Hur mkt tid lägger ni på att rasta era hundar?

Sv: Hur mkt tid lägger ni på att rasta era hundar?

Han får vara ute hela dagen, komma in när han vill, leka med oss hela tiden, gör sina behov, har vatten att dricka hela tiden.

går på promenad nästan varje dag förutom det.

vad är det för fel på det?
hellre det än understimlerade hundar som sitter i lägenhet 23 timmar om dygnet.

Det finns gott om understimulerade hundar i hus också, med en liten trädgård att göra sina behov i.
Alltså inte bara i lägenheter :smirk:

På vilket vis skulle du vara en dålig hundägare?? :confused:
Bara för att du inte går varje dag i mängder av timmar? Tycker du är bra duktig som orkar rasta och aktivera dina hundar så mkt som du gör med 2 små barn hemma. :bow: Det är det inte många som gör.

Det är ju det jag säger.. vore idealiskt med fler timmar på dygnet.:)

nja, man får ju ofta uppfattningen på detta forum att är man inte ute 3-4 timmar om dagen med djuren så ska man typ inte ha hund...

Jag undrar faktiskt hur många som egentligen är ute så mycket som de påstår? en 20 minuters promenad i t ex regn känns lååång även om den i tid bara är 20 min (känns som en timme ;) )

Jag menar, om man jobbar, har familj etc - HUR hinner man då vara ute 3-4 timmar om dagen med sin hund?

Vill inte ha honom alls bland hästarna, eftersom det verkligen inte är hans grej, det räcker för honom att kika på hästarna över staketet :D

Så är det med min malte oxå.. tyson däremot smiter in till pållarna så fort han kan och försöker valla dem.. Går ju sisådär.. Dessutom blir ju matte lite nervös oxå på köpet.:rofl:

Jag har både bott på landet och bor i stan, och min rottis blir helt klart mer stimulerad av en timmes motion där vi bor nu än när han hade fri tillgång till trädgården.
Här möter han andra hundar, lukter, katter, människor, åka buss och likande Min dobermantik trivdes dock bättre på landet där hon kunde ligga ute och slappa i solen. Men Brutus vill ha lite mer action än det är på landet.

Så är det med min malte oxå.. tyson däremot smiter in till pållarna så fort han kan och försöker valla dem.. Går ju sisådär.. Dessutom blir ju matte lite nervös oxå på köpet.:rofl:

Bra fråga.
De tiderna kunde jag komma upp i de perioder vi var hundgalna, och var ute på aktivteter. Men det var trots allt inte promenad under alla de timmarna, och det var inte varje dag.

tidsmässigt så skulle 1-1½ timma räcka alldeles utmärkt för min hund (aktiv rottis) mer motion än så behövs faktiskt inte. Men det han skulle behöva som han inte riktigt får så mkt som jag önskade är mental stimulans tex spår.lydnad och sökträning.

Senast ändrad:

:bow: Håller med till fullo.. Som jag sa förrut så kan jag ta slappdagar, särskillt vid busväder. :) Eller om jag har jobbat mkt och länge..men en stor eloge till er som verkligen rastar era hundar så mycket som ni gör och inte slarvar som jag. :bow::bow: men mina vovvar mår bra ändå även om jag slarvar ibland. Matte mår nog sämre..:o

nja, man får ju ofta uppfattningen på detta forum att är man inte ute 3-4 timmar om dagen med djuren så ska man typ inte ha hund...

Jag undrar faktiskt hur många som egentligen är ute så mycket som de påstår? en 20 minuters promenad i t ex regn känns lååång även om den i tid bara är 20 min (känns som en timme ;) )

Jag menar, om man jobbar, har familj etc - HUR hinner man då vara ute 3-4 timmar om dagen med sin hund?

Min hund är ju av brukstyp, och jag har definitivt inte 3-4 timmar varje dag. Tror inte att det går att kombinera med heltidsjobb och familj/barn. Någon dag i veckan ja, alla dagar nej.

Rådis dag ser ut ungefär:
Går till jobbet kl 9.15-10.00
Ligger på jobbet och sover.
13.30-14.00 Lunchpromenix på jobbet, kanske några spår, eller uppletande av nån grej.
19.00 till klubben (några dagar i veckan) eller hem (30-45 minuter) ev med träning på fotbollsplanen hemma.
22.30 Kisspromenix, kortis.

Är vi lediga blir det kanske att i åker ut i en större skog, och då blir det en timme eller två.

Promenaderna försöker jag berika med mkt kontakt, balansövningar, nosövningar osv. Vi går aldrig ut och bara "går" rakt fram så att säga.

Hahaha, roliga vovvar! Vår rottis, ahr vi inte haft från början, så han vande sig inte vid hästarna förrän han var året, ochd et på håll. Hade han varit med oftare hade det kanske gått bättre. Nu är väl problemet att han är så leksen att han försöker leka med hästarna över staketet och jag vågar knappt tänka på vad som hade hänt om han hade försökt leka med Armani utanför hagen :eek: :angel:

Jag har både bott på landet och bor i stan, och min rottis blir helt klart mer stimulerad av en timmes motion där vi bor nu än när han hade fri tillgång till trädgården.
Här möter han andra hundar, lukter, katter, människor, åka buss och likande Min dobermantik trivdes dock bättre på landet där hon kunde ligga ute och slappa i solen. Men Brutus vill ha lite mer action än det är på landet.

Så är det här med, rottisen behöver mycket stimulans både fysiskt, men mycket psykiskt också, och han hade gått under om vi bara hade promenerat en sväng eller bara släppt ut honom utanför dörren.
Likaså valpen, två kilo liten vovva, men ack så aktiv! Hon blir ju verkligen stimulerad, eftersom hon är sk. lägenhetshund som redan nu får vara med om det mesta, det ingår på något vis när man bor såhär. Vi har dock nära till fina strövområden och hon är med i stallet, så lite friskluft får hon andas :D

Zipper ska vara ute minst tre timmar varje dag (30 min morgon, minst två timmar mitt på dagen och 30min kväll).
Under de längsta promenaderna (upp mot 3½-4 timmar så går vi bara, han är lös. Dock sker detta nästan endast på helgerna.) Annars kör vi hjärngympa under promenaden. Går till hundklubben och tränar, gömmer saker eller letar godis.

Idag var en ungefärlig dag:
30 min 06.45-07.15
ensam hemma från 08.30 till 12.00, då 1 timme promenad lös
15.00 cyklade vi ut till stallet ca 30min
var där och grejade 30min
sedan var han med på ridturen 40min
och så cyklade vi hem 30min, då passade vi på att göra lite uppletande med
( här emellan lekte han med tre cocker spanielar, 20min)
Nu ska vi alldeles snart ut på en 30min kvällsrunda.
Alltså, motionsminuter idag = ca 270 ( alltså 4 timmar och trettio min ca)

En lagom dag för både honom och mig. :)
Jag hinner med både stallet och läxor utöver honom dessa dagar.

Senast ändrad:

Vår rottis, ahr vi inte haft från början, så han vande sig inte vid hästarna förrän han var året, ochd et på håll.

Tyson har varit med i stallet sen han var en liten 10 veckors valp å det märks.. han har nada respekt för hästarna. Malte fick jag när han var ca 6 månader och han har alltid tyckt det är lite äckligt med dessa stora djur.. även fast han har varit med i stallet flera dagar i veckan sedan dess.. Men att springa bredvid i skogen tycker han är jätteskojj.:rofl: De är 7 år nu...

Tyson har varit med i stallet sen han var en liten 10 veckors valp å det märks.. han har nada respekt för hästarna. Malte fick jag när han var ca 6 månader och han har alltid tyckt det är lite äckligt med dessa stora djur.. även fast han har varit med i stallet flera dagar i veckan sedan dess.. Men att springa bredvid i skogen tycker han är jätteskojj.:rofl: De är 7 år nu...

Ja, det är så himla olika, Dusty har inte direkt respekt för hästarna, även om han inte varit med från början. Fast det kan också vara så att han är osäker på hästarna, och därför försöker "leka" med dem, vilket egentligen inte är lek, utan istället för att springa från dem, springer han mot dem, tyvärr.

Valpen gör vi som så med att hon är lös bland hästarna (utomhus) och inomhus i travstallet där jag jobbar eftersom det stallet är så stort. Och kommer hon förnära hästen där jag är så fotar jag till i golvet så hon blir rädd. Hellre det än att hästarna gör något, hon är ju så liten, och det ger effekt, tur är väl det!

Går 30 min. på morgonen, 30 min. på lunchen och 1-1.5 timmar på eftermiddagen. Alltså totalt 2-2.5 timmar. Dock är de oftast med mig på jobbet hela dagarna. Den äldre springer lös jämt och lillhunden är bunden, men ute när det är bra väder.

Hinner inte mer just nu pga att jag börjar jobba 8 och slutar 17 och det mörknar vid 18 (bor på landet med bara skogspromenadvägar. Sedan har unghunden gått ner en hel del i vikt så jag försöker hålla promenadtiden nere just nu så han kan gå upp. Men när det blir ljusare och han är tjockare ska jag gå en timme på morgonen också.

Vanligtvis blir våran dag såhär:
morgonrunda ca 30 min i koppel (göra behov samt lukta/nosa runda)
fm 1-2 timmar, antingen lös i skogen eller löplina på långpromenad
em 30 min i koppel med lite mer allvar(tränar o övar på diverse saker eller lite dressyr o lek på gärdet brevid)
kväll Kisserunda ca 20 min (lös om vi är ensamma på plats annars koppel)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 171
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 021
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka