Hur mkt tid lägger ni på att rasta era hundar?

B

BillyBus

Hur mycket tid lägger ni ner på att rasta era hundar och hur ofta går ni ut per dag?
Jag försöker att rasta mina 2 nötter ca 2-3 timmar i snitt per dag.
Oftast blir det en kortare sväng på morgon, en riktig långpromenad under dagen och en liten kissrunda runt kvarteret innan läggdags.
Sen blir det ju lite olika beroende på hur dagarna ser ut. Mina vofsar får ju i regel alltid följa med sin matte och eftersom matte inte har skaffat körkort än..(är ju endast 25 så..:rofl:) så går vi ju vart vi än ska.
Vore intressant att höra hur andra gör och hur hurtiga hundfolk är i frågan av promenader.:)

Sv: Hur mkt tid lägger ni på att rasta era hundar?

Jag promenerar i snitt 2 mil per dag.
Vi är alltså ute mellan 3-5 timmar utöver korta rastningsrundor.

Dock tränar vi en hel del och då minskar jag på långpromenaden.

Lagom är bäst! :)

Blir runt två-fyra timmar om dagen, ibland mer aldrig mindre. På morgonen går hon ut på tomten, vid lunchtid en långpromenad (minst en timme, ofta mer) då hon får springa av sig ordentligt, oftast lös, plus att jag kör en del andra aktiviteter under promenaden, "hjärngympa". Sen en eftermiddagstur vid fyrasnåret, på runt halvtimmen kanske. Vid sju-åtta blir det en till promenad till på runt en halvtimme, och sist en kvällspromenad, 10 min ungefär, kissa innan läggdags. Hon är tax/cockerspaniel.

För det mest en dryg timme föredelat på ett par turer. Det är i minsta laget.

Det brukar sammanlagt bli två timmar per dag fördelat på fem gånger (två längre, ca fyrtio minuters promenader). Aldrig mindre, flera gånger i veckan mer. Sen är det mycket passivitetsträning också mellan varven. Om vi åker till klubben får han t.ex. ligga bunden medan jag hjälper till med hindrena, men det räknar jag likaväl som aktivitet som vad som helst.

KL
Jag kan känna att tiden ibland inte räcker till med jobbet och hästen oxå..och då gäller det att pussla ihop dagen.. känner ni så oxå?
Idealt vore ju om dygnet kunde ha fler timmar. :D

KL
Jag kan känna att tiden ibland inte räcker till med jobbet och hästen oxå..och då gäller det att pussla ihop dagen.. känner ni så oxå?
Idealt vore ju om dygnet kunde ha fler timmar. :D

Jag har mina hästar ute på foder och är sjukskriven, så nej, jag känner inte igen mig i det du skriver. :D

Dock förstår jag precis vad du menar.

Wilton "promenerar" i genomsnitt ca 1-2 h/dag men det är lite olika vem som gör det.

Vissa dagar är Wilton på dagis (max 3 dagar / vecka) och då promenerar vi (sambon eller jag) bara morgon och kväll (ca 1 h sammanlagt) eftersom de går långpromenader under dagen. Andra dagar när han är hemma så går jag även ut på lunchen ca 1 halvtimme.

Ibland är vi också riktiga slöisar och tar bara kortrundor och då är Wilton ute på tomten mycket istället för att promenera.

Allt efter humör!

Måste erkänna att "vi" (jag ;))kan bli lite slöa ibland också.. Särskillt när det är skitväder ute. Då roar vi oss med godissök inne istället. :d
Man kan inte vara på topp jämt skyller jag på.. :smirk: sen får jag dåligt samvete och lovar mina vovvar dyrt och heligt att imorgon går vi en riktigt lång promenad. :rofl:

Nu är Zaga 7 månader och såhär brukar dagen se ut på ett ungefär.

Husse är ute ca 40 min på fm och tränar lite sedan går jag ut minst 1 timme på kvällen då går vi en runda och sedan tränar lite extra på den belysta planen här bredvid.

+ det är vi ute på ett antal kissrundor också.

Sedan kör vi godissök och liten trixträning inomhus.

Rexi är ute med husse 30-40minuter på morgonen, sedan är vi ute 40min-1h vid lunch, 30-40minuter runt 16-snåret, sen är sambon/jag ute med honom igen vid 19snåret i 20-30minuter.. Sista kisserundan tar sambon beroende på när vi går och lägger sig.. Är då ute 10-20minuter.. Däremellan blir det kanske någon kortare kissepromenad också

Så han är ute 2-3h per dag under vardagarna.. På helgerna blir det oftast mer:)

Ca 2-4 h fördelade på 4 ggr, en gång på morgonen, en på lunchen, en på eftermiddagen och en på kvällen + utsläpp på tomten däremellan! :)

Vi öppnar dörren så klarar han sig själv, bor ute på landet.

Så bra man kan ha det ;)

Han får vara ute hela dagen, komma in när han vill, leka med oss hela tiden, gör sina behov, har vatten att dricka hela tiden.

går på promenad nästan varje dag förutom det.

vad är det för fel på det?
hellre det än understimlerade hundar som sitter i lägenhet 23 timmar om dygnet.

Inget fel alls.
Men när du enbart skriver att ni öppnar dörren så klarar han sig själv så framkallar det självklart reaktioner.

Du utelämnade resterande information som du nyss nämt.

Ja, jag är väl en sån där dålig hundägare jag :smirk:

Vardagar är mina hundar är ute på promenad ca 1 timme på f.m (i skogen, lösa) och ca 30 min på kvällen (koppel). Däremellan får de vara ute på tomten så mycket de önskar men det brukar de inte vilja, bara om de är kissnödiga. Vi kör även lite mentalövningar däremellan men det brukar bli inomhus.

Var tredje helg får de enbart en promenad - ca 45 min på kvällen. Beroende på att husse jobbar så (8-20) och då är jag ensam hemma med hundar och två småbarn - finns helt enkelt inte att man kan gå ut med hundarna då. Om inte morfar eller farföräldrarna har barnen en stund men det går ju inte alltid.

De övriga helgerna får de 1 h f.m promenad och sedan kanske vi åker till typ bekanta och hundarna följer då med alt. jag kör viltspår eller så och naturligtvis en kort kvällspromenad.

Så jag antar att jag är en sån där dålig hundägare jag :cool:

Valpen är ute ett antal ggr varje dag, väldigt olika. Hon är med mig i stallet nästan varje dag, och ligger i bilen och sover medans jag rider, då jag än inte vill ha med henne bland hästarna när jag ska koncentrera mig på dem.
Promenaderna är allt från 10 minuter till 40 minuter, en del i koppel, och mycket lös.

Rottisen är väl ute 4-5 ggr/dag. Åker iväg en gång varje dag till något annat ställe, antingen jag eller pappa som tar det. Annars blir det mest de vanliga rundorna hemmavid. Rundorna är på 30 min- flera timmar, väldigt olika. Nästan alltid lös, men går han och jag ner i byn så kopplas han. Han hänger med till stallet de ggr jag bara ska dit och mocka eller/och ta in. Vill inte ha honom alls bland hästarna, eftersom det verkligen inte är hans grej, det räcker för honom att kika på hästarna över staketet :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 171
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 021
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka