätt bomvidd, för annars kommer den ju bli för smal. Det är även viktigt att bommen har rätt form så att sadeln inte trycker baktill. Så om du har en bra sadelprovare kan du ta hjälp av denna. För det är inte säkert att det går att lösa med den sadel du har nu.
Fördelen med denna lösningen är att när hästen sen musklat sig så kan du förhoppningsvis ta bort paden och ha kvar samma sadel.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Det är en väldigt svår del av ryggen att punktträna, och som med det mesta i hästträningen brukar man helst fokusera på helheten snarare än en detalj.

En del hästar blir så "intryckta" att musklerna nästan förtvinar. När du har förbättrat förutsättningarna, t ex genom att varva med barbacka eller avsuttet arbete, skaffat svanskappa och så bra passande sadel som möjligt osv, då kan det vara en bra grej att hästen får lite extra stretching och massage, för att få igång musklerna igen.
Sen brukar en bra bogfri form gynna helheten lite extra, men det är egentligen inte för att ryggmusklerna jobbar för det är ju i första hand buken som ska jobba. Snarare för att hästen sträcker ut ryggmusklerna i det läget och förhoppningsvis aktiverar de stabiliserande musklerna.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag hade tömkört hästen i en månad ungefär i varierande terräng samt mycket dressyr för att ens ha möjlighet att hitta rätt sadel.

Som det är nu så kanske du måste byta sadel varje månad eller varje vecka tills han har musklat upp sig. Är där med min valack just nu och det är inte kul men det är bara o bita i det sura äpplet o skippa ridningen en månad.

fast ärligt. en duktig sadelmakare kan hitta en sadel som hästen kan ha under tiden den sätter muskler, utan att behöva byta var och varannan vecka. Jag köper inte det där, har aldrig behövt byta sadlar titt som tätten för att hästen ändrar sig i kroppen, men det förutsätter som sagt att utprovaren vet vad den sysslar med och hittar ngt som ligger bra och som kan ligga bra även under tiden hästen ändrar sig. tex att man paddar upp med fårskinnscorrection padd.

trådskaparen: jag tror det viktiga är att få sadeln att ligga still. endera med svanskappa, eller/och med en sadelgjord som bidrar till att sadeln stannar i läge. som det låter så kan du ha en sadel som ligger bra, men så länge den kasar fram kommer den att trycka därfram och hämma att muskler sätts som de ska. Det finns inga övningar som punkt tränar vissa muskler. En korrekt liggande sadel och en korrekt arbetsform på hästen är det enda som fungerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

När du skriver gelpad så är det superviktigt att verkligen illustrera att du menar en av de nya som handlar om glidstopp, inte de allmänna tjocka gelpaddarna som så flitigt säljs fortfarande på marknaden och orsakar tryck utav satan, dvs mer tryck än utan med bara sadel!
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Vilken tur att du har sluppit det helvetet. Men har du även haft ute sadelmakaren varje vecka för att kolla sadlarna?

Jag gör så att när hästen är i det stadiet så tömkör jag tills hästen har fått någorlunda form sen brukar jag ha ett par sadlar till hästen så jag kan använda den som passar bäst för tillfället. Försöker undvika pad i alla former eftersom jag vill ha passande sadlar.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Klart jag inte haft ute nån varje vecka. Jag har sett till att ha en sadel som är inpassad för att ha marginaler att bygga muskler i, och en mattescorrection pad till den. KOllat sadeln någon gång i halvåret max - vanligare en gång om året. Sadeln har legat kanon med de marginaler som funnits att justera. Nemas problemas.

som sagt, krävs att sadeln är inprovad med marginal och att man vet hur den ska ligga när den ligger bra.

på vilket sätt skulle en mattespadd vara olämpligt om den är utpassad på en sadel som ligger som den ska formmässigt, men behöver lite utfyllnad? aldrig hört det resonemanget faktiskt, de flesta som har unghäst tex kör på det konceptet.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Min f.d. "Mäster" fick stoppa om sin sadel ungefär en gång i veckan under en-två månader, då hon köpte honom. Attans dåliga ryggmuskler, tydligen, och han byggde relativt fort = rätt mycket ändringar. Det är ju såklart en fördel att vara sadelmakare i det läget... :angel:

Däremot håller jag nog med dig om att det inte behöver vara nödvändigt att byta sadel "hela tiden". Så länge den passar formmässigt och hästen får plats i den. Många sadlar kan man stoppa lite mer i fram, och sedan successivt plocka ur stoppning (naturligtvis till en viss gräns) allteftersom hästen bygger ryggmuskler och behöver mer utrymme. Alternativt en pad.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Jag vet inte hur mina hästar kommer muskla sig tur att du har en synsk sadelutprovare. Jag kanske är extremt noga med mina sadlar men jag vet hur jävligt det kan bli om man har en som sitter illa.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Hur menar du nu? Om man inte vet hur hästen kommer muskla sig, men ser vart den behöver muskla sig, så lämnar man väl rum för att sån muskling ska kunna ske? Klart du får problem om du har ute ngn som provar ut en sadel som inte lämnar ngt som helst rum och som sitter åt trots att hästen är totalt omusklad. Tro fan att du måste ha ute någon var och varannan vecka.

varför skulle en sadel som sitter illa ha något som helst med detta att göra? det är där du tänker lite snett.
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Om hästen börjar aktivera ryggen på rätt sätt så den kan muskla sig så är det ju inte bara på ett ställe.

Om ryggen ändrar sig så passar ju inte inte sadeln lika bra längre ellerhur?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

det är ju relativt. Om du har en sadeln som är inpassad att passa på milimetern, och hästen sen behöver muskla sig fram, så får den inte plats att göra det. Med resultat att du får problem och hästen fortsätter muskla sig ojämnt.

varför har du snöat in dig på att en sadel som har utrymme att växa i, är en fel liggande sadel? :confused:
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Alltså, jag gör gärna lite justeringar med paddar och svanskappa eller vad som helst som fungerar. Problemet med min häst är att han gått med en ganska dåligt passande sadel (mitt fel :/), sen när han fick den första nya i december musklade han om sig väldigt snabbt när han då helt plötsligt kunde röra sig helt fritt och allt låg bra. Det tog bara några veckor innan den riktigt dåligt, den vi har nu köpte jag 30 januari och den glider fram. Det blir dessutom bara värre och värre och jag misstänker att den börjar ligga dåligt även när den ligger där den ska så han har troligen musklat om sig igen. Har försökt få tag på sadelutprovaren hela helgen för en ny tid, ska även diskutera olika hjälpmedel för att den ska ligga kvar. Även det Mackan och Elina8 skriver om, att ge hästen utrymme att muskla på sig.

Sen undrar jag vad Totola menar med bogfri form?
 
Sv: Hur muskla främre delen av ryggen?

Det är inte det jag säger jag bara säger att det kan hända saker fort. Min nuvarande häst har ändrat ryggform totalt på 3 veckor. Finns inte en möjlighet att den sadeln jag köpte till honom då fungerar nu och då var det ändå en bomlös sadel.

Du har inte haft problemet och vet således inte hur det är, det betyder inte att det inte existerar såna hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 107
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: Aureola
·
Utrustning Jag har en unghäst e.Akribori med kort, närmast spikrak och väldigt bred platt (tänk ponny...) rygg och en relativt "normal" manke. Vi...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
19 435
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp